For høye ferritinverdier!

Laufey

Gift med forumet
Assistert-jentene
Julibarna 2019
Sensommerbarna 2019
Maiskolbene 2023 :-)
Etter årevis med for lave jernverdier, krangling med div helseforetak om hva som er lavt og om jeg kan jerntransfusjon (som jeg får privat ved ujevne mellomrom), befinner jeg meg nå i den situasjonen at jeg har for høy ferritinverdi. Den er faktisk helt ekstremt høy. Ved 11 uker var den på 270, så da slutta jeg på multivitaminene med jern. Nå ved 16+0 var den på 240. For mye jern kan være farlig for babyen, blodet blir for tykt visstnok, men fastlegen visste ikke noe mer om det. Hun vil vente og se. Jeg kjenner at det er veldig skummelt. Noen som har vært borti noe lignende?

Lave jernverdier er jo veldig normalt i graviditet, men så høye var mer uvanlig. Jeg har ikke hatt infeksjoner i det siste såvidt jeg vet, og har ingen sykdommer. Ble gastric bypass-operert i 2011, og har slitt med lave jernverdier siden 2014 omtrent..
 
Har og tatt det opp med jordmor på TUL, men hun visste ingenting om det, det måtte jeg ta med fastlegen. Men når fastlegen ikke vet, hva gjør man da?
 
Har og tatt det opp med jordmor på TUL, men hun visste ingenting om det, det måtte jeg ta med fastlegen. Men når fastlegen ikke vet, hva gjør man da?
Ber fastlegen henvise deg videre eller ringe noen som vet
 
Det var planen, men hvor? :)
Spesialist på kvinnehelse? "En gynekolog er spesialist på sykdommer i forbindelse med svangerskap og fødsel samt på sykdommer i kvinners underliv."
 
Jeg har også litt høyere enn vanlig tror jeg, min er på 155. Jeg tenkte over det når jeg fikk prøvesvarene, men fastlegen har jo ikke kommentert det så kanskje ikke noe å tenke på for min del? :confused005
 
Hmm, det jeg har hørt er at man egentlig ikke bør måle jernverdier etter første trimester fordi verdiene vil være unøyaktige og påvirkes av hormoner eller lignende.
 
Sniker fra juni. Du bør henvises videre til poliklinikk for blodsykdommer og undersøkes av hematolog. Har selv 2år historikk med blodsykdom og er det endringer med blodet er det de som er rette veien å gå, de kan samarbeide med andre instanser som ivaretar svangerskapet, men med blod er det hematolog jeg ville fått time til først. Fastlege må henvise å påpeke at det er brå endring og du er gravid, håper du får raskt time. Lykke til
 
Sniker her også,

Jeg har ikke ppplevd det selv og har ingen erfaring med det, men kjenner litt til analysene. Enig med at hematolog er relevant da de har ekspertise på blodsykdommer, de er nok mest erfarne med å utrede årsak, og fostermedisinsk ved sykehus mtp betydning for svangerskapet :) Har du fått målt andre ting som Hb, transferrinmetning og evt. crp/ senkning mtp betennelse?

Det er vel positivt at JM ikke var veldig bekymret og satte i gang henvisning direkte, men godt å få sjekket opp årsak.
 
Tusen takk for gode råd! Jeg har sendt innspillene til fastlegen, så får vi se hva hun sier. Hvis hun ikke er enig så får jeg kanskje få en Second opinion, bare så vi vet at både jeg og babyen har det bra :)

Det oppleves jo som helt vanvittig med sånne verdier, jeg pleier jo å måtte trygle å be for å få komme over 10 :hilarious:
 
Aldri før fått time hos fastlegen så fort! Vanligvis er det 3 uker ventetid.. Men var innom i dag, hun var helt ærlig på at dette hadde hun aldri vært borti før. Hun syns det var like rart som meg at jeg etter så mange år med lave verdier hadde så voldsomt høye verdier. Så nå er jeg henvist både hematolog og fostermedisinsk, og hun tok en haug med ekstra blodprøver.

Så får vi håpe og tro at alt er bra med både babyen og meg :)
 
Aldri før fått time hos fastlegen så fort! Vanligvis er det 3 uker ventetid.. Men var innom i dag, hun var helt ærlig på at dette hadde hun aldri vært borti før. Hun syns det var like rart som meg at jeg etter så mange år med lave verdier hadde så voldsomt høye verdier. Så nå er jeg henvist både hematolog og fostermedisinsk, og hun tok en haug med ekstra blodprøver.

Så får vi håpe og tro at alt er bra med både babyen og meg :)
Så godt du fikk raskt time å har en lege som henviser deg videre til riktige fagfolk. Lykke til, det går nok bra men godt å få undersøkt skikkelig spesielt når man er gravid :Heartred Håper de er like rask å ta deg inn som fastlegen så du slipper å gå å vente.
 
Back
Topp