For mye på en gang for lillegutt

Marrylou

Forumet er livet
Julibaluba 2017
It's gonna be May 2019
Jeg trenger noen gode tanker fra dere her inne om hva som skjer med lillegutt om dagen.
Han er 2 år til sommeren. Har gått i barnehagen siden i høst, og han har virkelig ELSKET barnehagen. Nå de siste ukene, så har det vært mye sykdom på avdelingen blant både personal og barn, også han. Det har gått fra å være enkelt til å levere han, til å bli vanskelig for han at jeg skal gå. Han reagerer spesielt de dagene som den ene ansatte er på jobb, da er det mer gråt enn ellers. Jeg har valgt å begynne å levere mye senere for at jeg skal møte favoritten hans til levering, og da løper han inn som han gjorde før.

I dag måtte han hentes i barnehagen til lunsj og var helt utrøstelig.... de trodde han var syk. Jeg tror han er mammasyk <3

Hva ville dere gjort? Tiltak jeg tenker er:
Kortere dager i barnehagen.
Ikke mer barnevakt på en stund.
Levere når favorittene er på jobb.

Flere forslag?

Last edited:
Jeg tror jeg ville bedt om møte med barnehagen og sett om de har noen ideer til hvordan han kan bli tryggere på den andre ansatte. Ville også snakket om hva som er vanskelig og hørt hvordan han er der resten av dagen.

Min eldste reagerte veldig på å bli storebror. I barnehagen hørte han ikke på noen, slo, bet og sparket, gråt mye, ville ingenting. Hjemme var han akkurat som før om dagen, men sov maks 3-4 timer hver natt, ingen av dem sammenhengende. Han hadde mye mareritt. Hvis du kan gi din lille mer Mammatid ville jeg gjort det, men jeg vet ikke hva jeg burde gjort annerledes selv eller hva som vil fungere for deg. Ønsker deg uansett lykke til og håper situasjonen i barnehagen roer seg snart! Kanskje han bare trenger litt tid før ting er tilbake som normalt <3

Dersom det er en ansatt i barnehagen han reagerer spesifikt på og atferden har endret seg brått, ville jeg nok blitt bekymret. Så små barn har ikke mye språk slik at de kan fortelle dersom de har blitt utsatt for noe alvorlig av en voksen i barnehagen De snakker med følelser og kroppsspråk.

Jeg tror jeg ville bedt om møte med barnehagen og sett om de har noen ideer til hvordan han kan bli tryggere på den andre ansatte. Ville også snakket om hva som er vanskelig og hørt hvordan han er der resten av dagen.

Min eldste reagerte veldig på å bli storebror. I barnehagen hørte han ikke på noen, slo, bet og sparket, gråt mye, ville ingenting. Hjemme var han akkurat som før om dagen, men sov maks 3-4 timer hver natt, ingen av dem sammenhengende. Han hadde mye mareritt. Hvis du kan gi din lille mer Mammatid ville jeg gjort det, men jeg vet ikke hva jeg burde gjort annerledes selv eller hva som vil fungere for deg. Ønsker deg uansett lykke til og håper situasjonen i barnehagen roer seg snart! Kanskje han bare trenger litt tid før ting er tilbake som normalt <3

Jeg synes d er litt fælt å «beskylde» ho ene ansatte for å ikke ha god relasjon til ungen min. Enkelte går jo bare ikke overens, og jeg tenker at det er tilfelle her. Han skal få lov til å ikke like alle, men det vanskeliggjør så sykt levering. I dag dog, så hadde han visst sovnet på fanget hennes, så han må jo være trygg.
Jeg synes dette er fryktelig vanskelig. Har snakket med barnehagen, og vi kutter ned dagene i barnehagen med to timer de dagene vi klarer det. Håper det kan funke med kortere dager og mer mammakos:)

Dersom det er en ansatt i barnehagen han reagerer spesifikt på og atferden har endret seg brått, ville jeg nok blitt bekymret. Så små barn har ikke mye språk slik at de kan fortelle dersom de har blitt utsatt for noe alvorlig av en voksen i barnehagen De snakker med følelser og kroppsspråk.

Jeg tenker helt ærlig ikke at noe alvorlig har skjedd, men hun er nok bare ikke en favoritt :) og d er lov til å ikke like alle.

Liker tiltakene du selv har skrevet opp. Spesielt hvis det har vært mye barnevakter i det siste og du venter baby snart?
Og har dere mulighet til å la han ha kortere dager er jo det supert, det samme med levering. Men er også viktig at du føler deg trygg når du leverer til hun som ikke er favoritt, de merker fort det. Og du har tydeligvis god kommunikasjon med bhg, noe som er kjempe viktig. Så du vet at han omgås hun i løpet av dagen, men er bare ikke helt den personen han vil til hvis han kan velge selv.
Desverre er det mye sykdom og vikarer i bhg til tider, og det preger igjen barna, desverre. Men virker som du har god innsikt og kommunikasjon med bhg, så roer seg nok etterhvert.

Jeg synes d er litt fælt å «beskylde» ho ene ansatte for å ikke ha god relasjon til ungen min. Enkelte går jo bare ikke overens, og jeg tenker at det er tilfelle her. Han skal få lov til å ikke like alle, men det vanskeliggjør så sykt levering. I dag dog, så hadde han visst sovnet på fanget hennes, så han må jo være trygg.
Jeg synes dette er fryktelig vanskelig. Har snakket med barnehagen, og vi kutter ned dagene i barnehagen med to timer de dagene vi klarer det. Håper det kan funke med kortere dager og mer mammakos:)
Ja og nei. Min sønn hater ene i bhg. Og selv om han er 3 år( i år så går fortatt på småbarn) så har han ikke sagt noe. Men denne ansatte er ikke fysisk slem men snakker stygt om sønnen min med sønnen min til stedet. Denne ansatte beskylder også sønnen min hver gang noen skader seg selv om hu ikke så det.

Vi hadde lignende problem en periode. Ene ansatte i bhg ble bare ikke godtatt. Vi måtte levere etter favorittene var kommet på jobb og hente før de dro fra jobb.
Men noen mnd etterpå ble plutselig den ansatte ikke bare godtatt, men nesten den nye favoritten. De har funnet skikkelig tonen. Så noen ganger kan det være at det bare tar litt lengre tid, og så plutselig ordner det seg.

Back
Topp