For stramt tungebånd

Solbolle

Glad i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hadde hjemmebesøk av jordmor i dag som legger merke til at lillegutt har veldig stramt tungebånd, hun anbefaler å få det klippet. Etter kontakt med sykehuset sier de at det er ikke alle leger som vil klippe, men at de skal se på det og ta kontakt. Da lurer jeg på hvor nødvendig det er? Jeg vil selvfølgelig gjøre det som er best.

Han har gått opp i vekt, men ikke som forventet og han er ofte stressa ved amming og jeg ammer han i tillegg store deler av dagen. Tunga hans er tydelig hjerteformet, og han har aldri stukket tunga ut av munnen.

Er det noen som har erfaring med å klippe tungebånd?

Min lille nevø hadde det samme problemet. Søsteren min visste ikke hva hun skulle gjøre og ting var ikke så lett men alt løste seg når hun fikk tungebåndet klippet i følge henne :)

Nå vet jeg ikke helt hvordan selve inngrepet foregår osv men siden det er i munnen så grodde det veldig fint og ble bra fort.

Fant dette på nettet https://www.helsesmart.no/behandling/ore-nese-hals/stramt-tungeband-klippe

Behandlingen gjøres ved ett av to inngrep;
  1. Frenulotomi
  2. Frenuloplastikk
Frenulotomi
Frenulotomi er et inngrep hvor kirurgen ganske enkelt klipper over tungebåndet med kniv (skalpell) eller laser. Inngrepet tar bare få sekunder og kan gjøres uten bedøvelse. Dette skyldes at tungebåndet inneholder svært få nerver eller blodkar. Ved behandling av spedbarn, kan barnet amme umiddelbart etter inngrepet.
Frenuloplastikk
Frenuloplastikk er et mer omfattende inngrep som er mer aktuell dersom kirurgen må reparere eller tilpasse vevet, eller dersom tungebåndet er for tykt til å behandles med vanlig frenulotomi. Inngrepet gjøres derfor vanligvis i narkose. Såret lukkes gjerne med selvabsorberende tråd.

Last edited:
Hei!
Jeg skal klippe tungebåndet på min nyfødte om 9 dager. Dessverre er det lite kunnskap om stramt tungebånd i det offentlige, så jeg anbefaler deg å få legen din til å ringe NKA (nasjonal kompetansetjeneste for amming) for å høre med de hvem som kan klippe der du bor. Jeg bor i Oslo og velger å gå privat for da vet jeg med størst sikkerthet at klippet blir bra. Det er viktig at klippet blir «dypt» nok sånn at den bakre delen av tungebåndet også blir klippet og man dermed frigjør hele tungen. Dette er det svært få leger i det offentlige som gjør. Etter klipp er det også viktig med tøyeøvelser for å unngå at såret gror. Osteopat og kiropraktor med kunnskap om stramt tungebånd anbefales også før og etter klipp.
Anbefaler det å melde deg inn i støttegruppen for stramt leppe og tungebånd på fb, ingen har så mye kunnskap som de der inne..

Send gjerne pm om du lurer på noe.. :)

Min lille nevø hadde det samme problemet. Søsteren stramt-tungeband-klippe

skulle gjøre og ting var ikke så lett men alt løste seg når hun fikk tungebåndet klippet i følge henne :)

Nå vet jeg ikke helt hvordan selve inngrepet foregår osv men siden det er i munnen så grodde det veldig fint og ble bra fort.

Fant dette på nettet https://www.helsesmart.no/behandling/ore-nese-hals/stramt-tungeband-klippe

Behandlingen gjøres ved ett av to inngrep;
  1. Frenulotomi
  2. Frenuloplastikk
Frenulotomi
Frenulotomi er et inngrep hvor kirurgen ganske enkelt klipper over tungebåndet med kniv (skalpell) eller laser. Inngrepet tar bare få sekunder og kan gjøres uten bedøvelse. Dette skyldes at tungebåndet inneholder svært få nerver eller blodkar. Ved behandling av spedbarn, kan barnet amme umiddelbart etter inngrepet.
Frenuloplastikk
Frenuloplastikk er et mer omfattende inngrep som er mer aktuell dersom kirurgen må reparere eller tilpasse vevet, eller dersom tungebåndet er for tykt til å behandles med vanlig frenulotomi. Inngrepet gjøres derfor vanligvis i narkose. Såret lukkes gjerne med selvabsorberende tråd.
Takk for svar:) Jeg har kun hørt om ett tilfelle tidligere og også der løsnet alle problemer i forhold til amming så fort tungebåndet var klippet.

Hei!
Jeg skal klippe tungebåndet på min nyfødte om 9 dager. Dessverre er det lite kunnskap om stramt tungebånd i det offentlige, så jeg anbefaler deg å få legen din til å ringe NKA (norsk kompetansesenter for amming) for å høre med de hvem som kan klippe der du bor. Jeg bor i Oslo og velger å gå privat for da vet jeg med størst sikkerthet at klippet blir bra. Det er viktig at klippet blir «dypt» nok sånn at den bakre delen av tungebåndet også blir klippet og man dermed frigjør hele tungen. Dette er det svært få leger i det offentlige som gjør. Etter klipp er det også viktig med tøyeøvelser for å unngå at såret gror. Osteopat og kiropraktor med kunnskap om stramt tungebånd anbefales også før og etter klipp.
Anbefaler det å melde deg inn i støttegruppen for stramt leppe og tungebånd på fb, ingen har så mye kunnskap som de der inne..

Send gjerne pm om du lurer på noe.. :)
De skal kontakte meg fra Ullevål i morgen, jeg har ikke tenkt på at det kan finnes bedre kompetanse på dette enkelte steder. Hvis det er full nekt fra Ullevål i morgen slik som jordmor frykter, så oppretter jeg kontakt med NKA slik du anbefaler. Dette viser seg å være mer omfattende enn man får opplyst.

Takk for svar!:) De skal kontakte meg fra Ullevål i morgen, jeg har ikke tenkt på at det kan finnes bedre kompetanse på dette enkelte steder. Hvis det er full nekt fra Ullevål i morgen slik som jordmor frykter, så oppretter jeg kontakt med NKA slik du anbefaler. Dette viser seg å være mer omfattende enn man får opplyst.

De skal kontakte meg fra Ullevål i morgen, jeg har ikke tenkt på at det kan finnes bedre kompetanse på dette enkelte steder. Hvis det er full nekt fra Ullevål i morgen slik som jordmor frykter, så oppretter jeg kontakt med NKA slik du anbefaler. Dette viser seg å være mer omfattende enn man får opplyst.
Legen på barsel på Ullevål avfeide meg umiddelbart når jeg nevnte stramt tungebånd. «Neida, han får tunga ut av munnen så her skal vi ikke styre med klipping» Kjente jeg hadde lyst til å lire av meg litt av hvert, men orket ikke. Så nå sitter jeg her med såre pupper, en baby som nesten ikke gaper og ikke klarer å lage ordentlig vakuum. Jeg må pumpe den ene puppen, for den klarer han ikke å koble seg på i det hele tatt og i tillegg legger han nesten ikke på seg..
Så mitt tips er å ikke høre på første og beste ihvertfall. Jeg var igjennom det samme med storebror så derfor er jeg litt mer forberedt denne gang heldigvis :)

Takk for svar:) Jeg har kun hørt om ett tilfelle tidligere og også der løsnet alle problemer i forhold til amming så fort tungebåndet var klippet.

Ønsker deg og lille masse lykke til. Du skal se at det ordner seg:) Mange her som kan mye og har god informasjon ser jeg.

Legen på barsel på Ullevål avfeide meg umiddelbart når jeg nevnte stramt tungebånd. «Neida, han får tunga ut av munnen så her skal vi ikke styre med klipping» Kjente jeg hadde lyst til å lire av meg litt av hvert, men orket ikke. Så nå sitter jeg her med såre pupper, en baby som nesten ikke gaper og ikke klarer å lage ordentlig vakuum. Jeg må pumpe den ene puppen, for den klarer han ikke å koble seg på i det hele tatt og i tillegg legger han nesten ikke på seg..
Så mitt tips er å ikke høre på første og beste ihvertfall. Jeg var igjennom det samme med storebror så derfor er jeg litt mer forberedt denne gang heldigvis :)
Jeg syns det er helt usmakelig når de avfeier personlig erfaring på den måten der. Jeg ante ikke at dette kunne være et tema engang, men nå når jeg har fått det forklart i dag skjønner jeg jo at det kan være årsaken til mye av stresset vi også opplever ved amming. Takk for svar forresten, er godt å høre fra noen som er såpass erfaren i temaet :)

Jeg syns det er helt usmakelig når de avfeier personlig erfaring på den måten der. Jeg ante ikke at dette kunne være et tema engang, men nå når jeg har fått det forklart i dag skjønner jeg jo at det kan være årsaken til mye av stresset vi også opplever ved amming. Takk for svar forresten, er godt å høre fra noen som er såpass erfaren i temaet :)
Bare hyggelig. Synes det er så trist at det er så mange som ikke får den hjelpen de trenger, så her må man bare hjelpe det lille man kan :) lykke til da! Håper du treffer en lege på Ullevål som er oppdatert på stramt tungebånd og som ikke avfeier det som en «motegreie» :rolleyes:

Vi klippet privat, hos en av to spesialister i norge som er anbefalt, når lille var 5 mnd, etter at vi hadde fått gjentatte beskjeder om at tungebåndet ikke var stramt hos jordmødre, barnelege, hs. Dette var bare tull. Etter vi klippet hadde hun bedre grep på flasken (ammingen gav vi opp rundt 3 mnd, hadde muligens fått det til lengre om vi hadde klippet før), svelgte mindre luft, hadde mindre problemer med magen og sov bedre. Vi angrer veldig på at vi ikke gjorde det før. Vurderer å klippe mitt og, da jeg vet det er stramt, for jeg håper det kan hjelpe på migrene.

Stramt tungebånd kan gi flere plager enn spiseproblematikk og talevansker. Med tiden vil ganen bli høy og smal og nesepasasjen blir trang. Søvnapné kan oppstå. Man kan bli plaget med mye tannstein og karies. Feilstilling av tenner og kjeve(overbitt, underbitt, kryssbitt). Dårlig kroppsholdning, vondt i rygg, nakke og skuldre. Hodepine.. uro i kroppen, listen er lang. Absolutt verdt å ta tak i :) Håper du er medlem i Facebookgruppa «norsk støttegruppe for stramt leppe- og tungebånd». Der har jeg lært mye :)

Vi var på Ullevål for to dager siden hvor vi fikk god hjelp av en kvinnelig lege og jordmødre i avdelingen hvor vi fødte. Legen kunne si at det ikke var et ekstremt tilfelle, men på grunn av potensielle senfølger og problemer med amming klippet hun tungebåndet uten å nøle. Det gikk veldig greit og nå i ettertid kan jeg både se og kjenne stor forskjell. Han spiser bedre og skriker tilogmed annerledes. Han virker alt i alt mere fornøyd.

Vi var på Ullevål for to dager siden hvor vi fikk god hjelp av en kvinnelig lege og jordmødre i avdelingen hvor vi fødte. Legen kunne si at det ikke var et ekstremt tilfelle, men på grunn av potensielle senfølger og problemer med amming klippet hun tungebåndet uten å nøle. Det gikk veldig greit og nå i ettertid kan jeg både se og kjenne stor forskjell. Han spiser bedre og skriker tilogmed annerledes. Han virker alt i alt mere fornøyd.
Så bra at det har hjulpet dere og at dere fikk den hjelpen dere trengte!! Vet du om de klippet «diamant» eller om det bare var den fremre delen av tungebåndet som ble klippet? Fikk dere beskjed om tøyeøvelser for å unngå at det gror igjen?

Så bra at det har hjulpet dere og at dere fikk den hjelpen dere trengte!! Vet du om de klippet «diamant» eller om det bare var den fremre delen av tungebåndet som ble klippet? Fikk dere beskjed om tøyeøvelser for å unngå at det gror igjen?
Det er kun den fremre delen av tungebåndet som ble klippet. Med tanke på det du skrev over her spurte jeg om det var noen ekstra hensyn vi måtte ta nå fremover og fikk beskjed om at det var det ikke. Men jeg har funnet frem til en del informasjon på nett i forhold til vedlikehold nå i etterkant. Tungeband.no er det en grei kilde? Har du noe tips til andre steder på nett? Har ikke facebook, så får ikke sjekka støttegruppa

Det er kun den fremre delen av tungebåndet som ble klippet. Med tanke på det du skrev over her spurte jeg om det var noen ekstra hensyn vi måtte ta nå fremover og fikk beskjed om at det var det ikke. Men jeg har funnet frem til en del informasjon på nett i forhold til vedlikehold nå i etterkant. Tungeband.no er det en grei kilde? Har du noe tips til andre steder på nett? Har ikke facebook, så får ikke sjekka støttegruppa
Det ser ut som om de som har laget tungeband.com er de samme som står bak støttegruppa på fb, så da vil jeg si at det er en god kilde :) så bra at det hjalp så masse selv om det bare ble klippet det fremre. Bare vær obs videre på andre symptomer som kan oppstå (ikke sikkert det skjer) sånn at du evt kan få vurdert det bakre tungebåndet senere hvis nødvendig.

Det er en veldig god kilde :) Den er laget av administratoren av facebookgruppa :)

Back
Topp