For rask overgang til fast føde? Redusert melkeproduksjon. Bør bruke MME?

Iris1

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg har kanskje "sovet litt i timen" og melkeproduksjonen har blitt ganske redusert. Lillegutt på 9,5 mnd har vært veldig interessert i fast føde og har hatt en del brystvegring på dagtid. Ikke så lett å få til ammero alltid med en storebror som styrer rundt. Har spurt helsesøster om jeg burde gi MME eller om det er ok å gi vann for å få i han nok væske, men ikke fått ordentlig svar. Det er jo viktig å få i seg nok kalsium også. Han ammer ganske bra 3-4 ganger i døgnet, men merker at han drikker en del vann når han blir tilbudt det. Tror han er ok på vekt, skal snart på kontroll.
 
Jeg ville derimot ikke gitt MME, men heller tilbudt bryst før alle måltider med fast føde eller rett før han skal sove. Og de gangene du har mulighet så ville jeg ammet på et mørkt, stille rom på dagtid. 3-4 ganger per døgn er jo det samme man ville gitt flasker, så det tenker jeg at skal være nok :)
 
Jeg ville heller ikke startet opp med MME. Hvis du ammer 3-4 ganger i døgnet hadde jeg tenkt at det var nok:)
 
Ville heller ikke startet med mme. Ammet vel selv 3-4 ganger i døgnet på den alderen, og det var ikke pga redusert melkeproduksjon. Hadde nok melk i massevis.
 
Det spørs hva spørsmålet ditt er. Du nevner potensiell reduksjon i produksjon, så om målet er å få opp produksjonen, bør du ikke gi mme - men heller amme på mørket rom, ifm legging etc om vegring er et problem fremdeles.
 
Tusen takk for svar, alle . Satser på at det holder med den produksjonen som er nå, og prøve de tipsene med å amme før måltid om mulig og på rolig/mørkt sted. Ikke så lett alltid med storebror i huset, men .
 
Du får produksjonen opp igjen ved å amme, så ville heller tilbudt amming før måltid, enn morsmelkerstattning. Her har HS sagt at 4 amminger er nok frem til 1 år. Så ville ikke stressa med mme :Heartred
 
Takk for tips igjen! Nå har jeg prøvd å amme mer før måltid og gjerne i forbindelse med legging på dagtid, og det ser ut til å funke bedre. Merker at det har kommet mer melk, så det er supert! Han drikker en del vann til måltidene også, men det er vel greit
 
Back
Topp