For høy BMI og fødsel. Kan jeg få den opplevelsen jeg drømmer om?

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei.

Jeg er nå i min 16 uke og har hatt min første samtale med jordmor. Jeg snakket blandt annet om mine ønsker for fødsel, hvor jeg håper på en fin vannfødsel, jeg har lyst til å føde i vann. Så kom vi inn på at jeg ønsker å føde på Kongsvinger sykehus. Da fortalte jordmor at jeg måtte forberede meg på å ikke kunne føde der på grunn av for høy BMI. Vannfødsel er også helt utelukket og dette tapper humøret mitt litt. Jeg har til nå aldri gruet meg til fødselen og har gledet meg med tanken på det store jeg skal igjennom og at jeg kan komme med ønsker og tenke litt ut selv hvordan jeg vil at ting skal foregå. Men nå er jeg redd og bekymret. Selv om jeg er fullstendig klar over at en fødsel ALDRI blir helt sånn som man forestiller seg. Så hadde jeg ikke trodd at jeg måtte legge alle mine ønsker til side pga høy bmi. Jeg har hørt at man blir lagt i epidural uansett, man kan ikke føde i vann, man må på spesialfødeavdeling og slike ting. Stemmer dette? Selv om jeg ikke kan føde i vann, får jeg bruke vann som smertelindring? Håper dere kan svare på dette. Tanken på fødsel har nå begynt å bli negativ.... På forhånd takk for hjelpen.

Hei!

Du må fortsette å GLEDE deg til alt det store og spennende som kommer til å skje i livet ditt i løpet av dette året :) Og selvfølgelig kan du komme med tanker og ønsker og innspill. Jeg tenker det er kjempeviktig at du klarer å beholde ditt positive folus selv om det kanskje er noen ting som må justeres litt i forhold til du ser for deg!

Det med BMI er alltid et litt "touchy" tema og det er nok en del gravide som kan føle seg stigmatisert. Der jeg jobber er det kvinner med en utgangs BMI over 30 som selekteres til vores spesialavdeling, jeg vet om andre plasser hvor grensen er 32.

Jeg kjenner ikke til de lokale forholdene der du bor, men det er definitivt ikke sånn at alle på en spesialavdeling må ha epidural eller at man ikke kan benytte seg av badekar i åpningsperioden. Det kommer alt an på  grunnen til at man må være der. Du er jo sansynligvis er frisk og rask kvinne som bare har noen kilo for mye....:)

MEN..... det du nå kan gjøre et èn av to ting: Du kan enten fortsette å bekymre og grue deg og tenke negativt, ELLER du kan velge å "ta tyren ved hornene" og tenke: " Hva kan jeg så gjøre for at dette likevel blir en flott opplevelse" Det er helt utrolig hva det har å si hvordan vi tenker! Helt informasjon om hvordan det fungerer der du skal føde, vær positiv og kreativ og fortsett å gled deg til deg store opplevelsen det er å bringe barn til verden. Det har du all mulig grunn til :-)

Masse, masse lykke til da!
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp