Forberede kommende storesøster 2år på en lillebror

Baby_2019

Glad i forumet
Septemberskattene 2023
I juni venter vi en liten lillebror. Jenta vår vil da være 2år og 3mnd. Hun er skikkelig mammajente og begynner å få en ganske sterk vilje. Samtidig elsker hun babyer.

Tips til hvordan vi kan gjøre overgangen enklere for henne? Jeg vil være mye alene med begge to da samboer jobber på sjøen.

Det vi har gjort til nå er:
* Overflytting fra sprinkelseng til storjenteseng da hun var 20mnd

* Begynt å tilvenne på å sovne alene. Går ikke sånn kjempebra, men leggetiden har i alle fall gått ned fra 1.5t til rundt 15-20min men jeg må ofte sitte der. Aner ikke helt hvordan jeg skal få til dette når jeg er alene med begge.

* Snakker mye om at lillebror skal bo hos oss og få melk fra puppen til mamma. Jeg amma til hun var 16mnd, men ser ut til at det foreløpig er greit for henne.

Noen flere tips for å unngå den verste søskensjalusien? Ser for meg at jeg kommer til å gå med konstant dårlig samvittighet for både storesøster og lillebror.

Kan du ha baby i bæresjal når du skal legge henne? Og ellers også?
Som forberedelse til dette kan du jo vise bæresjal til henne, altså gi henne et langt skjerf, også kan hun knyte Dokka på magen. Så kn dere ha hver deres baby i sjal. Da har du samtidig ledige hender til henne.

Ellers ønsker jeg deg bare lykke til :)

Kan du ha baby i bæresjal når du skal legge henne? Og ellers også?
Som forberedelse til dette kan du jo vise bæresjal til henne, altså gi henne et langt skjerf, også kan hun knyte Dokka på magen. Så kn dere ha hver deres baby i sjal. Da har du samtidig ledige hender til henne.

Ellers ønsker jeg deg bare lykke til :)

Takk, ja jeg har tenkt å prøve med bæresjal på kvelden når jeg skal legge lillebror, men kanskje det er lurt en større del av dagen også ja. Lurt det med dukka :joyful:

For å gjøre det ekstra gøy er samboer på jobb 2 av de 3 ukene bhg er stengt i sommer og lillebror er 1mnd :facepalm:

Ta hu med på alt. Er 2.5 år mellom min datter og min sønn. Hu har elsket broren sin fra dag en. Min datter er mamma dalt og i en alder av 5.5 år så sover hu endelig alene hver natt. Hu var med på bading av broren og vasket han med kluten. Hu matet han med flaske. Hu vasket rumpa hans ved tisdebeleier, hu var den eneste han holdt på å tisse på. De lå under babygymen sammen. Har utrolig mange fine bilder hvor de to gjør ting sammen når han var baby. Nå er jo hu snart 6 år og han snart 3.5 år så kan vel si det er litt mer krangling og styr nå. Han er også pappa dalt og hatet å sove sammen.

Ta hu med på alt. Er 2.5 år mellom min datter og min sønn. Hu har elsket broren sin fra dag en. Min datter er mamma dalt og i en alder av 5.5 år så sover hu endelig alene hver natt. Hu var med på bading av broren og vasket han med kluten. Hu matet han med flaske. Hu vasket rumpa hans ved tisdebeleier, hu var den eneste han holdt på å tisse på. De lå under babygymen sammen. Har utrolig mange fine bilder hvor de to gjør ting sammen når han var baby. Nå er jo hu snart 6 år og han snart 3.5 år så kan vel si det er litt mer krangling og styr nå. Han er også pappa dalt og hatet å sove sammen.

Signerer denne.
Min eldste er er snart 4 og yngste 13 mnd, og det beste jeg føler jeg har gjort er å inkludere henne i alt.
Hum kommer fortsatt inn til meg om natta innimellom (begynte med det etter hun fylte 3 :p)

Signerer denne.
Min eldste er er snart 4 og yngste 13 mnd, og det beste jeg føler jeg har gjort er å inkludere henne i alt.
Hum kommer fortsatt inn til meg om natta innimellom (begynte med det etter hun fylte 3 :p)
Skal se de to søte nå. Er gravid med nr 3 og begge maser om å høre på babyen med dopler. Så blir spennende å se hvordan det blir når han kommer ut. Eldste gleder seg masse siden hu elsker babyer og er kjempe glad i sine 2018 søskenbarn.

Føler med deg. 2 år og en måned mellom barna her. Eldstejenta her var, og er fortsatt, en skikkelig mammajente. Lillebror kom i vinter, og jeg nesten gruet meg til han kom med en mann som jobber turnus, og en frøken som helst skulle sitte oppå mamma 24/7.
Men går greit. Har dessverre ingen gode tips, annet enn at det går seg til:-)
Her var det kaos og krise de første dagene etter jeg kom hjem fra sykehuset, men det er utrolig hvor tilpasningsdyktige de små er!! Storesøster godtok hvert fall helt overraskende fort at baby var med overfalt, og at jeg måtte prioritere han da han skrek..men har aldri et sekund fri. Med en gang lillebror sover, skal storesøster ha sitt. Men blir nok bedre etter hvert:-)

Back
Topp