Hei!
Jeg tenkte jeg skulle prøve å svare litt generelt, ettersom jeg verken har vært gravid (!) eller har hatt forhøyet LPK (hvite blodceller) uten kjent årsak (som jeg vet om. Jeg har garantert hatt det uten å ha tatt blodprøver!)
Hvite blodlegemer er altså en del av immunforsvaret, og aktiveres som en stressrespons i kroppen. Stress kan være for eksempel sykdom, traume eller psykisk stress. En graviditet kan være - og er - hardt for kroppen. Det er slettes ikke utenkelig at det i noen tilfeller fører til at LPK stiger litt.
Så er det jo slik at svært høye verdier av disse hvite blodcellene skal utredes hurtig. Jeg tror nok at du hadde fått litt mer informasjon, dersom det var slik at dine verdier var over grensen for hva man regner som svært høy. For å vise hvordan disse verdiene kan variere, tar jeg med et utdrag fra
Norsk elektronisk legehåndbok:
"Opptil dobling av verdiene kan ses etter fysisk aktivitet, ved stress og etter måltider, samt hos storrøykere".
Med andre ord kan verdiene helt fint være dobbelt så høye som ditt vanlige nivå, bare på grunn av en liten treningsøkt. At et svangerskap, særlig i startfasen, kan overgå fysisk aktivitet, måltider og stress i påkjenninsnivå på kroppen, det tror jeg vi kan være enige om
Jeg tenker at du fint kan slappe av, ikke bekymre deg for kreft, og heller spørre legen din ved neste anledning. Eventuelt ringe legen i morgen for å få raskt svar, dersom du ikke klarer helt å legge fra deg bekymringen
Håper det var litt oppklarende iallfall!