For kaldt til å sove ute?

-Bambino-

Gift med forumet
Aprillykke 2016
Sommerfuglene
Hvor langt ned kryper graderstokken på minussiden før dere tenker det er for kaldt å la baby sove ute eller trille tur?

Vi gikk tur i dag, men fortsatt ikke så kaldt her jeg bor. Var minus 4 når vi var ute :) Spørs litt om det blåser eller ikke tenker jeg :/ Men jeg tenker at hvis det blir mer enn 12- 15 minus så holder vi oss inne. Synes jeg husker å ha lest et sted at lungene til de små ikke tåler så veldig mye mer enn 10 minus? Men det er jeg usikker på :/ Det er vel uansett noen grader varmere i vogna?

Har tenkt litt på det selv, og i denne artikkelen sier en lege minus 5, men altså unnskyld meg, her i Trondheim blir det fort det på vinteren, og vi kan ikke sitte inne hver dag heller. I dag tidlig var det minus 10, men når vi dro ut var det minus 4-5. Men andre i den artikkelen sier minus 10, og her står det opptil minus 20 :eek: Uansett, så avhenger det jo litt om det er mye vind, da blir det jo mye kaldere enn gradestokken tilsier. Og i vogna er de jo pakka godt inn og ligger i le. Det er verre når de begynner å stabbe rundt og skal være ute i barnehagen, da kan det fort bli veldig kaldt til dem.
Vi har ikke bil, så skal vi noe så må vi ut og gå/reise kollektivt, så kommer til å gjøre det uansett hvor kaldt det blir (med forbehold altså). Når det er er så kaldt ut er man jo kanskje ikke ute og går tur for turen sin del, men for at man skal et sted. Og med soving så er det lurt å sjekke jevnlig nakke o.l. for å sjekke at barnet ikke fryser, men ville nok ikke latt mini sove ute når det er så kaldt. :)

Last edited:
Her er det minus 24 no og vi har ikke vært ute i dag. Var minus 10 i går og da trilla vi. Det vil da si det ikke blir mange trilleturer fremover hvis grensa er på minus 5? Flaks Frøkna sovna inne i vogna på alle tre hvilene,noe ho ikke pleier.

I barnehagen er grensa for barn under 3 år -10 på å sove ute. Barn over 3 er -15. Disse dagene hverken sover de ute eller leker ute. Om det er en lavere grense for babyer vet jeg ikke, . Men jeg ville ikke latt min baby sove ute i -10 iallefall, heller ikke vært ute å gått tur.

Med eldste ble det aldri kaldere enn -15 om vinteren men hun sov likevel ute. Babycallen lå oppå vognposen inni vogna og den var aldri under 0, tross -15 ute. Så hun pustet aldri inn så kald luft som det var i lufta ute. Blir å gjøre det samme med lillebror. Så lenge lufta inni vogna ikke er så kald kan han sove ute tross masse minus.

I barnehagen er grensa for barn under 3 år -10 på å sove ute. Barn over 3 er -15. Disse dagene hverken sover de ute eller leker ute. Om det er en lavere grense for babyer vet jeg ikke, . Men jeg ville ikke latt min baby sove ute i -10 iallefall, heller ikke vært ute å gått tur.
Skal vi ikke gå ut i -10 må vi sitte inne fra november og ut mars. :p nedi vogna har jeg aldri målt kaldere enn 0 (tempmåler inni kalesjen), så babyen puster ikke inn for kald luft. :)

Med eldste ble det aldri kaldere enn -15 om vinteren men hun sov likevel ute. Babycallen lå oppå vognposen inni vogna og den var aldri under 0, tross -15 ute. Så hun pustet aldri inn så kald luft som det var i lufta ute. Blir å gjøre det samme med lillebror. Så lenge lufta inni vogna ikke er så kald kan han sove ute tross masse minus.

Var min tanke også... en ting er å være ute å leke, men de små som etterhvert nærmer seg året kan vel sove i vogna så lenge de har nok klær og ikke er utsatt for trekk... jeg har babycall med tempmåler og har bare vært 5-8 minus her enda, men da er det fortsatt plussgrader nede i vogna...

Var min tanke også... en ting er å være ute å leke, men de små som etterhvert nærmer seg året kan vel sove i vogna så lenge de har nok klær og ikke er utsatt for trekk... jeg har babycall med tempmåler og har bare vært 5-8 minus her enda, men da er det fortsatt plussgrader nede i vogna...
Nettopp! En ettåring skal ikke leke ute når det er kaldere enn -10, men kan fint sove i ei lun vogn hvor tempen i lufta aldri blir såpass lav. Derfor jeg foretrekker bagvogn gjennom vinteren, den holder jevnt høyere temp enn sportsvogn. ;)

Nettopp! En ettåring skal ikke leke ute når det er kaldere enn -10, men kan fint sove i ei lun vogn hvor tempen i lufta aldri blir såpass lav. Derfor jeg foretrekker bagvogn gjennom vinteren, den holder jevnt høyere temp enn sportsvogn. ;)

Tviholder på bagvogna her også, men med skinnposen i kan han ikke lenger ligge strak, han må bøye knærne... men sover godt i den enda da :p så du hadde kjøpt ny vogn... skulle så gjerne, men kan bare ikke :p

Tviholder på bagvogna her også, men med skinnposen i kan han ikke lenger ligge strak, han må bøye knærne... men sover godt i den enda da :p så du hadde kjøpt ny vogn... skulle så gjerne, men kan bare ikke :p
Kjøpte den brukt men ubrukt på Finn.no til 4000kr, så det ble ikke så ille dyrt. :) Men den har ikke sittedel da, så det er litt dumt.

Kjøpte den brukt men ubrukt på Finn.no til 4000kr, så det ble ikke så ille dyrt. :) Men den har ikke sittedel da, så det er litt dumt.

Var jo en overkommelig pris :) når du har flere vogner kan du jo bruke sittedelen på emaljungaen eller noe når dere har behov for det :)

Back
Topp