For mye fostervann..

Snart_mamma_til_to88

Flørter med forumet
Hadde høyt sf-mål Hos jordmor i uke 25 og siden jeg skulle på ks-samtale i uke 28 ville hun at de skulle ta mål av babyen, bare for å sjekke. De fant ut at jeg hadde "for mye fostervann". Det var ordrett det som kom ut damen som tok målinger. Og nå har jeg googlet og er selvsagt livredd for at det er noe galt. Forrige svangerskap hadde jeg også høye sf-mål (trooor jeg har høyere nå), og på 3D-ul den gang sa de at jeg hadde mye fostervann. De sa ikke noe om mål eller hvor mye som var "mye" den gangen, men jeg hadde i allefall mye vann da og. Også nevnte de ikke noe mer om det. Alt var heldigvis bra med lillegutt, frisk og fin. Men nå begynner tankene å svirre igjen. Fordi jeg ikke fikk stilt noen spørsmål og spurt fordi damen var så sur og hadde så dårlig tid til oss, så sitter jeg igjen med masse spørsmål. Jordmoren min har svart så godt hun kan på spørsmålene mine, men hun aner jo ikke hva damen som tok ultralyden målte, så på, fikk av resultater osv.

Men om hun fant noe som ikke var som det skulle på ultralyden, så er hun vel pliktig til å fortelle oss om de evt. funnene? Det er ikke sånn at hun ikke trenger å si det liksom?

Noen med gode erfaringer hvor mye fostervann ikke MÅ bety at noe er galt?

Om de finner noe som er unormalt så er de pliktig til å gi beskjed. Siden hun sa det var for mye fostervann er hun og pliktig til å informere om hva det betyr. Om det var på sykehuset du var, så ville jeg tatt en Tlf der i morgen og spurt dem. Jeg ville ikke gitt meg før a) de gir deg utfyllende svar eller b) du får kommet inn til en skikkelig samtale hos noen som faktisk kan svare. Synes det er ganske ufint å behandle deg på den måten.
Men, alt det til siden...det sto jo bra til med den lille og ingenting er bedre:) Prøv å la være å Google, slapp av med tanken om at alt var godt med den lille og ring dem i morgen. Prøv å få noen timers søvn:)❤️

Om de finner noe som er unormalt så er de pliktig til å gi beskjed. Siden hun sa det var for mye fostervann er hun og pliktig til å informere om hva det betyr. Om det var på sykehuset du var, så ville jeg tatt en Tlf der i morgen og spurt dem. Jeg ville ikke gitt meg før a) de gir deg utfyllende svar eller b) du får kommet inn til en skikkelig samtale hos noen som faktisk kan svare. Synes det er ganske ufint å behandle deg på den måten.
Men, alt det til siden...det sto jo bra til med den lille og ingenting er bedre:) Prøv å la være å Google, slapp av med tanken om at alt var godt med den lille og ring dem i morgen. Prøv å få noen timers søvn:)❤️
Ja, jeg prøver å slå meg ro med at alt er bra, men jeg fikk jo ikke bekreftelse på noenting egentlig. Ikke sa hun at hun fant noe som skulle være galt, eller at hun ikke fant noe som var galt. Eneste hun sa var at lillemor var 12% over gj.snittet og at jeg måtte ta glukosebelastningstest. Noe jeg gjorde dagen etterpå, og som var helt fin. Ingen diabetes.

Hvis jeg tar en tlf til føden der de gjorde disse målingene, kan de gi meg svar over tlf da? Eller må jeg inn til samtale? Jeg skal forresten inn til kontroll igjen om 3 uker, usikker på om det var pga. fostervannet, det sa hun egentlig ikke noe om. Men da vil jeg forhåpentligvis få lov til å stille spørsmål og få svar på det jeg lurer på. Men det er liksom så lenge å gå og vente og bekymre seg :(

Takk for svar, forresten :)

Ja, jeg prøver å slå meg ro med at alt er bra, men jeg fikk jo ikke bekreftelse på noenting egentlig. Ikke sa hun at hun fant noe som skulle være galt, eller at hun ikke fant noe som var galt. Eneste hun sa var at lillemor var 12% over gj.snittet og at jeg måtte ta glukosebelastningstest. Noe jeg gjorde dagen etterpå, og som var helt fin. Ingen diabetes.

Hvis jeg tar en tlf til føden der de gjorde disse målingene, kan de gi meg svar over tlf da? Eller må jeg inn til samtale? Jeg skal forresten inn til kontroll igjen om 3 uker, usikker på om det var pga. fostervannet, det sa hun egentlig ikke noe om. Men da vil jeg forhåpentligvis få lov til å stille spørsmål og få svar på det jeg lurer på. Men det er liksom så lenge å gå og vente og bekymre seg :(

Takk for svar, forresten :)
God morgen:) Håper du fikk sove litt. Ring føden og spør dem. Om de ikke kan svare så ber de deg nok om å komme inn. Uansett er alt bedre enn at du går rundt og grubler. Her er de utrolig hjelpsomme på føden og det kan bli litt for mye av og til:p Men 12% over skal du absolutt ikke bekymre deg over. Er har en feilmargin og dessuten er ikke 12% så veldig mye. Den neste kontrollen kan være en ny vekstestimering, men dette skulle de ha informert deg om. Anbefaler at du skriver ned alle spørsmålene dine og så ringer du dem:)

Back
Topp