For mye/lite klær nyfødt i sommervarmen

Julinurk2021

Blir kjent med forumet
Hønemor på tur her, men har en 3 uker gammel mini som så å si ikke har hatt på seg klær pga. av den ekstreme sommer varmen som vsr vært nå. Og i dag så var vi på veiing hos helsesøster og vi hadde lagt han bare i bleien i trillevogner med en musilin over. Da jeg ankom så jeg at alle de andre som var der med barn på ca samme alder hadde både langermet body, sparkebukse og sokker på sine, så da blir jeg jo naturlig veldig usikker på om jeg klar han i for lite? Skal veldig lite til før han blir super varm og klam i ruggen og nakken, og han trenger kun en musilib over seg før han begynner å bli klam. Er det noe farlig i å ikke kle han med så mye klær? Er jo livredd for at han skal bli overopphetet❤️
 
Min er født i juni 14, som også var en veldig varm sommer. Han brukte knapt annet enn bleie eller kortermet body. Han var og er en varm type, mener vi hadde noen tynne shortser å, men de ble bare brukt ute blant folk. Hjemme og på trilleturer i nabolaget, bleie eller body.
 
Min er født på sommeren ett pr det var veldig varmt, vi brukte stort sett bare kortermet sommerdraktee
 
Hønemor på tur her, men har en 3 uker gammel mini som så å si ikke har hatt på seg klær pga. av den ekstreme sommer varmen som vsr vært nå. Og i dag så var vi på veiing hos helsesøster og vi hadde lagt han bare i bleien i trillevogner med en musilin over. Da jeg ankom så jeg at alle de andre som var der med barn på ca samme alder hadde både langermet body, sparkebukse og sokker på sine, så da blir jeg jo naturlig veldig usikker på om jeg klar han i for lite? Skal veldig lite til før han blir super varm og klam i ruggen og nakken, og han trenger kun en musilib over seg før han begynner å bli klam. Er det noe farlig i å ikke kle han med så mye klær? Er jo livredd for at han skal bli overopphetet❤️
Bedre å fryse bittelitt enn å bli overopphetet. Babyen vil gråte om h*n føler ubehag ved å bli for kald, blir h*n alt for varm og da spesielt når h*n sover vil det kanskje ikke registreres og bli for varmt. Jeg tenker du gjør det riktig:)
Man kan alltids ta med et plagg eller to for å kle på ekstra om det skulle bli nødvendig tenker jeg.

Jeg huker jeg så veldig mange som jeg tenkte hadde kledd barna alt for varmt i tillegg til at de ofte lå i store vognposer til alle årstider. Jeg har ikke hatt så liten sommerbaby da lille var 5-7mnd første sommeren (hun levde i bare bleien når det var varmt og ellers i liten t-skjorte og bleiebukser og tynne kjoler så hadde jeg med ekstra plagg, en liten jakke og et tynt teppe i tilfelle.

Hun var veldig varm av seg så selv på vinteren som nyfødt hadde hun kun body og strømpebukse som klær og ekstra lue når hun lå i vinterposen om vinteren. Helsesøster ble ganske så sjokkert når vi kom for å veie deførste ukene men forsto fort hvorfor for lille kunne likevel bli ganske så svett og klam i håret og på ryggen:joyful:
 
Du kjenner babyen din best. Du kjenner jo om han er for kald. Sikkert deilig å bare ligge i bleien :)

Jeg har tynn langermet body på min og lange tynne bukser+sokker eller strømpebukse, men det er fordi jeg har en bærebaby og må ha på tøy for å beskytte mot solen. Kler av så fort vi er hjemme og ikke på farta :) Kansjje noen av de på hs er i samme situasjon :)
 
Du kjenner ditt barn best:) vær trygg på dine egne avgjørelser.

Jeg fikk mange rare kommentarer i vinter, da pjokken hadde lite klær på seg. Brukte aldri ull i vinter. Vinterposen er tykk og varm, holdt evig med bomullsklær under. Skjedde flere ganger jeg måtte kle av han ullgenseren etter 10 min trilling forbi han ble aaalt for varm.

Babyer er såå forskjellige:) ikke sammenlign med andre.
 
Hønemor på tur her, men har en 3 uker gammel mini som så å si ikke har hatt på seg klær pga. av den ekstreme sommer varmen som vsr vært nå. Og i dag så var vi på veiing hos helsesøster og vi hadde lagt han bare i bleien i trillevogner med en musilin over. Da jeg ankom så jeg at alle de andre som var der med barn på ca samme alder hadde både langermet body, sparkebukse og sokker på sine, så da blir jeg jo naturlig veldig usikker på om jeg klar han i for lite? Skal veldig lite til før han blir super varm og klam i ruggen og nakken, og han trenger kun en musilib over seg før han begynner å bli klam. Er det noe farlig i å ikke kle han med så mye klær? Er jo livredd for at han skal bli overopphetet❤️
Drit i hva alle andre gjør med sine barn! Du gjør det som er riktig for ditt barn :) hadde mine barn fått på seg klær som babyer i denne varmen hadde det gått skikkelig galt. Alle barn er ulike! Fetteren deres var kald i 25 grader og trengte varme klær :) alle er ulike :)
 
Vi bruker langermet og bukse for å beskytte mot solen når vi triller/bærer. Så siden vi triller/bærer til helsestasjonen har han klær på seg der. Skal han bare bæres inn og ut av bilen har han mindre klær på. I dag har han vært i kun kortermet body og ingen bukse utenom på trilleturen.

Alt løst blir sparket av, så å ligge uten klær med klut over går ikke.
 
Back
Topp