Foranliggende morkake

chaatzy

Happy <3 overlykkelig 3barnsmamma <3
Septembermødre <3
var på ul i uke 18 og fikk vite jeg hadde foranliggende morkake, men var 2cm fra livmoråpningen. skal tilbake på ul i uke32. hva skjer om morkaka ikke har flyttet seg? og er det noen forhåndsregler jeg burde følge? Fikk ikke beskjed om noe når jeg var der...

Takk for svar :)
 
Jeg hadde det på oul jeg også :) tok ul i uke 26 å da lå den på venstre side av magen og ikke forran :) Så mest sannsynligvis så flytter den seg :) men hvis ikke så blir det keisersnitt på deg om den ikke er flyttet. for da er faren for att du føder morkaka først eller den løsner og det er ikke heldig :) Så ikke uroe deg før du har vært på timen i uke 32 :) Er det noe blir du fulgt godt opp :) Lykke til og den flytter seg mest sannsynligvis :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
lenge til uke 32 :p men når kjente du bevegelse i magen? kjenner ingenting..
 
Hei på deg :)

Lokaliseringen av morkaken er noe av det som sjekkes på ultralyden i uke 18-20. De aller fleste morkaker fester seg i øvre halvdel av livmoren og derfra kan den ikke flytte seg - heldigvis :)

Som du beskriver det høres det IKKE ut som om morkaken din er foranliggende! Hvis kanten av morkaken er 2 cm fra mormunnen er det nok heller det som kalles "dypt sete". Det betyr bare at morkaken ligger ned mot mormunnen, men ikke foran. Det som aller oftest skjer da er at morkaken flytter seg oppover etter som den nederste delen av livmoren strekkes og vokser mye i tiden fremover.
Det finnes på en måte tre grader og lavtsittende morkake:

1. Dypt sete som kan ligge ned til mormunnen, men ikke over.

2. Delvis foranliggende morkake, hvor en flik av morkaken ligger over mormunnen

3. Total foranliggende morkake. Da ligger hele morkaken foran mormunnen og da må babyen forløses med keisersnitt

Ved punkt 1 og 2 flytter de fleste morkaker seg opp ettersom livmoren vokser. Derfor er det heller ikke noen spesielle forhåndsregler du trenger tenke på. Hvis morkaken din ikke skulle flytte seg, blir det opp til de som sjekker deg i uke 32 om du likevel kan føde vanlig - det ser jo ut som om det er avstand mellom morkake og mormunn :)

Masse lykke til videre da :)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Takk for svar :)
Men er det vanlig når man har lavt sittende morkake at man ikke kjenner noe bevegelse? Er 19+3 og kjenner ikke noe liv enda.. er mitt 3.barn og de 2 andre gangene kjente jeg liv/bevegelse før oul.. :)
 
Takk for svar :)
Men er det vanlig når man har lavt sittende morkake at man ikke kjenner noe bevegelse? Er 19+3 og kjenner ikke noe liv enda.. er mitt 3.barn og de 2 andre gangene kjente jeg liv/bevegelse før oul.. :)

Min morkake sitter lavt nede foran, og jeg kjente ikke liv i magen før uke 20-21. Det var da også veldig lite liv å kjenne. Har blitt mer og mer de siste ukene, men det tok altså veldig lang tid for meg å kjenne liv i magen.
 
Min morkake sitter lavt nede foran, og jeg kjente ikke liv i magen før uke 20-21. Det var da også veldig lite liv å kjenne. Har blitt mer og mer de siste ukene, men det tok altså veldig lang tid for meg å kjenne liv i magen.
Kjente endelig liv 19+3. men er lite forhold til de 2 andre gangene. og ikke hver dag. Men det tar seg vel opp håper jeg :)
 
Back
Topp