For frisk til å være sykmeldt, men..

Camillemi

Forelsket i forumet
Er det flere som føler at de er for friske til å være sykmeldt, og for sliten, virrete og hormonell til å ha lederansvar på jobben? Er ped.leder i barnehagen, og føler at 7,5 timer hver dag blir MYE å jobbe når jeg både skal ha ansvar for assistenter, barna og snakke med foreldre. Føler meg helt skutt når jeg kommer hjem, og orker fint lite.

MEN så er jo jeg ikke syk nok til å være sykmeldt. Jeg føler bare at dette svangerskapet tapper meg helt for energi. Har ikke snakket med legen om det enda, men regner ikke med å få noe redusert arbeidstid, mtp at jeg ikke har fysiske plager som bekkenløsning eller kynnere.

Har samme jobb som deg, og har sagt fra til styrer at jeg vil jobbe mindre.. Men jeg plages med kynnere og litt bekkenplager pluss ei datter på 20 mnd når jeg kommer hjem.. Skal til legen neste uke og får vel sykmelding tenker jeg.. Snakk med styrer og si at det er mye for deg akkurat nå.

Samme jobb her også. Er også helt skutt når jeg kommer hjem. Jeg har spurt om å få mer tidligvakter, og dermed slippe noen av alle senvaktene jeg har. Sammen med en annen pedleder og fagarbeideren min har vi sett at det er senvaktene som er værst for min del. Det passer egentlig greit for min avdeling da min fagarbeider ikke kan ha tidligvakter for ofte heller.

Å jobbe i barnehage (spesielt med lederansvar) er slitsomt. Min oppfatning er at jobben ikke skal ta fra en all energien man har. Har man ikke energi til å leve et normalt familieliv ved siden av, så er man ikke i fysisk god nok form til å jobbe 100%. Jeg har selv begynt å innse det nå (selv om jeg i tillegg har sterke bekkenplager da), og kommer til å be legen om å redusere stillingen min fra høsten (er bare 2 uker igjen til ferien).
Syns ikke du skal få dårlig samvittighet om du blir sykemeldt i noen få prosent, hvis dette kan hjelpe deg med energinivået.
Det er selvfølgelig også viktig å snakke med de du jobber med, slik at de kan tilrettelegge for deg. Den andre pedagogen på avdelingen hos oss er veldig flink til å be meg om å ta pauser for å hvile bekkenet/kroppen ;)

Ja jeg også har bare 2 uker igjen til ferie nå. Og da har jeg 4 uker fri. så når jeg kommer tilbake så begynner jeg på uke 30. Så da har jeg kommet så langt på vei at det begynner å bli tungt både for rygg og bekken. Så da er det kanskje større sjangs for at jeg kan få noen prosenter sykmelding.

Jeg vil jo jobbe, er kjekt å ha noe å henge fingrene i om dagene, visst ikke hadde jeg nok synes at dagene sneglet seg forbi. Men når jobben tar ALL energien så er det ikke særlig greit. Ja jeg tror jeg skal prøve å få lagt inn litt ekstra pauser iløpet av dagen, det kan nok hjelpe litt på stressnivået.

Jeg også ØNSKER å jobbe. Elsker jobben min, og tanken på å ikke få se de søte små hver dag er ikke noe morsom. Men jeg merker på kroppen min at jeg kanskje ikke KAN jobbe så mye. (Dette er jo mest fordi jeg opplever bekkenplager da). Jeg sliter med å ikke gjøre de tingene som jeg ikke burde gjøre, fordi det faller seg så naturlig å gjøre dem.

Nei, vi må nok nesten bare høre på det kroppene våre prøver å fortelle oss, og gjøre som de sier ;)

Snakk med lege/JM om tilrettelegging/hel-eller graderte svangerskapspenger. =)

Back
Topp