For eller i mot ferber?

  • Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet
Så et program på TV når eldsten var liten.
De målte hjerneaktiviteten på barn som skulle sove.
Både når de gråt etter mamma og pappa, når mamma eller pappa kom og når de var rolige og sovnet.
Så gjorde de det samme ved bruk av ferber metoden.

Konklusjonene var litt skremmende.
Ja barna sluttet å gråte etter hvert, men ikke fordi de savnet mamma/pappa mindre, målingene viste at de var like lei seg, de hadde bare gitt opp å gråte :(

Jeg er sterkt i mot alt som minner om ferber
Mener å ha sett noe av det samme selv.. De blir ikke roligere, de bare gir opp og blir rett og slett apatiske- mister tryggheten i mamma og pappa, og "vet at de er alene" uansett.. Hvem utsetter barna sine for slikt...!?
 
Ja. Er ikke snakk om at babyen ikke skal gråte eller hvor lenge. Snakk om å forlate babyen gråtende alene. Uten trøst. Små barn har ikke noe oppfattelse av tid eller rom. Så 5 minutter kan føles som en evighet for små barn.

Og hvem sier han gråter når jeg går? Hva om han begynner å gråte etter jeg har gått? Tror jeg kan telle på 1 hånd de gangene jeg har forlatt han gråtende! Så selv om man bruker ferber er ikke det synonymt med å forlate gråtende babyer! Det er like mye det å ikke gå inn med en gang de gråter litt!
 
Men hva skal man gjøre når ungen ikke sover? Du bruker 1-2 timer til å få ungen til å sovne hever gang de våkner! Guttungen min var sutrete og uansett hva du gjorde var noe feil!

Vi gjennomførte en versjon av ferber. En mild versjon! Gutten må gråte litt for å sovne! Og det er ikke det at vi ikke er i rommet eller er der, det er det at han må ligge i senga si og skal sove som er ille! (er trøtt)

Nå så sover han bedre, og er en blidere og mer fornøyd gutt. Han er 6 1/2 mnd, åler seg rundt og er på vei til å lære seg å krabbe, han prater masse og koser seg! Søvn er viktig for utviklingen!

Vi prøvde mye før vi gjennomførte "skrikekuren" men det funket ikke. Men var strengt tatt ikke så mye skriking med "skrikekuren". Syns man må ta med nyansene av ferber! Er forskjell på å gråte i 2-3 minutter og helt til man sovner av utmattelse/ gir opp!
Er barnet 6 1/2 mnd nå og dere allerede har utført skrikekuren (selv om det er en mild versjon)..!? Altså... Babyen var ikke et halvt år engang.. Det er unntakstilstand fortsatt, man kan ikke forvente at søvnrytmen skal gå knirkefritt så tidlig uansett. Vi hadde to år før det roet seg, men det roer seg til slutt. Har ei jeg kjebber son har barn på 4, de sliter fortsatt - DA kan jeg begynne å skjønne det, for da kan man kommunisere mer.. Ja søvn er viktig, men trygghet er faktisk viktigere.
 
Å være for eller i mot blir feil for meg. Jeg har ikke hatt et barn med søvnutfordringer utover det vanlige, og skal ikke uttale meg om ulike metoder som er ment for barn som strever utover det normale. Det tror jeg man skal være forsiktige med.
 
Å være for eller i mot blir feil for meg. Jeg har ikke hatt et barn med søvnutfordringer utover det vanlige, og skal ikke uttale meg om ulike metoder som er ment for barn som strever utover det normale. Det tror jeg man skal være forsiktige med.
 
Er barnet 6 1/2 mnd nå og dere allerede har utført skrikekuren (selv om det er en mild versjon)..!? Altså... Babyen var ikke et halvt år engang.. Det er unntakstilstand fortsatt, man kan ikke forvente at søvnrytmen skal gå knirkefritt så tidlig uansett. Vi hadde to år før det roet seg, men det roer seg til slutt. Har ei jeg kjebber son har barn på 4, de sliter fortsatt - DA kan jeg begynne å skjønne det, for da kan man kommunisere mer.. Ja søvn er viktig, men trygghet er faktisk viktigere.

Han var 6 mnd når vi gjennomføre! Er litt over 6 1/2 mnd nå! Og ja! Vi måtte gjøre noe! Helsen min tillot ikke lenger samsoving 7 dager i uka! Syns ungen min fortener en mor senere i livet sitt også! Så JA vi måtte gjøre noe! Kan legge til at det er hans natt! Han har selv bestemt at kl 19 er det natt og er trøtt! Før så sov han fint, så gjorde han ikke det lenger!
 
Er barnet 6 1/2 mnd nå og dere allerede har utført skrikekuren (selv om det er en mild versjon)..!? Altså... Babyen var ikke et halvt år engang.. Det er unntakstilstand fortsatt, man kan ikke forvente at søvnrytmen skal gå knirkefritt så tidlig uansett. Vi hadde to år før det roet seg, men det roer seg til slutt. Har ei jeg kjebber son har barn på 4, de sliter fortsatt - DA kan jeg begynne å skjønne det, for da kan man kommunisere mer.. Ja søvn er viktig, men trygghet er faktisk viktigere.

Kan du vise meg forskning på at søvn ikke er så viktig som trygghet? Her likestilles både trygghet og søvn.
For mitt barn stoppet å utvikle seg på grunn av søvnmangel, og hvordan kan du sitte hjemme hos deg å fortelle andre foreldre at dems barn er utrygge? Kjenner du de? Var du der? Kjenner du barnet bedre enn det foreldrene gjør? Kjente jeg ble litt nysgjerrig på hvordan du vet at barnet hennes var utrygt?
 
Mener å ha sett noe av det samme selv.. De blir ikke roligere, de bare gir opp og blir rett og slett apatiske- mister tryggheten i mamma og pappa, og "vet at de er alene" uansett.. Hvem utsetter barna sine for slikt...!?
Jeg har også sett det programmet
Her samsov vi som iftest for det var det babyen ville :)
 
Kan du vise meg forskning på at søvn ikke er så viktig som trygghet? Her likestilles både trygghet og søvn.
For mitt barn stoppet å utvikle seg på grunn av søvnmangel, og hvordan kan du sitte hjemme hos deg å fortelle andre foreldre at dems barn er utrygge? Kjenner du de? Var du der? Kjenner du barnet bedre enn det foreldrene gjør? Kjente jeg ble litt nysgjerrig på hvordan du vet at barnet hennes var utrygt?
Wow, ro deg ned. Jeg skal se om jrg finner forskningen jeg har lest på det, for ja, jeg har lest MASSE om det, da jeg har ei selv on ikke sov, og som jeg har burdert både det ene og det andre av metoder på, jeg har vurdert ferbers, vi har vurdert å gå fra hverandre, vi har vurdert så mye, prøvd så mye og tenkt så mye. Så jeg sitter ikke her med en unge som sov natten gjennom fra dag en og belærer. For meg er det helt hinsides å "gi opp" ulike metoder etter 6 mnd og gå til ferbers, og det har jeg like mye rett til å mene som andre har til å mene det motsatte! Men ja, det finnes forskning på at søvnen går seg til, og utviklingen kan gå periodevis tregere, men utryggheten man risikerer å skape så tidlig kan henge igjen i mange år!! Nå påsto jeg aldri at HENNES barn var utrygt! Jeg sa at trygghet var vel så, om ikke viktigere enn å unngå periodevis dårlig søvn!
 
Som flere i tråden sier så har de hatt barn med utfordringer men er likevel i mot ;)
Ja, men utfordringer har de fleste med små barn. Det er når det er utfordringer utover det normale slike metoder kanskje fungerer. Tror mange tenker at de har enorme utfordringer, men så er det kanskje innenfor normalspekteret for søvnutfordringer. For de som har virkelige problemer og trenger profesjonell hjelp er kanskje ulike metoder riktige og viktige. Men det kan jeg ingenting om så jeg skal ikke uttale meg om det.
 
Wow, ro deg ned. Jeg skal se om jrg finner forskningen jeg har lest på det, for ja, jeg har lest MASSE om det, da jeg har ei selv on ikke sov, og som jeg har burdert både det ene og det andre av metoder på, jeg har vurdert ferbers, vi har vurdert å gå fra hverandre, vi har vurdert så mye, prøvd så mye og tenkt så mye. Så jeg sitter ikke her med en ubge som sov natten gjennom fra dag en og belærer. For meg er det helt hinsides å "gi opp" ulike metoder etter 6 mnd og gå til ferbers, og det har jeg lile lye rett til å mene som andre har til å mene det motsatte! Men ja, det finnes forskning på at søvnen går seg til, og utviklingen kan gå oeriodevis tregere, men ytryggheten man risikerer å skape så tidlig kan henge igjen i mange år!! Nå påsto jrg aldri at HENNES barn var utrygt! Jeg sa at trygghet var vel så, om ikke viktigere enn å unngå periodevis dårlig søvn!

Jeg er helt rolig, hjertepumpa slår aldri fortere fordi jeg diskuterer på bv heldigvis ;)
Hun utførte ikke ferber på den måten som de har forsket på, hun lyttet til barnets sitt behov, ett behov som sa ikke stimuler meg.
Rart at de fleste leger, bup, helsesøstrene sa noe annet til meg når barnet mitt stoppet opp i vekt, lengde og utvikling. Det var ganske alvorlig og de var veldig bekymret.
Skjønner ikke hvorfor de var så bekymret om søvnproblemer bare går seg til? Hvorfor så mye forskning på søvn da om det er så enkelt at det går seg til?
Ja klart har du hatt store problemer de fleste som er her på bv som forteller andre at det de valgte er feil har som regel hatt det mye verre enn alle andre.
Du skrev trygghet er viktigere enn søvn, til ei som har valgt å gi sitt barn gode søvnrutiner. Hvorfor skrive det om du ikke mente at hennes barn ble utrygg fordi babyen gråt litt ;)
 
Ja, men utfordringer har de fleste med små barn. Det er når det er utfordringer utover det normale slike metoder kanskje fungerer. Tror mange tenker at de har enorme utfordringer, men så er det kanskje innenfor normalspekteret for søvnutfordringer. For de som har virkelige problemer og trenger profesjonell hjelp er kanskje ulike metoder riktige og viktige. Men det kan jeg ingenting om så jeg skal ikke uttale meg om det.
Min hadde det når han ble større .
jeg tror de fleste skjønner forskjellen på vanlige urfordringer og størrre utfordringer, såpass tiltro har jeg til folk hvertfall
 
Det er forøvrig ikke sånn at man har søvnproblemer fordi man bruker ferber.
nNoen vil bare ha babyen til å sovne av seg selv fra de er bittesmå.
 
Det er forøvrig ikke sånn at man har søvnproblemer fordi man bruker ferber.
nNoen vil bare ha babyen til å sovne av seg selv fra de er bittesmå.

Det er vel absolutt en fordel om barnet klarer å sovne selv uten byssing og stimulering? Helsesøster hos oss rådet til minst mulig bamser, uro og musikk i sengen og gode og faste rutiner før legging netopp fordi babyen burde lære å finne søvnen selv tidlig for å gi gode søvnvaner som igjen fører til større trygghet for barnet...Her henger alt sammen etter min mening. Og her har det alltid vært viktig å finne rutiner som passer her men ikke nødvendigvis andre steder. Forskning finnes det etter min mening alt for mye av og som støtter både det ene og det andre om en leiter godt nok. Så her er ikke forskning viktigs men å finne rutiner og metoder som passer oss.
 
Det er vel absolutt en fordel om barnet klarer å sovne selv uten byssing og stimulering? Helsesøster hos oss rådet til minst mulig bamser, uro og musikk i sengen og gode og faste rutiner før legging netopp fordi babyen burde lære å finne søvnen selv tidlig for å gi gode søvnvaner som igjen fører til større trygghet for barnet...Her henger alt sammen etter min mening. Og her har det alltid vært viktig å finne rutiner som passer her men ikke nødvendigvis andre steder. Forskning finnes det etter min mening alt for mye av og som støtter både det ene og det andre om en leiter godt nok. Så her er ikke forskning viktigs men å finne rutiner og metoder som passer oss.
Poenget er vel at man ikke lar barn på noen få uker ligge i lang tid å gråte for det skal lære å sovne selv.
Handler ikke om byssing!
 
Poenget er vel at man ikke lar barn på noen få uker ligge i lang tid å gråte for det skal lære å sovne selv.
Handler ikke om byssing!

Det tror jeg faktisk ingen her gjør. Og metoden går heller ikke utpå det. Den går jo utpå å gå inn og ut av rommet...
 
Det er vel absolutt en fordel om barnet klarer å sovne selv uten byssing og stimulering? Helsesøster hos oss rådet til minst mulig bamser, uro og musikk i sengen og gode og faste rutiner før legging netopp fordi babyen burde lære å finne søvnen selv tidlig for å gi gode søvnvaner som igjen fører til større trygghet for barnet...Her henger alt sammen etter min mening. Og her har det alltid vært viktig å finne rutiner som passer her men ikke nødvendigvis andre steder. Forskning finnes det etter min mening alt for mye av og som støtter både det ene og det andre om en leiter godt nok. Så her er ikke forskning viktigs men å finne rutiner og metoder som passer oss.
Vi har blitt mer bevisst på slike "uvaner" etter problemene med nr 1. Nå hadde hun kolikk i fem-seks mnd da, så stimuleringen for å sove trengte hun uansett døgnet rundt. Det blir allikevel spennende å se hvordan det blir med nr 2. Kanskje vi får en baby som faktisk ikke er plaget, og derfor kan man være mer bevisst på å ikke skape dårlige uvaner som faktisk ikke er nødvendige :) det blir iallfall interessant å se forskjellen på de :)
 
Back
Topp