For sent å starte å trene?

Høstbarn ♡

Andre møte med forumet
Hei! Jeg er litt bekymret i forhold til dette med trening. De første 3 mnd av svangerskapet var jeg så dårlig at jeg ikke orket tanken på å ut å trene. Men nå som jeg har blitt i bedre form, tenker jeg at jeg skal starte å trene litt igjen. Det som bekymrer meg er at jeg allerede har begynt å fått vondt i korsryggen, spesielt på jobb. Jeg jobber som sykepleier,og da blir det mye gåing og en del ugunstige arbeidsstillinger(prøver å unngå de verste) . Det jeg spekulerer på er om det er for sent å begynne å trene? Vil det bare bli verre ettersom jeg allerede har begynt å fått plager, eller kan jeg fortsatt forebygge at det skal utvikle seg?
 
Hei!

Det er mange som ikke orker å trene de første ukene av svangerskapet - men det er ikke for sent å begynne trene likevel.
Hva liker du av trening? Jeg skjønner at du må ta hensyn til ryggen din.
Hva med svømming? Det er en fantastisk fin form for trening, som trener flere muskelgrupper- og vann er skånsomt.
Sykle? Yoga? Pilates?
Der er mye du kan gjøre, det viktigste er å finne en form for trening som ikke forverrer ryggen din, kanskje heller virker forebyggende.
Unngå alt for mye hopping og støt- det gjør kanskje ryggen verre. :)

Dessuten hvis ryggen og evt bekkenet skulle forverres ifht jobben din, kan det kanskje være på sin plass med litt tilrettelegging av arbeidsoppgavene dine på jobb. Det er viktig å legge om, før problemene har blitt altfor store!

Lykke til! :)

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp