For mye formelk?

BilFrue

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Sensommerskattene 2023
Hei.

Lurer på om jeg har for mye formelk.
Mini har mye vondt i magen og sluker unna ved amming - bråker noe voldsomt. Så mye at det er flaut å amme foran ukjente.. Roer seg aldri ved brystet.
Jeg har også mye spreng, ikke bare på morgenen men det kan også skje på kvelden.

Før jeg begynner med intervalltømming, som de da anbefaler på ammehjelpen ønsker jeg å høre om noen har noen erfaringer med det?

Blir man ikke veldig spreng på det brystet som har pause?
Har der funket?

Jeg hadde overproduksjon med første, spreng som varte i MANGE måneder, sårhet, vondt i mage hos baby og konstant lekkasje ved amming selv etter året. Jeg tok ikke tak i det da. Fikk det samme med yngste nu, men da begynte jeg med intervallamming. Ble litt sprengt i begynnelsen, men ikke noe voldsomt, var verre det å ikke gi han den andre puppen når han ville, måtte bare holde ut.
Men det bedret seg noe voldsomt på kort tid, jeg så at melka er fetere og magen til poden roet seg samt at han var mer mett etter måltid og jeg ikke lenger lakk ut alt av klær hver gang jeg ammet. :P
Det er definitivt verdt et forsøk om du har overproduksjon, for det er ikke noe koselig i det hele tatt, hverken for mor eller barn, lykke til :)

Det er lenge siden jeg leste om den intervall-ammingen, men skal man ikke heltømme begge bryst før man begynner?

Det er lenge siden jeg leste om den intervall-ammingen, men skal man ikke heltømme begge bryst før man begynner?

Ja, man skal egentlig heltømme begge puppene på morgenen før største amming, for så å intervallamme resten av dagen. Men det funket ikke til meg, så jeg bare intervallammet.

Jeg interval ammet når lille frøkna var 2mnd fordi produksjonen min var så høy at jeg gikk med betongklosser og orket ikke gå ut fordi jeg lakk igjennom alt. Jeg tømte meg ikke helt om morgenen men håndmelket litt ut av det ho skulle spise av for å minske mengden formelk og håndmelket til mengden melk var behagelig i det andre. Deretter fikk ho ett bryst per 3t. Nå er hin 3,5mnd og jeg har akkurat passe melkmengde :) det tok ikke 1,5mnd å få ned produksjonen da, men etter som produksjonen stabiliterte seg så begynte jeg med å bytte pupp hver gang ho fikk mat. Jeg begynte også å legge mer merke til hva hun ville. Feks om ho ville ha den andre puppen fordi hun kavet ikke lengre ved brystet pga melkefontene i munnen og ansiktet :P

Ja, man skal egentlig heltømme begge puppene på morgenen før største amming, for så å intervallamme resten av dagen. Men det funket ikke til meg, så jeg bare intervallammet.
Nei det er ikke alle som passer inn i "fasiten". Men hvis hun er redd for spreng ville jeg hvertfall prøvd det :)

Nei det er ikke alle som passer inn i "fasiten". Men hvis hun er redd for spreng ville jeg hvertfall prøvd det :)
Takk for alle svar.

Jeg er nå i gang med intervall amming, og har hatt to runder med heltømming.

Det ene brystet er godt regulert, men sliter fortsatt med det andre. Veldig mye spreng, og jeg prøver og prøver på å holde ut lenger og lenger mellom ammingene på det slik at det skal forstå at det må senke produksjonen.

Mini har det mye bedre i magen ❤️ det er utrolig godt å se!

Back
Topp