For oss som skal lære babyen å finne søvnen selv..

..christine..

Forumet er livet
VIP
Snøfnuggene 2018
Noen flere som skal kaste seg ut i det.

Jeg må bare få det til. For den byssingen tar livet av meg. Min første plan er å bysse, for så Å legge ned når hun begynner å slumre. Om det kommer til å virke. Aner jeg ikke[emoji23][emoji23]
 
Jeg vet ikke hvordan man kan gjøre det om man gir flaske.. men jeg som ammer gjorde følgende:

Før sovnet alltid lille til puppen. Jeg startet avvenningen med å frigjøre henne fra puppen i det jeg hørte hun bare begynte å suge, ikke spise. Så tar jeg henne opp for å rape. Mens hun henger over skulderen min, vugger jeg sakte frem og tilbake til jeg kjenner hun blir slapp i kroppen. Da legger jeg henne ned i egen seng (bedside crib).
Først la jeg meg ved siden av henne, strøyk henne på hodet og over pannen som hun liker, mens jeg lagde «shhhh»-lyd. I en periode lå jeg sånn helt til hun sovnet. Så begynte jeg å kutte en og en ting.
Først puskingen, så begynte jeg å sitte ved sengen i stedet for å ligge inntil henne. så flyttet jeg meg til nederst på sengekanten vår, så hun ikke kunne se meg. Men jeg lagde fortsatt «shhh»-lyden så hun visste jeg var der.. etter en stund prøvde jeg å bare gå ut av rommet. Noen ganger går det, noen få ganger går det ikke. Da går jeg inn igjen å setter meg så hun ser meg, til hun er rolig igjen.

Det var i alle fall min «oppskrift». Jeg tok det bare på magefølelsen, og gikk veldig sakte frem.. hender fortsatt at jeg noen kvelder går helt tilbake til å amme henne i søvn, dersom hun er veldig urolig. Og egentlig de fleste kvelder ender jeg opp med å puske på henne leeeeenge (men det er mest fordi jeg synes det er en så veldig koselig stund).
Men oftere og oftere går det også greit å gå ut av rommet før hun sovner også :)
 
Så bra. Jeg synes egentlig det var koselig den tiden hun sovna med puppen. Men nå gjør hun ikke det heller lenger. Og vognen også, må vi slite oss i hjel for å få hun til P sovne.

Idag så har jeg amma hun. Kos litt. Nynne litt mens jeg har hun på armen. Legge ned i sengen.

Er på dupp nr 2 nå. Mye protestering. Så tar tid. Men jeg må bare få dette til[emoji85]
 
Så bra. Jeg synes egentlig det var koselig den tiden hun sovna med puppen. Men nå gjør hun ikke det heller lenger. Og vognen også, må vi slite oss i hjel for å få hun til P sovne.

Idag så har jeg amma hun. Kos litt. Nynne litt mens jeg har hun på armen. Legge ned i sengen.

Er på dupp nr 2 nå. Mye protestering. Så tar tid. Men jeg må bare få dette til[emoji85]

Ja, det tar tid.. når jeg holdte på «som verst» kunne jeg bruke opptil 45 minutter på å få henne til å sove. Men tar kortere og kortere tid for hver gang- trøst deg med det ;)

Her sovner hun heldigvis veldig fort og greit i vogna, så bruker bare den til dupper på dagtid for tiden :)
 
Prøvde idag å legge henne i sengen i stedet for vognen siden det er så varmt ute.. men nå er hun ikke interessert i å sove, selv om hun er trøtt, faktisk gått over til overtrøtt nå. Hvor lenge ville dere latt henne ligge? Gråter ikke, sutrer bare bittelitt, pludrer mest med seg selv. Men om jeg skal la henne ligge i 30-60 minutter er det jo fare for at hun blir så ekstremt overtrøtt at ingenting nytter for å få henne i søvn.. hva ville dere gjort? Bare tatt henne opp å heller trilla i vogna, eller i alle fall prøvd 30-40 minutter?
 
Jeg lar hun lett ligge 5 min bare når hun sutrer. Men jeg går rett inn om hun gråter. Spesielt nå når det er så varmt. Veldig lett for å bli overopphetet nå når det er så varmt.

Dersom hun ikke roer seg etter disse 5 min, tar jeg hun opp. Koser litt. For så å legge ned igjen. Da vet hun at mamma er her.


Men jeg skal innrømme at jeg sliter Max med legging nå når det er 1000 grader inne. Er jo håpløst[emoji31]
 
Jeg lar hun lett ligge 5 min bare når hun sutrer. Men jeg går rett inn om hun gråter. Spesielt nå når det er så varmt. Veldig lett for å bli overopphetet nå når det er så varmt.

Dersom hun ikke roer seg etter disse 5 min, tar jeg hun opp. Koser litt. For så å legge ned igjen. Da vet hun at mamma er her.


Men jeg skal innrømme at jeg sliter Max med legging nå når det er 1000 grader inne. Er jo håpløst[emoji31]

Jeg måtte bare være litt «hard» idag.. ingenting nytta, hverken trilletur eller byssing. Så da la jeg henne i senga, og lot henne ligge der selv om hun gråt. Jeg sto selvfølgelig rett ved senga, koste på magen og pusket i håret mens jeg sa «ssshhhh», så hun visste jo at jeg var der. Men det var ingen vits å ta henne opp for å bysse. Jeg prøvde en gang, men da våkna hun bare enda mer opp når jeg la henne tilbake.. men hun gråt ikke sånn skikkelig mer enn ca 10 minutter før hun roet seg og sovnet.
På dupp nr to gjorde jeg det samme, men da gråt hun bare et par minutter. Når jeg la henne for kvelden gråt hun ikke i det hele tatt. Jeg sitter ved siden av henne å stryker på henne helt til jeg ser hun har sovnet skikkelig, så tror ikke hun føler at jeg ikke er der.
Etter kveldsleggingen idag har hun hittils sovet 3,5 time i strekk, og det er skikkelig rekord på sammenhengende søvn den siste måneden [emoji4][emoji4]
 
Nå har vi endelig fått til legging på kvelden så nå står dagsovingen for tur. Gleder meg ikke men vi må gjennom det. Nå sover hun enten i vogn eller i bæretøy så tenker å starte med å flytte henne over fra bæretøy til senga hennes og se om hun da sover videre. Øver også på å sove i vogna når den står stille, men akkurat nå føler jeg det bare er alt for varmt til å få til noe som helst :dead:
 
Nå har vi endelig fått til legging på kvelden så nå står dagsovingen for tur. Gleder meg ikke men vi må gjennom det. Nå sover hun enten i vogn eller i bæretøy så tenker å starte med å flytte henne over fra bæretøy til senga hennes og se om hun da sover videre. Øver også på å sove i vogna når den står stille, men akkurat nå føler jeg det bare er alt for varmt til å få til noe som helst :dead:

Helt enig. Det er alt for varmt:(
 
Vi var inne på et godt spor. Men jeg. Kjenner energien min er helt på bånn i denne varmen[emoji53] jeg orker ingenting. Jeg orker ikke få jenta til å sove en gang[emoji53] nå drøyer jeg det så lenge at hun sovner på puppen
 
Vi var inne på et godt spor. Men jeg. Kjenner energien min er helt på bånn i denne varmen[emoji53] jeg orker ingenting. Jeg orker ikke få jenta til å sove en gang[emoji53] nå drøyer jeg det så lenge at hun sovner på puppen
Har det på samme viset! Takk og lov at mannen kom hjem i går natt så han tar ansvar for lurene i dag:rolleyes:
Kjenner det er vanskelig å finne rett tidspunkt å legge henne på dagtid. På kvelden vet jeg nå når hun er for trøtt og at leggingen da funker om hjn klager litt også. Men på dagen synes jeg det er så vanskelig å vite når jeg da evt skal begynne å legge henne i senga. Noen ganger begynner hun å gni seg i øynene og gjespe etter et kvarter våkent og på trilletur da kan det ta hvertfall en halvtime før hun sovner likevel så kan ikke være stuptrøtt akkurat..
 
Har det på samme viset! Takk og lov at mannen kom hjem i går natt så han tar ansvar for lurene i dag:rolleyes:
Kjenner det er vanskelig å finne rett tidspunkt å legge henne på dagtid. På kvelden vet jeg nå når hun er for trøtt og at leggingen da funker om hjn klager litt også. Men på dagen synes jeg det er så vanskelig å vite når jeg da evt skal begynne å legge henne i senga. Noen ganger begynner hun å gni seg i øynene og gjespe etter et kvarter våkent og på trilletur da kan det ta hvertfall en halvtime før hun sovner likevel så kan ikke være stuptrøtt akkurat..

Sånn er det her også.. synes det er vanskelig å dømme. Hun gnir seg i øynene, og noen ganger gjesper også, men når jeg legger henne i senga begynner hun bare å pludre, ta tak i føtterne og lager lyder.. kan ligge sånn opptil 40 minutter før hun begynner å sutre. Men da merker jeg til gjengjeld at hun er overtrøtt- for da hyyyler hun gjerne og vrir seg rett før hun sovner :/
Vet liksom ikke hvor lenge jeg skal la henne ligge å pludre for seg selv, før jeg evt prøver å «hjelpe» litt med pusking og hysjing..
 
Back
Topp