for mye melk

Bruker230mat

Første møte med forumet
Hei.
Jeg fikk en jente for 5 dage siden og melken kom veldig fort tilbake siden det bare er 1 år siden jeg sluttet å amme første mann.
Jeg har inn ad vente brystknopper og får ikke til amming uten skjol, som jeg også brukte under helle amminen på første mann.
Men jeg har alt for mye melk, det løper og løper hele tiden og jeg blir så sår fordi det er fuktigt hele tiden..
Hvor langt tid tager det før melken stabilisere seg og ikke løper så mye. Bruker sådanne melkeoppsamlere for ikke å bli mere sår. De må tømmes hele tiden og det ser ut som jeg har madonnapupper når jeg går rundt med dem.
Litt fortvivlet..
 
Hei!

Gratulerer så mye med jenta di!

Jeg går ut i fra at du har fått bekreftet fra helsestasjon eller barsel at du har "ekte" innadvendte brystknopper siden du ammet med skjold hele forrige ammeperiode?

Den første tiden er melkeproduksjonen veldig kraftig og man har i tillegg hevelser i brystene slik at melkesprengen kan bli svært plagsom. Hvordan var det forrige gang, hadde du problemer med for mye melk hele ammeperioden? Jeg vil anbefale å bruke ammeinnlegg som absorberer mye samt legge en liten bomullsklut inni ammeinnlegget så papiret ikke ligger rett på huden siden du er sår. Melkeoppsamlerne som du nå bruker vil bidra til at det renner ekstra mye siden det ikke er noe som trykker mot brystknoppen. Lett trykk mot brystknoppen vil nemlig bremse melken litt, dersom du kjenner at det begynner å renne så kan du bruke hendene dine til å trykke mot brystknoppene en stund (ikke så hardt at det gjør vondt), det vil kunne stoppe utdrivningsrefleksen.

Denne første tiden er strevsom hvor man etter fødselen først føler man har for lite melk, så etter noen dager er det melk i overflod og så pleier det som regel å komme en liten periode etter ca en uke hvor man får får litt mindre brystspreng igjen pga økedager hos babyen så jeg vil tro du snart får en liten pause fra at det renner hele tiden, så det vil nok være litt "av og på" med brystspreng nå disse første ukene.

Dersom det renner veldig fra det andre brystet når du ammer så kan du holde en pumpeflaske inntil det brystet slik at du får samlet opp melka hvis det ikke holder med melkeoppsamlerne du har, og så kan du fryse den skvetten du får ut da.

I forhold til at du er sår så må jeg bare spørre om du vet om du har riktig størrelse på brystskjoldene? Vrenger du dem før du tar dem på deg slik at du får mest mulig bryst inn i skjoldet? Passer du på at babyen får mye av skjoldet og brystet inn i munnen når du legger til? Veldig ofte skyldes sårhet at barnet har for lite bryst i munnen, selv når man ammer med skjold. Pumper du deg i tillegg til å amme?

Her kan du lese ammehjelpens anbefalinger for bruk av brystskjold :)


Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Back
Topp