For lite melk på dag 5

Safir91

Flørter med forumet
Baby er nå 5 dager gammel og vi er hjemme fra sykehuset. Ammingen har gått helt greit, han var veldig villig til å ligge ved brystet, og skulle helst ligge der hele tiden. Han har vært en del urolig i perioder, spesielt på kvelden/natten. Da sa de det var øking. Virket ikke som han ble fornøyd ved brystet, men var ikke bekymret da jeg regnet med han bare forsøkte å øke produksjonen. Så vi dro hjem.

Vi dro inn på veiing og han har da gått ned 20g hjemme etter ett døgn og litt til. Fikk litt råd ang ammingen, men de var ikke noe bekymret. Men i natt har vært ett sant mareritt med sultgråt, tilslutt fikk han litt erstatning i en flaske og fikk sove etterpå. Han roer seg med engang på brystet men gråter fort da det er ikke noe å hente der. Han ligger på veldig ofte, men tror ikke produksjonen med melk er kommet skikkelig i gang enda. Hører at han svelger noen ganger men ikke så ofte/mye. Har ikke fått skikkelig brystspreng enda. Føler at det er melk i de og de føles tyngre enn normalt, men trodde kanskje de skulle føles noe fullere på dette tidspunktet.

Huff, tips eller råd? Noen flere som har fått melk noe senere?
 
Jeg hadde samme problem, datteren min lå fint på men hadde nok ikke ordentlig sugetak i starten så brystene ble nok ikke stimulert godt nok. Pluss at jeg ble veldig sår. Endte med å legge til så ofte hun ønsket, også pumpe begge brystene innimellom ammingen, maks hver 3. time (anbefaler dobbel pumpe, sykehuset der jeg fødte hadde Medela man kunne leie med hjem). Ammet da det hun ønsket og ga det jeg pumpet på flaske ekstra til hun var mett. Da kom produksjonen seg godt opp og etter et par uker hadde hun løst gåten med sugetak og siden da ammet hun eksklusivt. Ofte føler man også at man ikke har nok melk selvom man har det. Du kjenner sikkert til det men vil anbefale å lese på Ammehjelpen sine nettsider. Det er en læringsprosess for både mor og barn, så bare stå på og så går det etterhvert bedre. ☺️ Masse lykke til! ❤️
 
Jeg måtte også pumpe hver tredje time i tillegg til amming i starten for å få i gang produksjonen skikkelig, tenker noe sånt gjør susen for deg også. Hold ut, det løsner snart :Heartred
 
Takk for svar alle sammen! Jeg skal på helsestasjonen på mandag så får nok råd der. Har kjøpt hjelpebryst og skal prøve det istedenfor flaske i natt hvis vi får samme problem. Har ikke behøvd hjelpemidler i dag, men han er ikke superhappy så har ikke sånn veldig forhåpninger om noe stor vektoppgang.
Jeg tenker også at det er greit å være flaskemamma igjen, om det blir sånn. Jeg vet ikke om jeg makter noe regime med pumping/amming osv. Gjorde det sist, og slet meg ut (mest mentalt). Denne babyen er veldig villig til å amme, i forhold til sist. Og vil helst være på meg hele dagen hvis han er våken. Så synes det er rart at det ikke er nok melk.
 
Back
Topp