Foranliggende morkake - når kjenne spark?

Tippehøne

Flørter med forumet
Jeg er andregangs gravid, men denne gang har eg morkaken på fremsiden... Med førstemann kunne vi kjenne tydelige spark på utsiden i uke 17, nå har jeg bare såvidt kjennt spark inni... Nesten som jeg ikke er helt sikker på om det er skikkelige spark engang :/

Har null graviditetsfølelse nå, selv om jeg ser magen vokser... Sist kjente jeg jo tydelige spark hver dag fraogmed uke 14... Lengter sånn itte de koselige livstegnene fra min lille babygutt <3

Noen andre som har det slik?
 
Forliggende morkake betyr vel mest at den ligger og dekker over livmorsåpningen. Jeg hadde det sist og kjente mye liv tidlig, tydelig spark på utsiden allerede i uke 16.
Men hvordan det er når morkaken ligger på fremre livmorvegg vet jeg ikke, annet enn at det kan ta tid før en kjenner noe. Spes siden babyen har så god plass foreløpig.
 
Jeg har foranliggende morkake (nei, ikke foran åpningen). Har kjent spark fra uke 16, men regner med det er veldig individuelt. Det kom jo bare plutselig en dag, og etter det har det vært spark hver dag. Så plutselig kjenner nok du også noe der du ikke er i tvil om hva det er. :-)
 


Sjokoladepiken skrev:
Jeg har foranliggende morkake (nei, ikke foran åpningen). Har kjent spark fra uke 16, men regner med det er veldig individuelt. Det kom jo bare plutselig en dag, og etter det har det vært spark hver dag. Så plutselig kjenner nok du også noe der du ikke er i tvil om hva det er. :-)


Min er heller ikke foran åpningen.. Føler meg gaaanske sikker på at jeg har kjent spark, men blir usikker når det ikke er så ofte. Tenk om jeg bare innbiller meg at han sparker?? Vet jo han har det bra, var på ul for ikke lenge siden, men ah.. VIL ha gravid-følelsen igjen <3 Redd for at jeg ikke skal få samme morsfølelsen.. sist følte jeg meg gravid fra dag 1 å tenkte ikke på annet, nå kan jeg nesten glemme det ut!! Men så har jeg jo en liten fra før så holder meg opptatt det meste av dagene nå ;)
 
Heei! Jeg har foranliggende og har såvidt kjent liv inni der.. har på en måte bare kjent sommerfugl vinger, frem til morgenen idag, da kjente jeg fine tydelige spark inni håndflaten.. Jeg er jo snart 21 uker, så det var på tide :D Ble superglad! Mange som ikke kjenner ordentlige spark i det hele tatt med foranliggende morkake!
 
Jeg har og morkaken på fremsiden av livmoren... og har kjent veldig lite liv frem til UL... da fikk jeg sett bevegelsene og samtidig kjent på følelsen, og har etter UL blitt mer sikker på det jeg kjenner som er spark... før det kjentes alt ut som luft i magen, selv om jeg har vært gravid før, og kjente da liv i uke 17 og kjente og så bevegelser utenpå i uke 18...
 
Jeg hadde foranliggende morkake sist, og har det denne gangen også - sist kjente jeg ordentlige spark fra ca uke 18/19, denne gangen har jeg kjent spark siden uke 16 ca :-)
 
Her kan jeg se at magen buler litt på den siden ungen ligger av og til, og sparkene er synlige utenpå magen. Håper du får kjenne noe tydelig snart!

Skal noen av dere inn for en ekstra sjekk, eller får man bare det hvis morkaka ligger foran åpningen?
 
Jeg leste i boka I mors liv som er skrevet av T. Henriksen, professor i fødselshjelp, og der sto det hvertfall at :
"En vanlig årsak til at bevegelsene oppleves svakere, er at morkaken ligger fortil. Da sparker barnet mot morkaka som en pute" 

Også at det er etter uke 20-22 du kjenner barnets bevegelser- evt tidligere om du har født før.
 
Jeg har også morkaka på forsiden denne gangen og kjente ingenting før uke 20, holdt på å bli sprø mens jeg ventet på å kjenne spark. Hadde en forventning om å kjenne det tidligere siden jeg er annengangs, men det gjorde jeg ikke.
 
jeg hadde det forrige gang og denne gangen, så er som de andre skriver, først tar det lenger tid før vi kjenner noe, pluss at morkaka fungerer som en pute og vi kjenner det svakere:/ 
Vi får trøste oss med at morkaka nok også fungerer som en pute i den perioden babyen sparker mest og mange opplever å få vondt - men ikke vi - vi har jo MORKAKE PUUUTEEEE:D 
hheheh 

Sist kjente jeg det  etter uke 20 og da tok det ikke en uke engang før sparkene bulet ut og sambo kune både se og kjenne også! Denne gangen har jeg kjent det før (sikkert litt fordi jeg vet hvordan det er fra før), pleier å legge meg helt rolig når jeg legger meg og kjenner litt etter, som regel kjenner jeg litt romstering, kjenner det også om jeg våkner på natta og ligger stille! 

Vi får ta det som det er - og minne oss på at det er en baby der inne og at den er mer aktiv enn vi tror:) 
 
Har morkaken på fremvegg. Kjente liv første gang i uke 15+4. Nå kjenner jeg ikke tydelige, harde spark, men masse bevegelser og tumling rundt omkring. Så vidt kjent bevegelsene utenpå magen.

 
Back
Topp