For stort ammepress??

Mesaana

Forumet er livet
Er det flere som synest det er for stort ammepress her i landet??

Sitter her nå og føler meg elendig som mor. Gutten min har fra fødselen av vært plaget med magen. Han har hatt det meste av mageplager tror jeg. Diare, forstoppelse, mye luft, masse gulping og nå det siste sprutbrekkninger.

Så når vi reiser til lege for ...nt gang, så sitter han der og sier at jeg burde begynne og amme igjen og at det kan være fordi jeg ga opp så tidlig at han plagest sånn. Enda jeg sier han var sånn da han fikk pupp, morsmelk på flaske og mme og mme for de med melkeallergi.[:@]

Har jo melk enda, har bare trappa ned på pumpinga, så nå må jeg begynne og pumpe meg mere for og få nok melk igjen[:o]

Ja det er stort ammepress... Selv var jeg heldig og har fått det til bedre denne gangen[:)]. Hær jeg bor virker det som det er på moten og ikke amme,men heldigvis så finnes det god erstatning for de som ikke får det til... Det er bedre og kose seg med flaskebarn enn å streve med amminga...[;)]

Du e absolutt ikkje ei dårlig mor selv om du velge å ikkje amme! Synes også at ammepresset e alt for stort. Vi vet jo at morsmelk e det beste førr ongan, men når det av forskjellige grunna ikkje går å amme, så skal vi sleppe å ha dårlig samvittighet for ikkje å strekke til!!! Det e masse friske, flotte onga som har vokst opp på kun mme.

Vel, det var ingen som sa til meg at jeg ikke kan amme. Hadde ikke no problem med og legge han til og sørge for at han tok puppen riktig. men gutten min sugde et par ganger, så trekte han hode bak over og begynte og tygge på brystvorta. Blodet rant og jeg hadde vondt helt ned i stor tåa kvar gang jeg ammet han, og jeg ble sliten av og gi han nytt tak gang på gang!![&o]

Av og til så er ikke god informasjon nok!! Det er snakk om et sammarbeid mellom mor og barn.

Vist du klarer og fortelle meg hvordan jeg skal få han til og suge riktig, så blir jeg veeeldig glad!!

Har prøvd skjold ja, da bare vred han hode vekk og begynte og grine.

Men de sier det er enklere når de er blitt større og sterkere.

Prøvde og legge han til forige natta, men han har så vondt i magen at han ligger og kaster på hodet og da er det ikke så enkelt og få han til og ta tak og holde taket.

Vi har brukt sukkervann, minifom, massage for luftplagene. Malt og irritering av endetarm og avførningsmiddel ( etter anbefalign av lege) for forstoppelsen og sprutbrekkninger og gulp vet jeg ikke hva vi kan gjøre med.

Ja, det e rmange som sier det og som har erfart at det funker. Men alle legene sier det er tull og at vis t det funker så er det fordi mageplagene gikk over av seg selv. Men leger er ikke allvitere.

Vurderer strekt og prøve, kan ikke skade da, håper jeg.

takk takk. Håper vi også, er så fælt når han pluttselig skriker til i søvne og blir hlet utrøstelig og ligger og vrir seg i smerte, stakkars lille kroppen[:o]

Legene tror det kan være enten pylorusstenose eller laktoseintoleranse. Skal på sykehuset og ta ultralyd av magen hans på tirsd.

Ja, jeg merket det veldig godt, allerede på sykehuset.Følte at de hang over meg for å kontrollere alt.Var innom hele tiden for å sjekke.Det er vel positivt ment, men jeg ville heller forsøke påegen hånd uten at de hang over meg hele tiden! Likens er det når man kommer hjem også.På besøk osv.Får hele tiden spørsmål om amminga og at jeg MÅ fortsette.Jeg for min del mener at man bør gjøre det man føler seg mest komfortabel med.Det skal ikke være noe stress.Det skal være kos både for seg selv og ungen.

Synes du burde prøve en tur til kiropraktor jeg... Kjenner mange som har gjordt det og barna blir som "nye" etterpå.. Noen ganger holder det bare med en behandling. Skjønner godt du ikke orker ammestresset. Gjør det som passer deg best men jeg må bare gjenta at kiropraktor kan være lurt siden gutten ikke har det no greit. Det kan uansett ikke skade.

Jeg ammet datteren min i ca.2-3måneder bare, og måtte gå over til erstatning fordi jeg hadde for lite melk. Var vel fordi jeg gikk ned så mange kilo på kort tid og mistet matlysten at melka gradvis ble mindre. Men hun ble mye mer fornøyd og mett, og plutselig sov hun lengre om natta. Det er bedre å kose seg enn å slite livet av seg for å presse seg til å amme når det ikke går bra.
Ikke har hun vært mere syk enn andre unger heller.
Så drit i hva leger og andre mener om ammingen, gjør det du føler er best for deg og barnet - så blir dere begge fornøyde [:)]

Det er en forsnevring mellom magen og tarmen, så maten kommer ikke i gjennom uten at magen presser seg hardt sammen og da blir maten også presset opp og kommer ut i sprutbrekkninger. Han gulpa over 1 meter 3 ganger i dag og da kommer all melken ut av den lille munnen, skikkelig ekkelt og jeg blir redd, tørr nesten ikke og gi han melk.[:@]

Ja, puppen er ikke bar din lengre. De tok bare tak i puppen min og stappa den i munnen på han, uten og spørre mg om det var greit!![:@]

syns det for stort fokus på at amming er det einaste som slla vere riktig...at mme ikkje er eit alternativ FØR du har så store problem at du berre må...sjølv fikk eg inga hjelp på sjukehuset OM lisj asaug rett..på meg virka det slik,men nå i etterkant trur eg det var eitkvart gale sida ho aldri tømte brysta og eg fikk tilstopping...sat å sliet i 6 uker før eg turte prøve mme..etter det ein heilt ny kvardag!! ANGRER ikkje eit sekund!!!!!

Fy fader, den stakkaren som prøver seg på no sånt på meg, hu skal fader meg få kjørt seg ja[:@][:@]

ORIGINAL: Mesaana

Ja, puppen er ikke bar din lengre. De tok bare tak i puppen min og stappa den i munnen på han, uten og spørre mg om det var greit!![:@]

har hørt det er meir vanleg enn uvanleg rundt omkring på ulike sjhus..men ingen som verken rørte eller såg på meg..

ORIGINAL: Tammis

Helt vanlig at de [:'(]røsker i puppa da? [8|] er det ikke det da jenter...?

Ja de hodt på to stykker på meg. Den ene drev å prøvde å hånd pumpe den ene puppen og den andre stappa brystvorta inni munnen på babyen. føler deg jo som ei ku!
Men det skal siers at jeg fikk god hjelp for jeg kløna skikkelig og syns det var noe hærk, men klarte det etter god hjelp og mye prøving alene.

Så vil jeg bare si at å gå til kiropraktor IKKE er noe tull. Jenta vår hadde sprutbrekninger og skikkelig vondt i magen. Når hun var 5 uker gikk vi til osteopat( de gjør det omtrent det samme som kiropraktor). etter en behandling var alt bra. Hun mente at ungen hadde fått en trøkk i ryggraden under keisersnittet som gjorde at det ble noe feil i fordøyelsen. Det funket hvertfall utrolig bra og det er de beste 500 kr jeg har brukt noen gang!

JA, jeg synes det er for stort ammepress!!
Ære være dem som får det til, men la oss som sliter velge selv uten å mase...
Det blir til at man føler seg skikkelig mislykka hvis man ikke får det til...Man presser seg mye lenger enn godt er, det gjorde hvertfall jeg når jeg fikk førstemann...
Det begynte allerede på sykehuset med sinnsykt såre vorter, to dager etter hjemkomsten var det rett på legevakta med den første betennelsen.
Så gikk ukene...med tre betennelser på rappen, ulike pencillinkurer, såre vorter, høy feber, amming, grining, pumping,  osv... ikke noe spesielt koselig barsel tid...
Når tulla vår var drøyt to måneder hadde betennelsen "kapslet" seg inn og jeg ble innlagt på sykehuset, og ble operert under full narkose. Etter det ble det "skylling" av såret/puppen daglig i tre måneder (fikk hjemmesykepleie hjem til meg hver dag...)
Dette er min erfaring med amming...
Nå som nr to straks kommer er jeg klar på en ting; Ved det første tegn på at noe ikke skal gå greit i fht amming, kutter jeg tvert og INGEN skal få meg til noe annet, det er det ikke verdt.

JA DET ER FOR MYE AMMEPRESS!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hører dere møkkaleger og møkkahelsesøstre som driver nybakte mammaer til destruktive jævlig tanker med selvtillit på minussiden!! Nå får det være nok!!!!
Om man ikke kan/vil/klarer eller av andre grunner ikke ammer så støtt opp om det. Respekter det og godta det!!! Det er det eneste som hjelper!!
Såklart morsmel er best for babyer, men ikke for enhver pris. Mammaer skal kunne fungere i hverdagen de også.
Hva er best: En mamma som er så psykisk og fysisk utslitt etter ukesvis med minimalt søvn, nattevåk, skriking, såre pupper, melk som ikke kommer, melk som renner over, ammetåke i huet og ræva og det som værre er..... Eller: En mamma som innser at det beste for seg og babyen er MME slik at mammaen får søvn og er oppegående og kan ta seg av sin eneg baby istedenfor å bryte samme ved hvert minste lille skrik!!!

Jeg hadde ei helsesøster som menta at jeg skulle ta opp igjen ammingen etter 2 mnd... HELLU!!!! Er det noen hjemme lissom!!

Sorry at jeg sporet av her Mesaana, men jeg blir så klin forbanna på detta ammemaset.
Jajajaja, kjempeflott for de som ammer uten problemer og kan slenge ut puppen i flere år. Hva med oss som ikke kan det da? Er vi mindre verdt i Helsenorges øyne??

En ting jeg er ti tusen prosent sikker på : MAN ER INGEN DÅRLIG MAMMA SELV OM MAN IKKE AMMER. tVERT IMOT I ENKELT TILFELLER!!!

Nå er det ikke slik at jeg mener amming er noe tull da. Absolutt ikke!! Amming er og blir det beste, men MME er så å si like så godt.

Må berre signere denne!!

JA DET ER FOR MYE AMMEPRESS!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hører dere møkkaleger og møkkahelsesøstre som driver nybakte mammaer til destruktive jævlig tanker med selvtillit på minussiden!! Nå får det være nok!!!!
Om man ikke kan/vil/klarer eller av andre grunner ikke ammer så støtt opp om det. Respekter det og godta det!!! Det er det eneste som hjelper!!
Såklart morsmel er best for babyer, men ikke for enhver pris. Mammaer skal kunne fungere i hverdagen de også.
Hva er best: En mamma som er så psykisk og fysisk utslitt etter ukesvis med minimalt søvn, nattevåk, skriking, såre pupper, melk som ikke kommer, melk som renner over, ammetåke i huet og ræva og det som værre er..... Eller: En mamma som innser at det beste for seg og babyen er MME slik at mammaen får søvn og er oppegående og kan ta seg av sin eneg baby istedenfor å bryte samme ved hvert minste lille skrik!!!

Jeg hadde ei helsesøster som menta at jeg skulle ta opp igjen ammingen etter 2 mnd... HELLU!!!! Er det noen hjemme lissom!!

Sorry at jeg sporet av her Mesaana, men jeg blir så klin forbanna på detta ammemaset.
Jajajaja, kjempeflott for de som ammer uten problemer og kan slenge ut puppen i flere år. Hva med oss som ikke kan det da? Er vi mindre verdt i Helsenorges øyne??

En ting jeg er ti tusen prosent sikker på : MAN ER INGEN DÅRLIG MAMMA SELV OM MAN IKKE AMMER. tVERT IMOT I ENKELT TILFELLER!!!

Nå er det ikke slik at jeg mener amming er noe tull da. Absolutt ikke!! Amming er og blir det beste, men MME er så å si like så godt.

Må til med en liten signering her ja...

Stakkars liten.. Hadde samme problemer med lillegutt[&o] 
Hadde jeg visst det jeg visste idag så tenker jeg det hadde vært mye bedre for oss begge når han var liten.. Var hos kiropraktor det hjalp endel... Fant ut etter han var året at jeg kunne ha gitt han rismelk fra han var født siden han reagerte på melka, enten lagd selv eller fra helsekost, legen fortalte meg dette, også ernæringsterapaut sa dette...
Masse lykke til, håper han blir bedre snart!!

Back
Topp