For tidlig fødsel

seilefru

Elsker forumet
Himmelbarn
Novemberlykke 2018
Julikulene 2020
❤️Mailykke 2022❤️
Har fått beskjed om å forberede meg på for tidlig fødsel før uke 30.

er det boe jeg må tenke på? Forberede?
 
Nå fikk jeg ikke tvillinger - bare én :) sengehvile fra uke 30 pga truende fødsel (han ble født 35+0) og var 16 dage på sykehuset.
Der jeg bodde kunne jeg ikke være innlagt sammen med han, det var tungt. Nå vet dere jo om økt risiko og da kan du forberede deg mentalt! Anbefaler også å sette en plan med nærmeste familie mtp hjelp før og etter fødsel.
 
Har fått beskjed om å forberede meg på for tidlig fødsel før uke 30.

er det boe jeg må tenke på? Forberede?

Oisann! Kan jeg spørre hvorfor? :Heartred

Har ikke så mange råd da jeg ikke har opplevd prematur fødsel selv, men masse lykke til, og håper legene tar feil! :Heartred
 
Oisann! Kan jeg spørre hvorfor? :Heartred

Har ikke så mange råd da jeg ikke har opplevd prematur fødsel selv, men masse lykke til, og håper legene tar feil! :Heartred
Har hatt operasjon av morkaken etter TTTS. De håper jeg går til uke 28.!
 
Sniker: min kom 34+2, og vi ble forberedt på både respirator og sonde. Han trengte ingenting heldigvis. Med forberedelser ville jeg ha skaffet endel klær i str 50 (du kan ofte låne på sykehuset mens dere er der), og forbered deg på noen måneder på sykehuset. Be om omvisning på nyfødt intensiv, og meld deg gjerne inn i prematur grupper :)
 
Få dere en omvisning på nyfødt intensiv og forbered dere mentalt på både sondeernæring og evt pustehjelp. Siden det er tvillinger så er klær i str 44 (kanskje enda mindre og) lurt å ha. Du får nok låne på sykehuset mens dere er der, men du vil nok få bruk for det når dere kommer hjem og. Det gjorde i all fall vi. Mine er født i 34+6 og er nå 4 uker og de bruker enda str 44. Vi krysser alt vi har for at du kommer deg lengst mulig! ❤️❤️
 
Sniker: min kom 34+2, og vi ble forberedt på både respirator og sonde. Han trengte ingenting heldigvis. Med forberedelser ville jeg ha skaffet endel klær i str 50 (du kan ofte låne på sykehuset mens dere er der), og forbered deg på noen måneder på sykehuset. Be om omvisning på nyfødt intensiv, og meld deg gjerne inn i prematur grupper :)
Tenker du prematur grupper på Facebook? :happy:takk for svar
 
Få dere en omvisning på nyfødt intensiv og forbered dere mentalt på både sondeernæring og evt pustehjelp. Siden det er tvillinger så er klær i str 44 (kanskje enda mindre og) lurt å ha. Du får nok låne på sykehuset mens dere er der, men du vil nok få bruk for det når dere kommer hjem og. Det gjorde i all fall vi. Mine er født i 34+6 og er nå 4 uker og de bruker enda str 44. Vi krysser alt vi har for at du kommer deg lengst mulig! ❤️❤️
Når vi passerer uke 22 skal jeg tørre å kjøpe noen klær ❤️
Ante ikke at man kunne få omvisning på nyfødt. Som som har erfaring fra Haukeland?
 
Når vi passerer uke 22 skal jeg tørre å kjøpe noen klær ❤️
Ante ikke at man kunne få omvisning på nyfødt. Som som har erfaring fra Haukeland?
Skjønner deg veldig godt! Turte ikke kjøpe noe særlig før jeg var kommet ganske langt ❤️ Dersom det forventes at det kan komme et prematurt barn, så kan en nok få tilbudet. Vi gjorde i alle fall det. Men jeg tilhører UNN da. Vet ikke hvordan det er på Haukeland.
 
Når vi passerer uke 22 skal jeg tørre å kjøpe noen klær ❤️
Ante ikke at man kunne få omvisning på nyfødt. Som som har erfaring fra Haukeland?
Jeg var på intensiven på Haukeland i 5 dager med våres tvillinger. De som jobber der er helt fantastiske!! Ta en tlf til de å hør, det lar seg sikkert gjøre :)
 
Når vi passerer uke 22 skal jeg tørre å kjøpe noen klær ❤️
Ante ikke at man kunne få omvisning på nyfødt. Som som har erfaring fra Haukeland?

Vi fikk tilbud om omvisning i uke 25, da var fødsel tentativt planlagt til 26+0. Jeg gikk mirakuløst helt til 33+4, og fostermedisiner nevnte flere ganger at det var bare å ringe opp så fikk vi omvisning. Dette var på Haukeland.
 
Vi fikk tilbud om omvisning i uke 25, da var fødsel tentativt planlagt til 26+0. Jeg gikk mirakuløst helt til 33+4, og fostermedisiner nevnte flere ganger at det var bare å ringe opp så fikk vi omvisning. Dette var på Haukeland.
Takk!! Da skal jeg ta det opp! Hvis alt går etter planen skal jeg ha kontroll en gang i uken.
Er nyfødt på samme sted som føde1,2 og storken? Eller ett annet bygg?
 
Takk!! Da skal jeg ta det opp! Hvis alt går etter planen skal jeg ha kontroll en gang i uken.
Er nyfødt på samme sted som føde1,2 og storken? Eller ett annet bygg?

Nyfødt er i 2.etasje i Marie Joys hus, barneklinikken. Det er det brune huset med trekledning du ser når du kommer opp bakken fra danmarksplass. Så det er er stykke unna, noe som er litt styrete like etter fødsel. Men så fort du er i form til å skrives ut får du rom på MJ (hvis du ikke velger sove hjemme).

Fostermedisiner vil planlegge inn barnelege som kommer og informerer om de ser at fødsel nærmer seg mer. Da får du relevant info for «den uken» som det gjelder. Det viktigste du kan gjøre ellers er å prøve å nyte at du akkurat nå er gravid ❤️

Her var det masse drama fra uke 18-28, i uke 18-24 var det alvorlig for begge jentene og ingen, ingen hadde trodd jeg skulle komme så langt som jeg gjorde. Så det kan gå mye bedre enn legene forbereder seg på, men det er bedre at de er forberedt for mye enn for lite.
 
Nyfødt er i 2.etasje i Marie Joys hus, barneklinikken. Det er det brune huset med trekledning du ser når du kommer opp bakken fra danmarksplass. Så det er er stykke unna, noe som er litt styrete like etter fødsel. Men så fort du er i form til å skrives ut får du rom på MJ (hvis du ikke velger sove hjemme).

Fostermedisiner vil planlegge inn barnelege som kommer og informerer om de ser at fødsel nærmer seg mer. Da får du relevant info for «den uken» som det gjelder. Det viktigste du kan gjøre ellers er å prøve å nyte at du akkurat nå er gravid ❤️

Her var det masse drama fra uke 18-28, i uke 18-24 var det alvorlig for begge jentene og ingen, ingen hadde trodd jeg skulle komme så langt som jeg gjorde. Så det kan gå mye bedre enn legene forbereder seg på, men det er bedre at de er forberedt for mye enn for lite.
Så fantastisk å høre! håper jeg får en like fin avslutning som deg! Ingen har tro på at jeg skal gå lengre enn 26-28. Har SÅ lyst å bikke 30 uker.
lå du mye de ukene?
 
Nyfødt er i 2.etasje i Marie Joys hus, barneklinikken. Det er det brune huset med trekledning du ser når du kommer opp bakken fra danmarksplass. Så det er er stykke unna, noe som er litt styrete like etter fødsel. Men så fort du er i form til å skrives ut får du rom på MJ (hvis du ikke velger sove hjemme).

Fostermedisiner vil planlegge inn barnelege som kommer og informerer om de ser at fødsel nærmer seg mer. Da får du relevant info for «den uken» som det gjelder. Det viktigste du kan gjøre ellers er å prøve å nyte at du akkurat nå er gravid ❤️

Her var det masse drama fra uke 18-28, i uke 18-24 var det alvorlig for begge jentene og ingen, ingen hadde trodd jeg skulle komme så langt som jeg gjorde. Så det kan gå mye bedre enn legene forbereder seg på, men det er bedre at de er forberedt for mye enn for lite.
Og takk for utrolig informativt svar!
 
Så fantastisk å høre! håper jeg får en like fin avslutning som deg! Ingen har tro på at jeg skal gå lengre enn 26-28. Har SÅ lyst å bikke 30 uker.
lå du mye de ukene?

jeg hadde ikke truende for tidlig fødsel, men svært alvorlige vekstavvik, så jeg lå ikke så mye. Men jeg var veldig sliten og fullt sykemeldt, så tok det rolig.
 
jeg hadde ikke truende for tidlig fødsel, men svært alvorlige vekstavvik, så jeg lå ikke så mye. Men jeg var veldig sliten og fullt sykemeldt, så tok det rolig.
Aha! Følte du seg godt ivaretatt i de ukene? Hod informasjon?
 
Aha! Følte du seg godt ivaretatt i de ukene? Hod informasjon?

Veldig godt ivaretatt. Fikk god, saklig informasjon, legene la aldri skjul på alvoret, men sa samtidig at vi må bare håpe. Hadde lov til å ringe ned for ekstra sjekk 24/7 om jeg var bekymret. Nå var det en del ekstra styr siden de mistenkte alvorlig avvik hos ene, men der ble vi også godt ivaretatt og våre ønsker ble hørt. Vi hadde tøffe, men fine samtaler med nyfødtlegene om gjenopplivning etc, og var generelt veldig fornøyd med oppfølgingen. Heldigvis fikk vi to friske små, men jeg er glad for at alt ble tatt så på alvor som det gjorde. Vi var syv uker på nyfødt, kun for spising og voksing, og for vår del var det udramatisk og kjedelig mer enn noe.

Det er styr med babyer på NFI og en liten hjemme som du har, men fra det jeg så på de andre foreldrene, så går alt.
 
Back
Topp