For oss som har nurket i tverrleie

HvitLin

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
har dere fått noen beskjed om veien videre? Blir det KS dersom de ligger sånn?

Uff, kjenner at nervene øker på, da hun uten tvil ligger i tverrleie nå!

Har også hørt at man skal legge seg ned og ringe etter ambulanse dersom vannet går. For man kan få navlestrengen i klem!

Noen som har snakket med jordmor om dette? Jeg har time 19 sept hos jordmor igjen, så er litt spent!

her log ho i sete leie sist eg av ho jordmor, og om det e tilfelle fremdeles blir det KS ja, jordmora mi sa at eg 99%sikkert ikke fikk lov å prøve å føde siden eg hadde KS sist gang og me tanke på lengden/varigheten av mine tidligere fødsler trudde ho det av ca 80% sjanse før at det kunne ende opp me KS uansett (vest ho snur seg i hodeleie sånn at prøving på fødsel e mulig)

ska på vekst kontroll av lille i magen på Mandag så ska no spørre dem på sykehuset litt da!
om det ikkje blir diskutert nåkka KS da må eg tilbake te sykehuset om 14 daga før å diskutere det og lille blir tatt om ca 4 uke!!!!

Kjenne panikken tar meg litt, men heller et planlagt KS enn at det ska ende i et haste KS!

Om baby ligger i tverrleie så det blir det garantert keisersnitt har jeg lest mange plasser.. Baby kan ikke fødes i tverrleie, og de kan jo heller ikke gamble på at den snur seg underveis i fødselen.. Håper han/hun snur seg!:) jeg spurte jordmor om akkurat det samme, siden min ikke er festet enda, om hun sa at det ikke var noe problem om vannet skulle gå før hodet er festet. Synes det var nå litt rart og jeg?:/ har også hørt hele veien at man skal være forsiktig da!

Om baby ligger i tverrleie så det blir det garantert keisersnitt har jeg lest mange plasser.. Baby kan ikke fødes i tverrleie, og de kan jo heller ikke gamble på at den snur seg underveis i fødselen.. Håper han/hun snur seg!:) jeg spurte jordmor om akkurat det samme, siden min ikke er festet enda, om hun sa at det ikke var noe problem om vannet skulle gå før hodet er festet. Synes det var nå litt rart og jeg?:/ har også hørt hele veien at man skal være forsiktig da!

Det er ikke uvanlig at hode ikke fester seg i det hele tatt, særlig om man har født før!

Legen på sykehuset her sa at hos de fleste flergangsgravide festa de seg ikke.. Men hos de som ligger i tverrleie/seteleie så var det ofte at de snudde seg rett før fødselen, men det var ikke alle som klarte å ligge lenge i hodeleie

Det er ikke uvanlig at hode ikke fester seg i det hele tatt, særlig om man har født før!
Nei, det vet jeg, men OM vannet går først er jo spørsmålet her.. Synes det er motstridende beskjeder ang hva man skal gjøre når vannet går, uten at hodet er festet!

Nei, det vet jeg, men OM vannet går først er jo spørsmålet her.. Synes det er motstridende beskjeder ang hva man skal gjøre når vannet går, uten at hodet er festet!

Ja der veit eg ikkje nåkka fasit svar ;)
Aldri fått anna beskjed enn å ringe føden om vannet gikk ;) hode festa seg ikkje ordentlig med nr 2 her selv om han log godt i hodeleie!
Men har hørt at om de ligger i sete/tverr leie å vannet går skal man legge seg ned å ringe 113! Uten at jeg vet om det stemmer!
Det er sikkert rettningslinjer på de å ;)
Men er vell sånn statistisk sett ganske uvanlig at fødsel starter med at vannet går, som regel starter den med rier...
Statistikk altså, selv om det sikkert er maaaaange som starter med at vannet går!

Nr 2 her log litt på skeivt med hode ned og da regnet de med at det kom til å rette på seg når vannet gikk siden de fleste av oss hopper opp av evt. Seng eller stol når vannet går, selv måtte jeg ligge når de tok vannet derfor rørte han ikke på seg så derfor endte vi tilslutt opp me KS!

Liiiiiitt avsporing her ;) hehe ;)

Sniker fra september....
Babyen min ligger ikke i tverleie men er på skrå, har hodet ned mot det ene låret mit. Og ligger derfor ganske høyt. Jordmor sa at hvis vannet går skal jeg legge meg ned på gulvet og ringe føden og la de ta avgjørelsen om jeg skal komme inn selv eller med ambulanse.

Sent from my HTC Incredible S using BV Forum mobile app

Her har han stort vært på skrå, med hodet ned mot mitt venstre lår. Er ikke sikker, men tror kanskje han har snudd seg rette veien (hååååper det!!). Skal på ny kontroll på mandag (37+1 da) og da sa jm at om han fortsatt lå på skrå skulle vi snakke om ks, for han kan ikke komme ut om han ligger skrått som han har gjort. Vil veldig gjerne han legger seg rette veien, men om han er på skrå er jeg glad for planlagt ks vs hasteks!

Ang vannavgang så har jeg også hørt at man skal legge seg ned om det er tverr/seteleie (og kanskje skrått?), men tror det er ulik praksis på sykehusene ang når de ligger rette veien men ikke er festet. Til meg sa de (vannet gikk første gang) at jeg kunne gå og være som normalt selv om hodet egentlig ikke var festet, til svigerrinnen min (en annen del av landet) sa de at hun straks måtte legge seg ned i samme situasjon..

har dere fått noen beskjed om veien videre? Blir det KS dersom de ligger sånn?

Uff, kjenner at nervene øker på, da hun uten tvil ligger i tverrleie nå!

Har også hørt at man skal legge seg ned og ringe etter ambulanse dersom vannet går. For man kan få navlestrengen i klem!

Noen som har snakket med jordmor om dette? Jeg har time 19 sept hos jordmor igjen, så er litt spent!
Min ligger i seteleie. Hvor langt er du på vei? :)

Sniker fra mai :) Jeg hadde en turner i magen, men han lå stort sett i tverrleie. Jeg fikk klar beskjed om å legge meg rett ned å ringe ambulanse hvis vannet gikk fordi navelstrengen kunne komme i klem. Ble igangsatt den andre gangen han lå i hodeleie en uke før termin, men i løpet av det neste døgnet snudde han seg igjen og ble derfor tatt med ks :) Ville helst føde vanlig, men ks var absolutt ikke ille :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Sniker fra juni12 ;)

Minstesnuppa lå på tvers de siste mnd før termin. Hos meg snudde de henne til hodeleie og ble igangsatt. Da fikk de en kontrollert hodeleie-fødsel. Ville hørt om det kan være ett alternativ istedenfor ks;)
Fikk også streng beskjed om å legge meg rett ned å ringe ambulanse om vannet skulle gå før.

Sniker fra september. Da jeg ringte føden da vannet mitt gikk 5 uker før termin stilte de ikke spørsmål rn gang om hodet vsr festet. Reiste inn på sjekk og fikk reise hjem igjrn og vente på riene!

Fikk en nydelig liten jente 2.august!

Jeg hadde baby som lå på skrå. Rumpa lå ved venstre hofte og hodet under høyre ribbein, mens beina lå ned i bekkenet. Jeg ble satt opp til time for vending. Måtte faste i tilfelle fødsel skulle starte, så fikk jeg muskelavslappende (bricanyl) så livmora skulle være medgjørlig. Deretter kom overlege inn for å snu henne. Lå på cgt hele før under og etter for å se at lille hadde det fint, samt ultralyd for å se at navlestrengen ikke kom rundt halsen hennes. Vendingen gikk smertefritt for seg og tok Max 3 minutter! Følte meg helt trygg hele veien :) nå er hun festet og ligger klar til avgang og jeg slipper heldigvis KS! Anbefaler vending på det sterkeste! :)

Septembersniken

Back
Topp