For høyt/lavt blodtrykk

Sweetypie

Forelsket i forumet
Hvordan oppdaga dere det hos dere? Og bruker dere medisiner mot det? Hva skjer når dere får høyt/lavt blodtrykk?
Jeg mistenker at jeg har det, men legen avfeide det med at det var hyperventilering. Skjønner ikke hvordan hun kan mene det, jeg bare satt stille en dag så gikk den en bølge gjennom kroppen. Det ble bedre etterhvert med vann. 2 gangen jeg opplevde var når jeg var stresset så gikk det en bølge gjennom kroppen og jeg begynte å fryse og skjelve og høy puls. Og tredje gangen var jeg kjempe stresset og det gikk en bølge gjennom kroppen. Hvordan ville dere tolket dette?

Oppdaget det etter måling hos lege.... Hvis man ligger i over eller underkant så kan man få en sånn døgnmåling som registrerer 24 t. Da finner man ut om man har høyt hele tiden eller bare i spesielle situasjoener.

Jeg har høyt bare pga svangerskapet, men går på medisiner.

Har alltid hatt litt lavt, får merkbart trykkfall bare ved å reise meg og det er forklaringen på en lang rekke besvimelser opp gjennom historien. [8|]
Fører lett til svimmelhet, besvimelse, blackout, kaldsvette, kvalme osv.

Når jeg var gravid fikk jeg enda lavere BT og besvimte annenhver dag store deler av svangerskapet.
Fikk ikke medisiner, siden ingen av medisinene mot lavt BT er trygge for gravide.
Kjerringrådet er lakris - men jeg haaaater lakris. [;)]
Ellers ikke farlig, VELDIG mye tryggere enn høyt BT - og så var det litt snakk om hvorvidt det var trygt med epidural når jeg hadde så lavt BT. Men det lå innenfor akseptable verdier og da gikk det greit. [:)]

Lå vel ganske stabilt på rundt 90/50 da jeg var gravid, noen ganger litt lavere, et par ganger bittelitt høyere.

Har alltid litt lavt blodtrykk og ofte enda lavere i sv, men legen sa man ikke får noe for lavt blodtrykk så[:-]

Ønskelige verdier for blodtrykket er lavere enn 140/90 mmHg.
http://www.nasjonalforeningen.no/filestore/hjerte-_og_kar/Hjerte-_og_kar_-_Sykdommer/Hytblodtrykk_2008.pdf

Jeg har litt lavt til vanlig, men hadde ganske lavt inder graviditeten, svimte vel av 3-4 ganger.
Jeg måtte ligge med sånn blodtryksmåler på meg etter jeg hadde fått epidural, på det minste var jeg nede på 45.
Fikk ingen medisin for det

Dytt!

Hvordan merke forskjell på høyt eller lavt bt?

Målte ikke legen blodtrykket ditt?

ORIGINAL: Sweetypie

Hvordan merke forskjell på høyt eller lavt bt?

Det gjør man ikke. Det må måles hos legen...

Man kan ha for lavt hvis blodtrykket gjør at man har plager.

Stress og angst kan øke blodtrykket vesentlig hos enkelte. Disse kan ha et svært høyt blodtrykk under undersøkelsen, selv om blodtrykket vanligvis er normalt. Dette kalles ofte "kontorblodtrykk", ettersom det oppstår på legekontoret. Personer med kontorblodtrykk kan få med seg et blodtrykksapparat hjem og gjøre målinger selv under rolige omstendigheter. Hos enkelte kan det også være aktuelt å gjøre en såkalt 24-timers måling. Dette foregår ved at et blodtrykksapparat er koblet til armen din og automatisk foretar målinger gjennom et helt døgn.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/kroppen-var/blodtrykket-30615.html

Du kan selv ringe å bestille time til legen din før BT måling.

Mitt BT er 110\60 som faktisk er ganske lavt. Normalverdien sier man som regel er rundt 120\80, men etterhvert som eldre så øker BT naturlig. Man regner det som unaturlig økning fra 140\90.

Jeg er gravid og hosmeg har det desverre økt, har 170\95. Og jeg har plager som konstant hodepine, tretthetsfølelse, sliten, litt svimmel, kvalm.

Legen målte ikke bt hos meg hun er så fast bestemt på at det ikke er noe. Mens jeg hver dag har følt meg kvalm og litt svimmel, at jeg ikke orker noe på en måte. Varer bare littegrann i løpet av dagen. Legen mener at det er pga jerntablettene jeg føler meg kvalm. Men hvorfor er jeg litt svimmel og høy puls til tider. Det hadde hun ikke svar på gitt. Når jeg har høy puls er den på 21-22 i 15 sek. Vet ikke om det kan kalles høyt egentlig. Kan det være noe med hjertet tror dere?

For dere som har høyt/lavt blodtrykk. Har dere det hverdag? Hvis ikke, i hvilke tilfeller får dere det?

Har vært flere ganger hos legen uten at hun finner noe feil, begynner nesten å tro at legen min ikke tar meg alvorlig fordi hun føler jeg er hypokonder. Hun har ikke sagt det, men jeg føler det.

Har i siste tiden følt at det brenner på tungen i ny og ne.

Men om du bestiller time for BT måling så skal hun gjøre det!!!

Men om hun ikke vil gjøre det, så får du enten sende inn en klage på henne, eller få ny fastlege.

Dytt!

Ser at lakris blir nevnt her, hvordan hjelper det mot bt?

Back
Topp