Forberede kommende storesøster

SleepingBeauty

Elsker forumet
Sommerfuglene <3
Jeg har fått hvite at babyen min har stor nakkefold. Skal ta prøver neste uke for å se hvor stor risk det er. MEN vi er "nødt" til å si til lillemor i løpet av helgen at hun skal bli storesøster. Skal jeg forberede henne på at babyen kan være syk, evt. at ting kan gå galt? Hvordan kan jeg evt legge det frem?

Sent from my iPhone using BV Forum

Hvor gammel er store søs?

Ikke gjør det for detaljert. Barnet kommer gjerne ikke med spørsmål før etter en stund, da kan du svare mer uttypende på det barnet spør om.
Du kan fortelle at i magen er det en baby, og at dette kanskje blir en helt spessiell baby som kan være syk. For noen barn er syke.. og at dette kan være litt spennede for mamma og pappa.. men at det skal gå helt fint..

Men hvorfor må dere si det nå? Bør dere ikke vente til dere faktisk får svar? Da tror jeg samtalen blir mye lettere å ta..

Kan jeg evt si, på et generellt grunnlag, at det er ikke alltid ting går som det skal, at babyer kan være syke etc.!?

Hun er 4,5 år, jeg har fått mage. Er 13+4 nå. Har ikke sagt det offentlig ennå, men nå må vi pga det er vanskelig å skjule. Hun er såpass stor syns jeg. Dessuten er det verst tenkelig at noen andre skal plumpe ut med det og gratulere henne når vi ikke har rukket og fortelle det.

Jeg hadde bare fortalt at det er baby i magen! Vi skal snart fortelle til våre også :) men hadde ikke fortalt at baby kanskje er syk. Dere vil jo aldri vite det heelt sikkert, og barn trenger ikke gå rundt i mange mnd og lure på hvordan en syk baby vil være. Barn er utrolig flinke til å tilpasse seg, så om babyen blir "syk" tror jeg ikke hun trenger å få vite det før fødselen egentlig. men dere må selvfølgelig kjenne på det selv :)

Hmmm når får dere svar på blodprøver da? Barn tenker ikke over at magen har forandret seg! Kan sikkert vente ei uke el to til! Ville jeg ha gjort... Er selv 13+2. Vi skal ikke si noe før om 4 uker

Jeg ville nok sagt at noen ganger får man en spesiell baby som trenger litt ekstra hjelp, og at hvis det skjer så er det bare fordi akkurat dere har så mye kjærlighet å gi :) Ville kanskje ikke sagt syk, men heller fokusert på at babyen har andre/flere behov. Hvis det viser seg at babyen er frisk, kan dere så fortelle det som en egen, positiv nyhet når dere får vite det, uten at det egentlig har vært noe negativt tidligere.

Jeg sniker forresten fra april :oops: :)

Jeg var 5,5 da broren min ble født. Mamma spydde om morgenen og hadde etterhvert større og større mage. Men hun sa til meg at hun bare var litt dårlig i magen. I februar da jeg hadde bursdag fikk jeg vite at jeg skulle få en lillebror. Han kom i juni. Kanskje jeg var innmari naiv, men jeg skjønte ikke at det var baby i magen selvom mamma hadde stor mage.

Hvis dere vil si det nå likevel, hadde jeg ikke nevnt at babyen kanskje er syk. Kanskje jeg hadde sagt det sånn på generelt grunnlag ja, at noen babyer trenger ekstra hjelp eller noe. Så kan dere når dere vet det sikkert si (hvis det faktisk er noe med babyen da) "husker du at vi sa at noen babyer trenger litt mer hjelp enn andre?" Osv..

Jeg tenker at det ikke er nødvendig å si noe om at babyen kan være syk, siden dere ikke vet helt sikkert enda. Og som noen har nevnt over så er barn utrolig tilpassningsdykitge, så om det viser seg at lille søster har spesielle behov når hun er født, så blir det helt normalt for store søster og heller ta informasjonen om dette litt etterhvert..

Lille spire 06.06.14 <3

Tusen takk for alle svar! Setter stor pris på flere ulike synspunkter rundt dette. Jeg er bare veldig på dette med å forberede og informere. Jeg er en person som trenger tid til omstilling selv. Men jeg har litt å tenke på nå.. Det er ikke et alternativ og ikke fortelle henne at hun skal bli storesøster ... Men er mulig, som noen av dere nevner, at vi venter til prøvesvaret foreligger. Vi får tenke litt. :-)

Jeg hadde fortalt at hun skulle bli storesøster men ikke noe mere.Vil jo bli en bekymring for henne som forhåpentligvis er ubegrunnet ogsikkert mange spørsmål som dere heller ikke kan svare på siden dere ikke vet noe ennå!

Storesøster kommer til å elske lillesøsknet sitt uansett hvordan fiagnose dette får, så jeg ville ikke sagt noe om det!
Barn godtar SÅ mye når det kommer til andre barn, og når det er i familien ser jeg for meg at storesøster ikke ser utfordringene som dukker opp likt som folk utenfor seg dem : )

Jeg ville fortalt om at jeg var gravid, men ventet med å si noe mer til prøvesvar foreligger. Barn er veldig tilpasningsdyktige, og hun vil neppe få noen reaksjon på at du evt velger å vente med å fortelle dette. At noe er "kanskje", er verre for barn å få vite, enn at noe er sikkert, uansett om det er positive eller trist innhold i beskjeden. Hun vil komme til å elske barnet og se på dette som den naturligste ting i verden, uansett hvordan ting blir.

Tenker også at det ikke er nødvendig å snakke om hvorvidt babyen kan ha en diagnose eller ikke i denne omgang. Barn tilpasser seg raskt og deres tidsperspektiv er ganske annerledes enn våres. Det er forsatt 6 mnd til termin, så dere har god tid til å avklare situasjonen og eventuelt sortere tanker og komme opp med noe forståelig å fortelle henne. Mest sannsynlig vil hun ikke forstå omfanget av en evt. Lidelse, og vet ikke hva hun evt skal forberede seg på...

Lykke til med praten og med prøvene :)

Tror personlig ikke jeg hadde sagt noe før den var ute og dere visste mer. Hun kommer til å elske den like høyt uansett - det er tross alt et søsken <3

Er jo ikke redd for at hun ikke skal elske han/hun!! Det VET jeg jo! Denne babyen er høyt ønsket, hun sier det flere ganger daglig at hun ønsker seg så hjertelig en baby.. Så det er ikke dét som er saken her!

Back
Topp