Foranliggende morkake..

2jenterog1til?

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Mange som må på ekstra ul for å sjekke at morkaka har flyttet seg oppover?

Jepp! Jeg har Placenta Previa visstnok, så skal tilbake på UL i uke 33.. Håper alt er bra da, har lite lyst på keisersnitt..

Hva fikk du beskjed om?

Jeg har ikke fått beskjed om det... Skal ha samtaler på sykehuset underveis, så kan hende de vil følge opp litt med ul uansett.

Okej, jg sjekka litt og det virker som (utifra papirene) at morkak ligger i kant med åpningen så da flytter den seg oppover:) mn greit med en ekstra titt:)

Elvira25 skrev:
Jepp! Jeg har Placenta Previa visstnok, så skal tilbake på UL i uke 33.. Håper alt er bra da, har lite lyst på keisersnitt..

Hva fikk du beskjed om?

Samme her. Tilbake på ultralyd i uke 33....

Ja. Skal på kontroll igjen i begynnelsen av juli. Uke 25.. Vet ikke hvorfor så tidlig.. 

Min er forran men ikke så langt nede at det er noe som trenger oppfølging :) 

Noen som vet noe om hvor ofte morkaken ikke trekker seg opp av seg selv?
Hun på sjukehuset sa bare "i de fleste tilfeller" gjør den det, og man kan føde normalt.

Jepp, skal tilbake på ny UL i uke 32. Krysser labben for at den har flyttet på seg, men om den ikke har gjort det skal vi vel alltids overleve det òg.. =)

Og Elvira25; jeg har sett statistikk som sier at ca 5-6% av alle gravide har morkaka liggende foran ved ordinær UL. Ved fødsel har kun 1% av alle gravide morkaka liggende i en slik posisjon at keisersnitt er nødvendig. Altså ca 80% sannsynlighet for å kunne føde normalt selv om morkaka ligger foran ved ordinær UL. :-)  

Jeg hadde det forrige svangerskap. Gikk helt fnt. Var på e ekstra ul senere i svangerskapet. Husker ikke hvilken uke. Men da var alt i orden :) men fastlegen min har ul, så ham holdt meg jo oppdatert om at den begynte å gå oppover.

Jeg har det. Den ligger foran åpningen, så jeg skal tilbake uke 32 for å sjekke at den har flyttet på seg.. Har ikke flyttet seg siden uke 12.

Back
Topp