For tidlig ultralyd?

augustlykke2025

Første møte med forumet
Hei ☺️

Var på TUL i går, ifølge menssyklusen var jeg et sted mellom 6+2 og 6+6. Legen kunne kun se fostersekk og plommesekk, men ikke et foster. Hen sa at jeg muligens var kortere på vei en antatt eller at dette allerede hadde gått galt. Avtalte at jeg skal tilbake på mandag.

Jeg har sykluser som varierer mellom 25-31 dager og fikk ikke første svake positive før 2. desember.

Bestemte meg for å forberede meg på at dette ikke går, men i dag våknet jeg kvalm og har kastet opp hele frokosten. Frem til i dag har jeg vært helt pigg og kun litt ømme pupper. Blir håpefull av at jeg plutselig har fått symptomer, men er litt redd for å være for positiv.

Noen med erfaringer?

Jeg var på tidlig ultralyd når jeg var 6 uker, skal bli fulgt opp tett pga jeg har mistet mange ganger. På ultralyd viste det en fostersekk som målte kun 4,5 uker. Jeg var sikker på at dette var en BO, men skulle tilbake en uke etterpå for å se om det hadde vært noe utvikling. En uke senere så vi et bankende hjerte og målt til hvertfall 6 uker. Vanskelig å måle helt riktig når det er så tidlig.

Så kan hende du er kortere på vei enn du trodde eller at det har vokst litt sakte i starten.

Jeg har også bakovervendt livmor noe som gjør at det kan være vanskelig å måle rett eller få et godt bilde så tidlig.

Skjedde meg i første svangerskap. Kun tom fostersekk på UL 6+3, og fikk da beskjed om at det hadde gått galt. Skal nevnes at grunnen til at jeg tok UL så tidlig var at jeg hadde hatt flere småblødninger. Målte HCG flere ganger over den neste uken, og det viste fin stigning. Ny UL 8+0 viste en aktiv liten bamsemums (målt til akkurat 8+0, som forventet). Jeg har har også bakovervendt livmor, så legen jeg var hos gang nummer 2 så det kunne være derfor de ikke hadde sett noe tidligere.

Oppdatering:

Var inne igjen i dag og fant både foster og fikk høre hjerteslag Overlykkelig og den beste gaven jeg kunne fått! Måler kun 6+2, så altså en hel uke bak menstermin. Neste gang skal jeg vente hakket lenger med ultralyd, for å unngå unødvendig stress.

Tusen takk til dere som svarte her, godt å vite at flere har opplevd det samme!

Oppdatering:

Var inne igjen i dag og fant både foster og fikk høre hjerteslag Overlykkelig og den beste gaven jeg kunne fått! Måler kun 6+2, så altså en hel uke bak menstermin. Neste gang skal jeg vente hakket lenger med ultralyd, for å unngå unødvendig stress.

Tusen takk til dere som svarte her, godt å vite at flere har opplevd det samme!
Så godt å lese! Gratulerer. :love017 Tror også jeg er en ukes tid etter menstermin ut i fra at testen slo ut positiv over en uke etter forventet mens!

Back
Topp