For varmt for baby - vognpose, bilstolpose etc

Kaffekanna

Elsker forumet
Junibollene 2023
Marsfiolene 2026 ♡
Vi bruker ikke noe bilstolpose feks fordi junior blir jo helt kokt. I går kjørte vi langtur, og bare med body, strømpebukse/sokker, bukse, og så lett ullteppe over og han var allikevel helt svett i ryggen. La merke til det i sommer og, alle andre babyer er myyyye mer kledd på/pakket inn så det nærmest er vanskelig å finne babyen inni alt av dundyner, pledd og tepper. Har fulgt råd som sier at man skal kjenne på nakken til baby og kle av hvis han er varm og kle på hvis han er kald. Men skjønner ikke at det kan være så sykt forskjell på babyer… Noen andre som har en veldig «varmblodig» baby?

Vi bruker ikke noe bilstolpose feks fordi junior blir jo helt kokt. I går kjørte vi langtur, og bare med body, strømpebukse/sokker, bukse, og så lett ullteppe over og han var allikevel helt svett i ryggen. La merke til det i sommer og, alle andre babyer er myyyye mer kledd på/pakket inn så det nærmest er vanskelig å finne babyen inni alt av dundyner, pledd og tepper. Har fulgt råd som sier at man skal kjenne på nakken til baby og kle av hvis han er varm og kle på hvis han er kald. Men skjønner ikke at det kan være så sykt forskjell på babyer… Noen andre som har en veldig «varmblodig» baby?
Min er også veldig varm av seg. Kunne nesten ikke kle på han før for han ble bare kokt og våt av svette. Bestemødre som passer kler på han ALT for mye, og vil gjerne presse på han ull og dun og 3 lag med pledd osv. Prøver å si han er veldig varm av seg, men det går liksom ikke inn... har blitt litt bedre nå som han er 4mnd, men ser også at alle andre har mye mer klær og sånt enn han. Kan ikke følge TOG tabell anbefalinger for soveposer osv for da blir han bare sur og overopphetet o_O

Min er også svært varm. Anbefaler å bruke klær med bambus innerst og ull ytterst. Det fungerer for min i dunposen. Alt annet blir han svett av og skriker helt villbass etter 5 min i vogna :banghead:

Min er også varm av seg. Ser andre kler på ungene mer enn vi gjør, men vil ikke koke ungen heller. Bruker heller ikke bilstolpose, tror hun vil bli altfor varm i den. Dessuten har vi det jo varmt i bilen når vi skal noe sted så ser ikke helt vitsen. Hun har på vanlige klær og så har vi heller med en tynn dyne eller pledd som vi legger over beina hennes om vi skal kjøre lengre turer, og det virker hun fornøyd med.

Bestemødrene her var grusom å pakke på henne i sommer, da var hun nyfødt og jeg var livredd hun skulle bli overopphetet. Den ene bestemora spesielt, kom stadig her og kjente på føttene og hendene til babyen og kledde på henne fordi "herregud,hun fryser jo!" mens sommervarmen sto på som verst både ute og inne og vi voksne gikk i shorts og holdt på å dø av varme. Ja, da fryser nok babyen......

Vi bruker for så vidt mye ullbodyer og stillongs eller ullbukser på henne nå som det er blitt vinter, men ikke mange lag, bortsett fra når vi skal ut å trille eller kjøre til butikken f.eks.

Var på 4mnd kontroll for et par uker siden, og da vi skulle veie sa helsesøstera "ta bare av buksa og strømpebuksa også." Og jeg tenkte "øøh, strømpebukse? Shit, kler vi ungen for lite?" Ungen hadde ikke på strømpebukse, men derimot en god joggebukse og body, men med en tykkere fleecedress over og lue og votter da vi ankom. Var ikke så kaldt den dagen heller. HS kommenterte ikke at ungen ikke hadde på strømpebukse da. Men tenkte litt på det i ettertid. Men har konkludert med at man må se an hva som er rett for sin baby, og vår er varm av seg. Det har hun nok etter faren, han er veldig varmblodig.

Last edited:
Sniker fra juli.. men samme problem her. Har prøvd å bruke bilstolpose, med kun strømpebukse og body inni.. blir for varmt. Selv om den har vært åpen.. Hun er skrekkelig varm av seg .!

Jeg har også varm baby. Hun har som regel på seg en body og en bukse av noe slag når vi kjører i bil og blir fortsatt fort varm hvis lua ikke tas av når vi kommer i bilen. Vi bruker et pledd over når vi går til og fra bilen. I vognen har vi fortsatt vår/høst pose når det er plussgrader, men da tar vi en lett ulldress over bodyen og buksa. Når det er minusgrader ligger hun kun i body i dunposen i vogna. Jeg ser også at andre kler sine babyer mye mer, men man må jo kle sitt barn etter hvor varmt barnet er. Fint å lese at andre også har varme barn.

Back
Topp