For lite næring i melka?

Da lillefrøkna vår var 2 uker stoppet hun å legge på seg..! Siden hun framsto som blid og fornøyd så sa flere hs at ikke alle hadde fløte i puppen og at jeg nok hadde lite næring i melka. Ikke noe jeg kunne gjøre med det bortsett fra å gi mme..

Likevel ser jeg bl.a. Inne på termingruppa mi at flere barn har dårlig vektoppgang, og at hs likevel ikke tenker at melka et lite næringsfull?

Spørsmålet mitt er egentlig om flere har kunnskap og meninger omkring slike problemstillinger? Er mine hs lite opplyste?!

Nå skal det sies at vi måtte over på mme pga lite melk etterhvert da

Har ikke lest de andre svarene du har fått. Men næringsfattig melk er en myte! Her har HS gjort en dårlig jobb! Det var nok andre grunner til at jenta de la "dårlig" på seg. Kanskje hun ammet for sjeldent, eller at hun fikk for mye formelk og ikke den fete ettermelka. Vil nok si at denne helsesøsteren er lite opplyst ja. Desverre er det ikke så unikt :(

Etter to år som ammehjelper, ser jeg ofte at mødre får lite og dårlig hjelp fra helsesøstre i forhold til amming. Selvsagt er det mange flinke også, og jeg møter ikke alle de som har fått god hjelp, da de ikke har behov for å kontakte ammehjelper, men kunnskapsnivået er nok gjevnt over lavt.
 
Helsesøster skal først prøve å finne årsaken til dårlig vektoppgang og hjelpe mor med den bakenforliggende årsaken. Før de foreslår start av tilleg, men desverre hopper mange over noen steg og foreslår mme med en gang babyen går litt "dårlig" opp.
 
Helsesøster skal først prøve å finne årsaken til dårlig vektoppgang og hjelpe mor med den bakenforliggende årsaken. Før de foreslår start av tilleg, men desverre hopper mange over noen steg og foreslår mme med en gang babyen går litt "dårlig" opp.
Det er min erfaring.. Og jeg gråter fortsatt innimellom fordi jeg ikke fikk til fullamming. Lille er 4 mnd i dag og får mme i bøtter og spann føles det som.
 
Nå er dette 4 mnd siden var ett problem. Fikk for lite melk så ble delamming til frøkna nektet puppen! Så pumpet jeg siste rest til hun begynte å nekte mm på flaske også :p rare ungen .. Hehe
Så har vært Flaskemamma noen mnd nå;)

Ja, jeg syns å huske det, men lurte på om du fortsatt strevde. :) Går det greit å gi mme?
 
Helsesøster skal først prøve å finne årsaken til dårlig vektoppgang og hjelpe mor med den bakenforliggende årsaken. Før de foreslår start av tilleg, men desverre hopper mange over noen steg og foreslår mme med en gang babyen går litt "dårlig" opp.

Høres ut som min helsesøster... Heldigvis med andremann stod jeg på mitt. SÅ glad for det.
 
Det er min erfaring.. Og jeg gråter fortsatt innimellom fordi jeg ikke fikk til fullamming. Lille er 4 mnd i dag og får mme i bøtter og spann føles det som.

Så trist :( du må ikke være lei deg, det er ikke din feil. Og husk at så lenge babyen får litt mm får den alle antistoffene den trenger selv om dere ikke fullammer.

kompetansen må heves bland helsesøstrene! Det er alt for lite amming på pensumet. I allefall burde de som jobber på helsestasjonene få mer kursing i akkurat den delen. Det er jo forferdelig mye forskjellig helsesøstrene skal kunne noe om så de skraper bare overflaten på mye.
 
Så trist :( du må ikke være lei deg, det er ikke din feil. Og husk at så lenge babyen får litt mm får den alle antistoffene den trenger selv om dere ikke fullammer.

kompetansen må heves bland helsesøstrene! Det er alt for lite amming på pensumet. I allefall burde de som jobber på helsestasjonene få mer kursing i akkurat den delen. Det er jo forferdelig mye forskjellig helsesøstrene skal kunne noe om så de skraper bare overflaten på mye.
Takk for gode ord:) det er lett å glemme.

Men de stakkars helsesøstrene prøver nok så godt de kan. Det er som du sier mye de skal kunne.
 
Uff, "lite næring i melken" er bare tull, så trist med helsesøstre som sier slikt. :confused: Det er jo neppe mulig for mødre å få til ammingen hvis de som liksom skal hjelpe har så dårlige kunnskaper.:confused: Det lønner seg ofte å snakke med ammehjelpen når det er ammeproblemer, da er du i alle fall sikker på å få snakke med noen som vet hva de snakker om. De fleste ammeproblemer kan løses, men det krever hjelp fra noen som kan det. (og hvis man får dårlig hjelp i starten, og må begynne med mme på grunn av manglende hjelp til å finne problemet, så ender det dessverre med alt for lite melk etterhvert også...Det er konsekvensen av for dårlig hjelp.:confused:)
 
Rart at det ikke er noen som kan teste melken? Morsmelkprøve? Nesten som en urinprøve på en måte... Altså at man møter opp hos enten lege eller helsestasjon med et glass pumpet melk også kan man sende det til labb for å se på innholdet? Da kunne man jo utelukket en del ting mener jeg da..
Her i gården var det udrivningsrefleksen min sist gang jeg ammet det var litt styr med. Ungen sovna ved puppen hele tiden for det var vel litt jobb å få ut melken, og da gikk vekten litt tregt opp husker jeg. Så det samme spørsmål surret rundt i hodet mitt den gangen - om melken kanskje ikke inneholdt alt den skulle, kanskje det var for lite melk?. Men, det Løste seg raskt da jeg fikk den nesesprayen jeg ikke husker navnet på :) håper det ordner seg for deg :)
 
Ja, jeg syns å huske det, men lurte på om du fortsatt strevde. :) Går det greit å gi mme?

Neida - heldigvis er jeg ferdig med den strevinga - for det var tøft!! Ble mye bedre da vi ble helt ferdig med amminga faktisk... da har det gått helt fint å gi flaske.. var absolutt verst da jeg ga begge dele! :)
 
Har ikke lest de andre svarene du har fått. Men næringsfattig melk er en myte! Her har HS gjort en dårlig jobb! Det var nok andre grunner til at jenta de la "dårlig" på seg. Kanskje hun ammet for sjeldent, eller at hun fikk for mye formelk og ikke den fete ettermelka. Vil nok si at denne helsesøsteren er lite opplyst ja. Desverre er det ikke så unikt :(

Etter to år som ammehjelper, ser jeg ofte at mødre får lite og dårlig hjelp fra helsesøstre i forhold til amming. Selvsagt er det mange flinke også, og jeg møter ikke alle de som har fått god hjelp, da de ikke har behov for å kontakte ammehjelper, men kunnskapsnivået er nok gjevnt over lavt.
Helsesøster skal først prøve å finne årsaken til dårlig vektoppgang og hjelpe mor med den bakenforliggende årsaken. Før de foreslår start av tilleg, men desverre hopper mange over noen steg og foreslår mme med en gang babyen går litt "dårlig" opp.

Ja jeg har vært meget frustrert over helsesøstrene her og fatter ikke hvorfor de skal ha så lite kunnskap om amming!! Her føles det som alle på helsestasjon er sponset av nestle altså...
Det viste seg jo 4 dager etter hun hadde stoppet opp i vekta at hun hadde vokst 3.5 cm på 2 uker, så da sa den ene helsesøstra at det trolig var derfor hun ikke hadde gått opp i vekt på de dagene... for energien måtte gå til noe liksom...
Men nå fikk jeg begynnende brystbetennelse rett etter dette, og fikk aldri opp melkeproduksjonen i den puppen etterpå. Når jenta ikke fikk tømt puppen så måtte jeg også gi tillegg fordi hun hyyylte av sult! Hadde ikke denne begynnende betennelsen kommet så hadde det kanskje endt annerledes for oss - hvem vet ;) Men det var (heldigvis) andre årsaker til at vi startet med mme enn pga hs sine meninger om lite næring i melka. Tror jeg hadde tenkt enda mer på "enn hvis" dersom det hadde vært tilfelle.
 
Neida - heldigvis er jeg ferdig med den strevinga - for det var tøft!! Ble mye bedre da vi ble helt ferdig med amminga faktisk... da har det gått helt fint å gi flaske.. var absolutt verst da jeg ga begge dele! :)

Ingen kos når man strever.
Så bra at det går fint nå :)
 
Back
Topp