For mye tran?

Førstegangs<3

Flørter med forumet
Sensommerbarna 2016
Hei!

Jeg har en baby på 10,5 mnd som endelig har begynt å ville ha tranen sin. Han har alltid lagt på nedre del av vekstkurven til tross for at jeg lurer inn ekstra kalorier i grøten hans, og han har alltid vært litt småspist av seg. Mitt spørsmål er dermed om det er ok å gi en baby ekstra porsjon(er) med tran for å øke kcal inntaket, eller må man holde seg til 5ml?

På forhånd takk!
 
Hei Førstegangs!

Det er veldig bra at små barn får tran fra tidlig alder, da det er en god kilde til blant annet vitamin D og omega-3.
Vitaminene man finner i tran er imidlertid fettløselige vitaminer som lagrer seg i fettvevet hos barn og voksne, i motsetning til vannløselige vitaminer hvor overskuddet går ut med urinen. Derfor er det veldig viktig å holde seg til anbefalingen om 5 ml per dag, og ikke bruke tran som en kilde til kalorier. Da kan barnet få en altfor høy dose av de fettløselige vitaminene i kroppen, og det kan være skadelig.

Les mer om kosthold til barn her
Du kan heller lure inn litt ekstra kalorier i grøten ved å velge planteoljer. Pålegg oppå et tynt lag plantemargarin er fint til brødmaten. Små, hyppige måltider er lurt. Det er viktig å la barnet få god tid til å smake på- og lære seg å like de nye matvarene og konsistensene som etterhvert introduseres.

Les mer om smakstilvenning her

Fra ti måneders alder kan man begynne å introdusere små mengder yoghurt og mindre mengder kumelk i matlagingen, og fra ett år kan man introdusere andre produkter av kumelk. Les mer om dette her.

Lykke til videre!
 
Back
Topp