For mye mme, grøt. Hvilken?

Kakedeig

Forumet er livet
Septembermødre <3
Sommerfuglene
Lille jenta mi blir 4 mnd om halvannen uke.
Akkurat nå drikker hun 1200-1300ml med mme for døgnet, og vi må øke snart. Men de skal jo egentlig ikke ha mer enn 1000ml i døgnet. Så vi skal begynne med grøt da, for at hun skal få det hun trenger av mat. Frem til da får hun bare få mme.

Men hvilken grøt anbefaler dere å begynne med? Noen gode tips til grøtstarten? Noe jeg bør være obs på?
Bare vasker jeg tallerken og skje i oppvaskmaskinen eller skal jeg koke det? Jeg har plastskjeer :)

Ville startet med risgrøt, veldig tynn i starten. Du trenger ikke å koke utstyret som blir brukt, bare å hive det i oppvaskmaskinen :)

Vi startet med Hipp risgrøt (den er for 4 mnd og oppover). Jeg prøver så langt jeg kan å velge økologisk til ham.
Har du prøvd å gi mindre mengder, men oftere? Evnt. lage mme'en litt tynnere?
Hvordan legger hun på seg?

Start med tynn grøt om formiddagen. Hvis hun får vondt i magen av grøten slipper du at det skjer om natten.

Det holder å vaske i oppvaskmaskinen etterpå. Vi sluttet å sterilisere flaskene da han var 4-5 mnd.

Hvis hun blir hard i magen av fast føde kan dere prøve med sviskemos, det har hjulpet bra her i hvert fall. :)

Takk for svar :)
Hun legger godt på seg, men strekker seg også veldig mye. Vektoppgang ligger hun akkurat på kurven, men vekt opp mot lengde så ligger hun litt lavt på vekt men langt over kurven i lengde. Helsesøster sier hun ligger veldig bra når man sammenligner det. Hun har gode søte valker nedover lårene og deilige bollekinn :D Akkurat som en liten baby skal.

Sviskemos, kjøper jeg det i butikk? Eller må jeg lage selv?

Føles så rart å ikke skulle sterilisere utstyret hennes :P Bare tenker at alt skal kokes eller vaskes på 60..

Takk for svar :)
Hun legger godt på seg, men strekker seg også veldig mye. Vektoppgang ligger hun akkurat på kurven, men vekt opp mot lengde så ligger hun litt lavt på vekt men langt over kurven i lengde. Helsesøster sier hun ligger veldig bra når man sammenligner det. Hun har gode søte valker nedover lårene og deilige bollekinn :D Akkurat som en liten baby skal.

Sviskemos, kjøper jeg det i butikk? Eller må jeg lage selv?

Føles så rart å ikke skulle sterilisere utstyret hennes :p Bare tenker at alt skal kokes eller vaskes på 60..
Sviskemos lager du fint selv, så vet du hva som er i det.
Legg svisker i en kasserolle (jeg bruker en liten kasserolle og dekker bunnen med svisker), dekk sviskene med vann, og kok dem til de blir møre. Etterfyll med vann hvis det blir lite.
Mos sviskene med en stavmikser, og spe med sviskevannet til passe konsistens. Jeg etterfyller en del vann, trenger mer enn det som blir igjen for å få det flytende nok.
Frys ned i f.eks. isbitformer, så har du en fin dæsj til å tine og servere. Enten ren sviskemos, eller bland i grøten. :)

Hvis du synes det er tryggere å sterilisere det fortsetter du med det. :)

Grøt laget på mais og ris er mest skånsomt for magen. Står fra 4 mnd på. Dersom hun blir hard i magen kan du gi litt svisker eller aprikos.

Du trenger bare å vaske skål og skje ja.

Det er også mye billigere å lage sviskemosen selv enn å kjøpe dette på butikken ;)

Back
Topp