For mye vitamin A??

Smurfie

Forelsket i forumet
Hei.
Jeg ble anbefalt Lifeline care sin vitaminpakke på apoteket da jeg ble gravid. Den var beregnet på første trimester. Etter første trimester byttet jeg, i samråd med apotektekniker, til den pakken som het "For ammende". Den var også anbefalt fra andre trimester, sa hun, noe som også sto på pakken. Disse vitaminene har jeg gått på i hele andre trimester og til nå (uke 30). I går skulle jeg kjøpe ny pakke, men da la jeg merke til at "anbefalt fra andre trimester" var overklistra med klistermerke. Jeg spurte hvorfor, og etter at dama hadde sjekka intranettet, fant hun ut at de hadde endra pakkene. Nå er det en egen gravidpakke som varer hele graviditeten og en egen for ammeperioden. Da jeg kom hjem sjekka jeg forskjellen mellom de to pakkene, og til min store skrekk er det veldig mye A-vitamin i pakken jeg har tatt av i hele andre trimester. Jeg regner med at mer av vitaminet har kommet inn via kosten (har spist mye gulost), slik at jeg har ligget godt over anbefalt grense for inntak. Jeg er så irritert på meg selv for at jeg ikke sjekka mer nøye og ikke bare stolte blindt på apoteket og det som sto på pakka. Hva har jeg gjort mot den lille babyen min??? Blir så bekymra!!

Vedlegg

• 1434004901337.jpg
    1434004901337.jpg
    54,5 KB · Visninger: 58
  • 1434004939588.jpg
    1434004939588.jpg
    54,3 KB · Visninger: 52
Kan dessverre ikke svare deg men en antar jo di som jobber på apoteket vet hva di snakker om....

Det var akkurat det jeg tenkte også... Får håpe jeg ikke har gjort noen stor skade på lille jenta mi! :(
Krysser fingrene for det... Uansett ikke noe en får gjort med det nå.....

Kan jo snakke med lege/jordmor om det på neste kontroll :-)

Krysser fingrene for det... Uansett ikke noe en får gjort med det nå.....

Kan jo snakke med lege/jordmor om det på neste kontroll :-)
Skal til jm mandag. Skal snakke med henne om det da. Måtte bare få ut bekymringen min. Og unngå at noen andre kanskje gjør samme feilen...

Skal til jm mandag. Skal snakke med henne om det da. Måtte bare få ut bekymringen min. Og unngå at noen andre kanskje gjør samme feilen...

Skjønner godt du blei bekymret og litt frustrert...

Klem til deg og håper du får tankene over på noe annet ;)

Nå er vel Norge generelt veldig forsiktige på grensene på anbefalte doser, så jeg vil nok tro det går bra.
Maksgrense er satt til 3000 mikrogram hver dag i et helt liv, uten at det skal gjøre noen skade, og anbefalt inntak for kvinner er 700.

Maksimum tillatt i kosttilskudd er 1500...

Nå er vel Norge generelt veldig forsiktige på grensene på anbefalte doser, så jeg vil nok tro det går bra.
Maksgrense er satt til 3000 mikrogram hver dag i et helt liv, uten at det skal gjøre noen skade, og anbefalt inntak for kvinner er 700.

Maksimum tillatt i kosttilskudd er 1500...
Jeg får håpe det går bra. Har tett oppfølging med ul hver måned pga risikosvangerskap (pga blodproppfare), og de har ikke sett noe "merkelig" ennå. Håper jm kan berolige meg også. 3000 mikrogram har jeg helt sikkert ikke klart å få i meg, men over 700 kan det nok ha blitt...

Jeg får håpe det går bra. Har tett oppfølging med ul hver måned pga risikosvangerskap (pga blodproppfare), og de har ikke sett noe "merkelig" ennå. Håper jm kan berolige meg også. 3000 mikrogram har jeg helt sikkert ikke klart å få i meg, men over 700 kan det nok ha blitt...

Er vel noen bivirkninger man kan se etter selv og, men skal nok ganske mye til før det blir overdoser. De har heldigvis gode marginer der:)

Får satse på at hele svangerskapet forløper som det skal da, på alle måter. Bra du får god oppfølging:)

Nå er jo heldigvis kroppen vår slik at vi kan bare oppta så og så mye av vitaminer, mineraler og slikt. Går det over grensa går det ut i urin og avføring. Så er nok ikke farlig for verken deg eller barn.
Men husk
Man trenger ikke kosttilskudd med mindre legen mener du trenger det.

Nå er jo heldigvis kroppen vår slik at vi kan bare oppta så og så mye av vitaminer, mineraler og slikt. Går det over grensa går det ut i urin og avføring. Så er nok ikke farlig for verken deg eller barn.
Men husk

De vannløslige vitaminene (B og C) skilles som du skriver ut av kroppen ved overskudd... De fettløselige (A,D,E og K) lagres derimot i fettvevet i kroppen og man kan ved høyt inntak av disse faktisk få forgiftning :-)

Ellers er jeg helt enig i at man utover det som er anbefalt for gravide ikke skal ta kosttilskudd med mindre legen mener man trenger det :-)

Men husk

Nå har vi fettløselige og vannløselige vitaminer, så er ikke alt som blir skilt ut om man får i seg for mye. De vannløselige skilles ut via urin, mens de fettløselige lagres i kroppen og skilles ikke ut.

Utklipp fra wikipedia:

Vitamin A kalles ofte «øyets vitamin» og er et fettløselig vitamin. Vitamin A fungerer i kroppen som en viktig antioksidant og er spesielt viktig for kroppens forsvar mot virus (forkjølelse og influensa). Ettersom vitamin A er fettløselig må man være forsiktig med å innta for mye av vitaminet. Dette i kontrast til vannløselige vitaminer slik som vitamin C. Vitamin A lagres i kroppens fettvev og et friskt menneske kan ha lagre som varer i mange år. Av denne grunn kan man i korte perioder klare seg med et lavt inntak av vitamin A.

Jøss! Det skal jeg dobbelsjekke med jordmor! For jeg fikk beskjed om å gå over til "for ammende" nå, men hadde da nettopp kjøpt ny for gravide, så skal ta ferdig den først,.. Jordmor vet sikkert ikke at den for ammende er endret

Jøss! Det skal jeg dobbelsjekke med jordmor! For jeg fikk beskjed om å gå over til "for ammende" nå, men hadde da nettopp kjøpt ny for gravide, så skal ta ferdig den først,.. Jordmor vet sikkert ikke at den for ammende er endret
Så bra! Da slipper du samme bekymring som meg! :)

Men husk
Jeg har fått beskjed av legen om å ta vitaminer for gravide. Har økt dose D-vitamin også, som jeg tar i tillegg til gravidvitaminene.

Back
Topp