For liten til å sitte i bilstol?

Babi

Elsker forumet
Januarskatter 2015
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Babyen som ble født på torsdag, var 3160 g ved fødsel og 49 cm lang. Vi har bilstol av denne typen:
maxi-cosi-citi-sps-bilstol-cave.jpg

Mannen min mener hun er altfor liten for denne stolen, og turte ikke engang prøve å sette henne inn i den. Noen som har opplevd slikt, og har erfaringer? Jeg mener jo at selene kan strammes til å passe også de minste men han sto på sitt om at det var tryggest å ha henne liggende i vognbagen som man kan ha på fanget når man sitter i baksetet... Jeg er jo litt skeptisk til denne løsningen da men han er ganske sta :p

Babyen som ble født på torsdag, var 3160 g ved fødsel og 49 cm lang. Vi har bilstol av denne typen:

Mannen min mener hun er altfor liten for denne stolen, og turte ikke engang prøve å sette henne inn i den. Noen som har opplevd slikt, og har erfaringer? Jeg mener jo at selene kan strammes til å passe også de minste men han sto på sitt om at det var tryggest å ha henne liggende i vognbagen som man kan ha på fanget når man sitter i baksetet... Jeg er jo litt skeptisk til denne løsningen da men han er ganske sta :p
Det er jo livsfarlig å ha henne i vognbagen på fanget!!! For all del ikke gjør det!!! Et lite krasj kan jo plutselig bli kjempefarlig da!!!!!!! Bilstol for en nyfødt er jo ikke noe problem, det er jo nyfødtinnlegg og alt. For premature og veldig små babyer tror jeg det finnes egne stoler, men det er jo ikke di jente..

Altså... Vårres gutt var 3280 når han fødtes og 51 lang. Når vi skulle hjem fra barsel hadde han gått ned i vekt enda mer, men husker ikke hvor mye han veide.
Vi har akkurat samme stol som dere og det var ikke noe problem i det hele tatt! :o Dere kan jo ikke kjøre med babyen løst i bilen, det må da han skjønne og?
Hva med bilstolpose da? Den bygger jo opp litt under og over babyen?

Vi har akkurat sånn type bilstol og min datter som ble født 3300 og 48cm lå i den uten problemer, det finnes en type pute for nyfødte og beltene kan strammes så det går nok bra. Er helt utenkelig å kjøre med babyen løst!

Sniker fra august, min lille jente var 3000g og 46cm ved fødsel og følte det samme som dere! Har samme stol, og hun ble liggende veldig rart oppi stolen og føler ikke at hun har vokst inn i den før nå egentlig. Men jeg la et tynt teppe under ettersom hun er født i august og det var altfor varmt å bruke bilstolpose. Men å la babyen ligge i bagdelen er absolutt ikke en god ide, se for deg om det skulle skje en ulykke og bilen ruller rundt, da ligger hun ikke trygt der :/

Ja, ikke ha baby i bagen nei!!! Vår første 3100g og 49 cm. Vi la også et teppe bak henne, og fikk strammet selene så det ble OK!

Vi har samme stol og vår jente har brukt den nå i 14 dager :) må for all del ikke ha babyen i vognbagen usikkret.

Jeg hadde slik stol til 1-åringen. Hun var 2300 gram og 47 cm ved hjemreise. Det gikk helt fint. Men så klart, jeg syns det ser helt forferdelig ut med nyfødte babyer i bilstoler.. :p Ser så ubehagelig ut! Vil tro det er trygt om man får strammet selen tilstrekkelig. Setene er tross alt laget for de aller minste❤️

Våre veide 2160 og 2230 ved fødsel og ca det samme ved hjemreise. Bruker samme bilstol som dere. Ville aldri hatt baby usikret i vognbag i bilen, og det er heller ikke lov!

Sønnen vår veide 2260 og var 46cm lang. Vi hadde MaxiCosi cabriofix, og det funket helt fint. Vognbag er livsfarlig, det må dere for alle del aldri finne på å bruke som "sikring" i bil!!

Sønnen vår veide 2260 og var 46cm lang. Vi hadde MaxiCosi cabriofix, og det funket helt fint. Vognbag er livsfarlig, det må dere for alle del aldri finne på å bruke som "sikring" i bil!!
Er det jeg og tenker, da er det jo heller bedre å "bygge opp" litt med tepper osv. Storebror satt i stolen fra han var 3 mnd (da vi først fikk bil), så kanskje det bare er uvant med så liten baby i den stolen...

Det er jo nyfødtinnlegg som følger med den stolen der, en liten pute som skal ligge under ryggen/setet til baby i begynnelsen. Pluss at du kan flytte selene opp og ned etter behov.
Min første var mindre enn din baby, det fungerte helt fint oppi setet. Tingen er vel at de ikke skal sitte der så veldig lenge om gangen uten pauser når de er nyfødte:happy: og som de andre sier, ikke finn på å ha baby løst i bagen i bilen, det er jo livsfarlig for en skjør liten kropp:(

Forrige gang fikk vi bebier på 46/45 cm og 2465/2600 g. Ja de så små ut i bilstolene, men de satt godt og det er jo laaaangt mer tryggere enn en vognbag!

Vi hadde en lignende med storesøster, hun var bare 2,6kg og det gikk kjempe fint. :-)

Å ha baby liggende i bagvogna er ikke et alternativ! :-O

Det er jo helt normalt å ha så "små" babyer i bilstol. Bilstolen er jo laget for å kunne tilpasses de helt minste.

Er det jeg og tenker, da er det jo heller bedre å "bygge opp" litt med tepper osv. Storebror satt i stolen fra han var 3 mnd (da vi først fikk bil), så kanskje det bare er uvant med så liten baby i den stolen...

Det er ikke nødvendig å bygge opp, setet har allerede et nyfødtinnlegg. :)
Det kan være greit å rulle sammen et mykt håndkle/lite pledd å legge det inni den runde hodestøtten, men ellers er setet mer enn bra nok tilpasset en baby på str med deres. :)

Back
Topp