For tidlig vannavgang på ene tvilingen

Dobbel-englemamma

Guttemamma
Hei. Jeg venter tvillinger (naturlig 3.gangsfødende) og opplevde for noen dager siden at vannet gikk i uke 16+4. Dro inn på sykehuset der en lege konstaterte at ene tvilingen hadde mistet alt vannet sitt. Bare en uke før var jeg på UL og de målte da begge tvillingene til like store, friske og med like mye fostervann. Siden alt var borte nå så visste de med sikkerhet at jeg hadde hatt tidlig vannavgang. Ble sendt hjem for å komme inn igjen om en uke for ny kontroll. Prognosene var veldig dårlige for den ene tvillingen sa legen, og sa at de håpet han døde, kapslet seg inn og startet å bryte seg ned slik at tvillingen med fostervann kunne klare seg. Dette er fire dager siden og jeg har drukket masse vann og ligget rolig hele tiden. Jeg lekker litt pr dag men bindene er ofte nesten helt tørre. Har kjent liv, men er uviss hvilken tvilling jeg kjenner til enhver tid eller om det kan være begge. Spørsmålet mitt er derfor: Fylles fostervann på igjen hver dag og cirka hvor mye? Fins det håp om at hullet i fostersekken kan trutne seg selv? Og hva kan jeg gjøre for å gjøre sjansene optimale for mine små i magen?
Mvh mamma til 2 + ....

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Ingen svar på dette???? Det er jo for f viktig! Og håper den dør? Hvem i helv sier slikt? Bytt lege! Neida det skal fornye seg selv hver dag eller hver 3 dag eller noe. Men om det lukkes igjen selv vet jeg ikke. Men jeg håper legen tar feil og barna dine kommer ut friske begge 2. Min mormor hadde ikke foster vann og det barnet overlevd. Så jeg hadde byttet lege!!!! Han der gjorde meg sint :)
 
Tusen takk for svar fra deg i det minste. :) Jeg har heldigvis funnet sider på nettet der andre gravide med tidlig vannavgang deler erfaringer (amerikanske) så jeg får mye hjelp der. Jeg har dessverre gitt litt opp legen og heller bruker all min tid på å prøve å redde tvillingene (BEGGE) ved å drikke myyye vann og holde meg i sengen. Begge tvillingene lever fortsatt så jeg gir de i alle fall ikke opp. Tusen takk for omtanken og svar..

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Men herlighet, er du ikke lagt inn? Minns å huske ei dame med tidlig vannavgang i den serien "Jordmødrene" på NRK for noen år siden. Hun var jo lagt inn med streng beskjed om å ligge hele tiden! Og regelmessige undersøkelser.. Krev en annen lege :O


Gutt 2008 <3
Jente 2011 <3

Nr. 3 på vei :D

 
De vil ikke legge meg inn enda før uke 24 for å unngå sykehusbakterier som er hissigere enn de "trygge" bakteriene hjemme. Uke 24 er også som kjent grensen for når en baby har sjans å overleve en fødsel. Hvis noe skjer før de 24 ukene så gir de meg lite håp pg og lar meg derfor være hjemme i noen uker til. Legen er kjent for å være den beste, men det er godt mulig jeg kommer til å sjekke andre alternativer ja.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
ååå så leit å høre dette... akkurat i samme situasjon som jeg var, nå endte det dessverre ikke godt hos meg..
men det jeg har lært og erfart er å følg magefølelsen din..ikke gi opp..jeg mistet vannet på tvilling 1 i uke 16+4 og tvilling 2 uke 21... etter det ville de bare ta begge to..for de mente prognosene var så dårlige... jeg kjempet til siste slutt, og angrer ikke, selv om sorgen etter guttene mine er der hver dag så vet jeg i hjertet mitt at jeg kjempet alt det jeg hadde...ofte kontroller..
jeg var sengeliggende så å si i 6 uker, gikk kun på do og lagde mat, det som var mest nødvendig. (fikk informasjon av dette av andre i samme situasjon) drakk MYE vann, foster vann produseres hele tiden og fylles opp.. ligg med beina høyt opp..
ønsker og håper at utfallet hos deg blir bedre, er det noe du tror jeg kan hjelpe deg med ta gjerne kontakt i pm
sender deg masse styrkeklemmer og gode tanker i en tøff periode!
 
Hei!

Jeg skjønner godt at dette er en vanskelig situasjon å være i!
Skulle så gjerne ha lovet deg at dette vil gå godt - men det er klart at det er en alvorlig situasjon .

Det er riktig at det normalt sett vil produseres nytt fostervann hele tiden, men spørsmålet vil være om det produseres nok til at babyen vil fortsette å utvikle seg normalt. Det kan ingen vite.

Jeg skjønner også at noen reagerer med sinne på din historie, men de skal vite at disse problemstillingene kan være veldig kompliserte!

For de fleste vil det nok være sånn at en følger magefølelsen sin, en gjør det en kan, selv om det ikke er så mye en kan gjøre i denne situasjonen. Da kan en iallefall med god samvittighet vite at det ikke sto på en selv, hvis det mot formodning ikke skulle gå :)

Der vil alltid være historier der denne situasjonen endte både positivt og negativt.
Ditt svangerskap, er ingen andres, og må derfor behandles som spesielt.

En har ikke lov å ta fra noen håpet heller.

Jeg krysser fingre og tær for deg!
Masse lykke til videre!

Mvh jordmor Grethe :)
 
Tusen takk for svar. Jeg kommer til å kjempe til siste sekund uansett så får vi bare krysse fingrene så lenge. Tiden går sakte, men håpet vokser fra dag til dag til tross for dårlige prognoser. Så lenge der er liv er det håp. :)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Sender deg masse styrketrøste klemmer og håper det går bra med deg og dere, alle 3 <3
 
Hei alle. :)
Jeg må oppdatere dere her. Nå har jeg etter eget initiativ vært på "complete bed rest" som de sier i USA, der jeg ligger rett ut heeele tiden og går bare opp for å gå på do. Siden vannet gikk på den ene tvillingen min i magen i uke 16+4 så har jeg nå klart å holde ut til uke 23+1(!) noe som er kjempebra, fordi: Begge babyene har vokst like mye og på UL har jeg fått se de leke seg sammen i magen. ;) Babyen uten vann (som doktoren mener er jente) ser foreløpig ikke ut til å ha tatt noen stor skade av tilværelsen uten fostervann fordi på siste UL fikk jeg se at magesekken hennes faktisk var STØRRE enn broren(!), og mens vi så på henne så lå hun og drakk av det bittelille vannet som var der i en liten lomme. Vi fikk se kjeven gå opp og ned mens hun svelgte fostervann... Så jeg har HÅP! Håp om å nå uke 24 da den "levedyktige" grensa er (hater det ordet) og så komme til uke 26, uke 28 og helst enda lenger...
Jeg har sett litt på statistikker fra alle tvillingsvangerskap hvor vannet går så tidlig og jeg regner ut fra de 80 tilfellene som er registrert på en amerikansk legeside at vi har omtrent 40 % sjanse til at babyene kan overleve. Som mor kan jeg selvfølgelig aldri gi opp... Dessuten har vi klart slik statistikk før, for min lille gutt på 4 år ble født med en alvorlg nyresykdom som det bare er 0,01% sjanse at han kunne få. Så vi har en rar "flaks" når det gjelder sjeldne tilfeller.. Får bare håpe det går rett vei med begge de små i magen nå. Om de har en sykdom av noe slag så gjør det INGENTING, bare jeg som mor kan hjelpe de optimalt resten av livet og at de får det bra <3
Skal bare tilføye at doktoren som sa (ganske så negative) ting rett ut har begynt å le høyt på UL og glede seg til babyene blir født, BEGGE to. Han er nesten mer positiv og utålmodig enn oss foreldre... <3 Så ting kan snu. Han var nok bare realistisk, siden det langt ifra er alle som er så heldige som meg og får gleden av å kjenne spark i nesten 7 uker <3
 
Ååh, ønsker at dette skal gå bra for deres del. Fantastisk at jente-tvillingen utvikler seg fint selv med lite fostervann rundt seg. Tenkte på deg da jeg opprinnelig leste den første postingen din, og det er utrolig flott at du snart bikker over endel flere hindre....

Har selv to i magen og har to ganger fått beskjed om at først en var død, og siden at muligens begge var døde, så jeg kjenner nok litt ekstra på din historie:)
 
Så fint at det ser ut som det kan gå helt fint! Lykke til :)
 
OMG sitter här å läser allt detta du skriver. Får tårar i ögonen. Du e stark å en god mamma som ikkje gir upp. Så flott att 2 babyen dina har det bra i magen,kryssar fingrarna för er.
 
Håper det går bra med dere alle 3? Klem <3

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp