For dei turglade! Ang.bæring

Vaggegåsa

Elsker forumet
Marslykke 2016
Her er vi veldig glade i tur i skogen og på fjellet, og vil jo gjerne ha med lillenurket ut etterkvart. Dessuten treng mamsen sårt å komme i form igjen. :-P
Kva er anbefalt å bære i når dei er så små? Eg syns det er en jungel av bæretøy der ute, blir reint forvirra eg. :-O
Vi har arva en bæresele fra BabyBjørn, men ifølge min bestevenn Google så scora den dårlig på så små. Sååå, anbefalinger? Blir nok ikkje brukt så masse innendørs heime, tenker altså meir på litt lengre turer ute. :-)

Ja dette vil jeg også vite mer om! Skal bruke bæresjal når han blir født, men den vokser han jo ut av etterhvert!

Jeg har fått en meitai til baby. Spent på å prøve den, men den ser ut til å funke best på litt større barn. Hadde også en baby bjørn til forrige. Den var super synes jeg da, kommer til å bruke den nå også . Det er ulike typer babybjørner da, kanskje de er ulike til store og små barn.

Her bæres det mye, og helt fra starten av - syntes det er veldig greit å slippe å alltid ha med vogn, samtidig som det åpner for så mye mer turglede med å bære :) hos oss så liker jeg best bæresjal når de er små, samme om det er for å bære hjemme, eller ute på tur! Det gir god støtte til både stor og liten, den lille sitter lunt og godt, og jeg har baby så tett på meg at jeg kjenner både temperatur og små tegn på misnøye eller slikt.

Når bebis blir sånn ca fire/fem måneder går jeg over til sele ute på tur, men bruker ofte sjalet hjemme :) har fra før brukt manduca og ergobaby performance pga at disse er ergonomisk riktige både for bærer og barn på lengre turer. Det anbefales for "riktig" belastning for barnet at knærne kommer høyere opp enn rumpa, i en sånn froskestilling. Det er også derfor Babybjørn selene ikke anbefales for mer enn kortere avlastning, fordi barnet blir hengende mer etter skrittet - noe som absolut ikke kan være det spor godt, og som heller ikke er riktig for hofter og rygg. Belastningen for bærer blir også mye større, da barnets armer og bein vil komme lengre ut fra din kropp, noe som gir mere belastning, og mer svai i ryggen for bærer!

Denne gangen har jeg også en ergobaby 360, rett og slett fordi den har ergonomi riktig bærestilling også om man skal bære barnet med ansiktet fra seg. Nå har det aldri vært ett problem her å ha barna vendt mot meg, og fra de var ca 10/12 måneder har jeg alltid bært på ryggen på lengre turer. Men tenker nå med tredje bebis på veg, som nok pent bare må være med over alt, så kan det være greit etterhvert at lille kan se framover en gang i blandt. Dette blir nok ikke mye brukt for oss, da det blir tyngre å bære på denne måten enten det er ergonomisk eller ei, men den 360 vant også testen både av forbrukere og fysioterapauter - også har vi jo da både mulighet, samt andre valg her hjemme :)

Puuuuh, ble langt dette ;)

Babybjørn er veldig uergonomisk og ubehagelig å bruke for både mor og barn. Manduca er en bæresele som de fleste bæreguruer sverger til. Eller så har du jo alltids sjal :) Det er forøvrig en jungel det også. Meitai et fint :) Jeg har caboo og elastisk sjal til den første tiden (moby wrap, det er litt tykt, så en tynnere er nok å foretrekke på sommeren) Også har vi ergobaby performance til sånn etterhvert. Hadde en 360 men solgte den fordi jeg ikke fikk den helt til. Likte ikke borrelåsen og syns den var hard og stiv. De kan uansett ikke sitte fremover mer enn max 15 min om gangen eller så :)

Til førstemann brukte vi Caboo elastisk ringslynge de første månedene, og ergobaby performance sport fra rundt fem måneder. Vi begynner med Caboo denne gangen også, men har veldig lyst til å prøve meg på vevd sjal eller noe annet enn sele nå med nr to.

Er veldig fornøyd med ergo altså, har bare lyst til å prøve noe nytt i tillegg ;) Himmelsk å komme seg ut i naturen med de små, langt flere muligheter enn med vogn :)

Her er vi veldig glade i tur i skogen og på fjellet, og vil jo gjerne ha med lillenurket ut etterkvart. Dessuten treng mamsen sårt å komme i form igjen. :-P
Kva er anbefalt å bære i når dei er så små? Eg syns det er en jungel av bæretøy der ute, blir reint forvirra eg. :-O
Vi har arva en bæresele fra BabyBjørn, men ifølge min bestevenn Google så scora den dårlig på så små. Sååå, anbefalinger? Blir nok ikkje brukt så masse innendørs heime, tenker altså meir på litt lengre turer ute. :-)
Vi har en babybjørn One sele som er veldig god, men i den så står det høyde/vekt som babyen må vær over før den kan brukes, men ka sele som er best er vel litt alt etter hvem du spør :)

Sniker litt. Men jeg har alltid vært veldig fornøyd med vår Ergobaby!

Fornøyd med ergo 360. Den sitter bedre på slike turer, enn hva disse tøyselene gjør.

Må snike på bæretråder :-D
Fordelene med sjal, og bæreseler ala manducca/ergobaby (og sikkert andre greier jeg ikke har vært borti) er at de holder babyen tett inntil deg, blir ikke så tungt å være som å ha ungen hengende utenpå deg i en babybjørn. Sitter jo med beina rundt deg på en måte. Og kan brukes foran i starten og på ryggen senere. Er tungt å bære større unger på magen.
Har ikke prøvd sele med spebarnsinnlegg, men patapum toddler selen ( minner om ergobaby og manducca) var veldig god å bære mini i fra han var 7 mnd. (Da jeg kjøpte den). Ingen problemer å gå turer i skogen feks, men får jo ikke med seg så mye av mat, drikke ol, mulig det går an å kombinere med en form for rumpetaske om det trengs.
Brukte sjal før det, men ikke så mye på lange turer men genialt på shopping feks.

Her bæres det mye, og helt fra starten av - syntes det er veldig greit å slippe å alltid ha med vogn, samtidig som det åpner for så mye mer turglede med å bære :) hos oss så liker jeg best bæresjal når de er små, samme om det er for å bære hjemme, eller ute på tur! Det gir god støtte til både stor og liten, den lille sitter lunt og godt, og jeg har baby så tett på meg at jeg kjenner både temperatur og små tegn på misnøye eller slikt.

Når bebis blir sånn ca fire/fem måneder går jeg over til sele ute på tur, men bruker ofte sjalet hjemme :) har fra før brukt manduca og ergobaby performance pga at disse er ergonomisk riktige både for bærer og barn på lengre turer. Det anbefales for "riktig" belastning for barnet at knærne kommer høyere opp enn rumpa, i en sånn froskestilling. Det er også derfor Babybjørn selene ikke anbefales for mer enn kortere avlastning, fordi barnet blir hengende mer etter skrittet - noe som absolut ikke kan være det spor godt, og som heller ikke er riktig for hofter og rygg. Belastningen for bærer blir også mye større, da barnets armer og bein vil komme lengre ut fra din kropp, noe som gir mere belastning, og mer svai i ryggen for bærer!

Denne gangen har jeg også en ergobaby 360, rett og slett fordi den har ergonomi riktig bærestilling også om man skal bære barnet med ansiktet fra seg. Nå har det aldri vært ett problem her å ha barna vendt mot meg, og fra de var ca 10/12 måneder har jeg alltid bært på ryggen på lengre turer. Men tenker nå med tredje bebis på veg, som nok pent bare må være med over alt, så kan det være greit etterhvert at lille kan se framover en gang i blandt. Dette blir nok ikke mye brukt for oss, da det blir tyngre å bære på denne måten enten det er ergonomisk eller ei, men den 360 vant også testen både av forbrukere og fysioterapauter - også har vi jo da både mulighet, samt andre valg her hjemme :)

Puuuuh, ble langt dette ;)
Liker lange og gode svar eg, så det er berre topp ;-) Kor lenge lar du dei aller minste sitte i sjalet om gangen? Der kan dei vel sitte ei god stund? :-)

Liker lange og gode svar eg, så det er berre topp ;-) Kor lenge lar du dei aller minste sitte i sjalet om gangen? Der kan dei vel sitte ei god stund? :)
Har egentlig ikke tenkt så mye over hvor lenge de har vært oppi der, det regulerer seg fort selv med at de blir sultne og skal ha mat ;) men de sover fort lengre perioder i sjalet, så det er viktig å være litt obs på! Hadde med sjal på føden med begge de to første, var en drøm å bruke både der og de første dagene hjemme - og det har spart oss for sååååå mye nattevåk og skriking! Har bare godord å si om sjal :) og du merker fort når baby trenger å strekke på seg, eller trenger en pause fra sjalet. Du har den lille så tett på kroppen, og de blir urolige når det er "nok" :happy:

Har egentlig ikke tenkt så mye over hvor lenge de har vært oppi der, det regulerer seg fort selv med at de blir sultne og skal ha mat ;) men de sover fort lengre perioder i sjalet, så det er viktig å være litt obs på! Hadde med sjal på føden med begge de to første, var en drøm å bruke både der og de første dagene hjemme - og det har spart oss for sååååå mye nattevåk og skriking! Har bare godord å si om sjal :) og du merker fort når baby trenger å strekke på seg, eller trenger en pause fra sjalet. Du har den lille så tett på kroppen, og de blir urolige når det er "nok" :happy:
Takk for godt svar :-)
Gikk og kjøpte meg ergobaby hybrid bæresjal no eg, gleda meg til å ta det i bruk! :-)

Back
Topp