For de som har opplevd MA, hvordan var prosessen??

DreamsComeTrue

Forelsket i forumet
Beklager hvis det er et sårt spørsmål, men for de som orker å svare. Og beklager til alle som har opplevd det, håper det sitter en ny spire smart eller allerede gjør det:angel7

Jeg holder på å bli helt gal, fikk beskjed i uke 6 at jg hadde deformert plommesekk og ikke noe embryo, dermed et mislykket svangerskap. To uker senere uten noe blødning og mer gravidesymptomer fikk jeg beskjed at det var en sunn plommesekk og embryo som målte litt over 6 uker, men ikke noe hjertelyd. Skulle da vært 8 uker. Hadde en spontanabort I september så legen mente da at det muligens var syklusen min som var uregelmessig og en liten sjanse for at eggeløsning var sen osv. Jeg tviler på det men håper selfølgelig, har masse gravidesymptomer og null blødning. Er 9 uker nå, skal på sykehuset og ul neste tirsdag. Men holder på å bli gal. Har lest om MA og lurer på om kanskje eggløsningen min var litt sen og deretter embryoet sluttet å vokse. Men lurer på om det er vanlig å ha så sterke symptomer om det er tilfelle.

Hvor lang tid tar det fra fosteret dør til man event begynner å blø? Eller må man alltid gjøre det medisinsk? Er det noen som endte opp med feil dato og det gikk bra??

:signs001
 
Ved min MA ble spiren målt til 8+6, og jeg begynte å blø litt i slutten av uke 12, aborterte spontant i uke 13 uten medikamenter. Så det tok ca 1 måned fra hjertet sluttet å slå til kroppen ordner opp. Fant ikke ut av at det ikke var liv før samme dag som jeg spontanaborterte.
Det varierer nok veldig hvor lang tid det tar før kroppen starter blødningene, men det vil jo skje før eller siden. Men om man finner ut at det ikke er liv, så vil de fleste få det overstått og velger derfor medikamentell abort.
Ved en MA fortsetter morkaken å utvikle seg uten at fosteret gjør det sammen, og siden det er morkaken som gir symptomer kan man føle seg like gravid.

Håper på det beste for deg ❤️
 
Ved min MA ble spiren målt til 8+6, og jeg begynte å blø litt i slutten av uke 12, aborterte spontant i uke 13 uten medikamenter. Så det tok ca 1 måned fra hjertet sluttet å slå til kroppen ordner opp. Fant ikke ut av at det ikke var liv før samme dag som jeg spontanaborterte.
Det varierer nok veldig hvor lang tid det tar før kroppen starter blødningene, men det vil jo skje før eller siden. Men om man finner ut at det ikke er liv, så vil de fleste få det overstått og velger derfor medikamentell abort.
Ved en MA fortsetter morkaken å utvikle seg uten at fosteret gjør det sammen, og siden det er morkaken som gir symptomer kan man føle seg like gravid.

Håper på det beste for deg ❤️
Tusen takk for svar.
Så forferdelig å finne det ut så sent. Jeg håper på det beste men men tror ikke det går riktige veien for oss denne gangen heller. Hvis kroppen ordner opp selv så har jeg kanskje 1 eller 2 uker igjen. Vil helst det over medisinsk. Håper fremdeles på det beste men har allerede forberedt meg på det værste
 
Ved min MA hadde jeg TUL 12+1, fosteret målte da riktig størrelse ift svangerskapslengde, men ingen hjerteslag, så må ha dødd kort tid før. Utskrapning samme kveld.
 
Min MA ble påvist i tre-fire uker etter at fosteret gikk til grunne. Jeg hadde noe brun utflod som gjorde at jeg ble bekymret. Jeg måtte ta medisinsk abort i det som skulle vært uke 12 med tabletter da kroppen ikke ordnet opp selv. Jeg tenker at jeg var heldig, det er de som går helt til ordinær ultralyd, altså halvveis i svangerskapet, før de får beskjed om at det er en MA. Jeg har lest enkelte sine historier på forumet hvor det ikke har vært liv i over 10 uker uten at kroppen har ordnet opp selv.
 
Jeg hadde MA to ganger med hyperemesis begge gangene (ekstrem kvalme), så jeg hadde masse symptomer. Måtte ha medisinsk abort da kroppen ikke støtet det ut. Den ene gangen gikk jeg 5 uker uten at det skjedde noe.

Håper for deg!
 
Min MA ble påvist i tre-fire uker etter at fosteret gikk til grunne. Jeg hadde noe brun utflod som gjorde at jeg ble bekymret. Jeg måtte ta medisinsk abort i det som skulle vært uke 12 med tabletter da kroppen ikke ordnet opp selv. Jeg tenker at jeg var heldig, det er de som går helt til ordinær ultralyd, altså halvveis i svangerskapet, før de får beskjed om at det er en MA. Jeg har lest enkelte sine historier på forumet hvor det ikke har vært liv i over 10 uker uten at kroppen har ordnet opp selv.
Jeg kan ikke tenke meg engang å gå til oul, troende det er en baby der også har hjertet sluttet flere uker i forveien. Jeg skjønner jeg er heldig som allerede nå vet det er stor mulighet at det går galt
 
Jeg hadde MA to ganger med hyperemesis begge gangene (ekstrem kvalme), så jeg hadde masse symptomer. Måtte ha medisinsk abort da kroppen ikke støtet det ut. Den ene gangen gikk jeg 5 uker uten at det skjedde noe.

Håper for deg!
Utrolig leit å høre.
Jeg må sikkert snakke med legen om medisinsk abort hvis kroppen min ikke gjør noe selv snart.
Håper du får en fin graviditet snart eller har hatt en vellykket:Heartred
 
Utrolig leit å høre.
Jeg må sikkert snakke med legen om medisinsk abort hvis kroppen min ikke gjør noe selv snart.
Håper du får en fin graviditet snart eller har hatt en vellykket:Heartred

Er bedre å bli ferdig med det fysisk, hvis det likevel ikke blir til noe, syntes jeg! Men fy søren og vondt det er å miste.❤

Har født et barn etterpå, og er 34 uker med nr 2 nå❤
 
Hadde BO nå nylig, går under samme kategori som MA; inkomplett abort. Jeg gikk 9 uker før jeg måtte sette i gang med tabeletter, masse symptomer. Saktestigende hcg, men hadde rett over 20 000 dagen jeg var på kontrollultralyd og fikk bekreftet BO - 2 dager før cytotec ble satt.

Veldig, veldig vondt! Sender deg en stor klem ❤
 
Jeg fikk påvist MA for en uke siden. Da var jeg 7+6.

Uken før, 6+5 var jeg på ul og fikk se et bankende hjerte. Fosteret var mindre enn det skulle, og jeg ble satt til 5+2, altså 10 dager tilbake. På oppfølgingen uken etter var det altså ikkje hjerteslag lenger. Fosteret hadde vokst 1 mm, men med tanke på størrelsen, var det noe som hadde gått gale helt fra begynnelsen av.

Dette var en lørdag, så jeg fikk time på gynekologisk poliklinikk på mandag morgen, med ny UL for å bekrefte at det ikke var liv. Der måtte jeg ta Mifepriston, og fikk med meg hjem Cytotec som skulle tas tirsdagen.

Slik jeg har forstått det, kan man gå mange uker før kroppen oppdager at fosteret har gått til grunne. Så lenge morkaken fortsatt tror at det er et svangerskap der, har man symptomer. Jeg hadde ingen tegn til at fosteret ikke levde lenger.

I sommer hadde jeg en SA der jeg begynte å blø 8+1. Jeg dra på UL i forbindelse med blødningen og fikk beskjed om at hulrommet i livmoren indikerte at fosteret ikke hadde vokst siden uke 5/6. I såfall gikk det 2-3 uker før kroppen min skjønte hva som foregikk.

Sender deg en stor klem♥️
 
Beklager hvis det er et sårt spørsmål, men for de som orker å svare. Og beklager til alle som har opplevd det, håper det sitter en ny spire smart eller allerede gjør det:angel7

Jeg holder på å bli helt gal, fikk beskjed i uke 6 at jg hadde deformert plommesekk og ikke noe embryo, dermed et mislykket svangerskap. To uker senere uten noe blødning og mer gravidesymptomer fikk jeg beskjed at det var en sunn plommesekk og embryo som målte litt over 6 uker, men ikke noe hjertelyd. Skulle da vært 8 uker. Hadde en spontanabort I september så legen mente da at det muligens var syklusen min som var uregelmessig og en liten sjanse for at eggeløsning var sen osv. Jeg tviler på det men håper selfølgelig, har masse gravidesymptomer og null blødning. Er 9 uker nå, skal på sykehuset og ul neste tirsdag. Men holder på å bli gal. Har lest om MA og lurer på om kanskje eggløsningen min var litt sen og deretter embryoet sluttet å vokse. Men lurer på om det er vanlig å ha så sterke symptomer om det er tilfelle.

Hvor lang tid tar det fra fosteret dør til man event begynner å blø? Eller må man alltid gjøre det medisinsk? Er det noen som endte opp med feil dato og det gikk bra??

:signs001



hei.
min ma var ca slik :

uke 6 var vi å så hjertelyd på den ene tvillingen men så ikke noe spesielt på den andre. de tenkte det var for tdilig enda.
tilbake på ultralyd uke 11, da var begge døde desverre, dette var en MA . hadde blødd litt rett før ultralyd i uke 6. men de trodde det var en normalt liten blødning pga tidlig graviditet..
de sa at de hadde sluttet å vokse uke 9. og i ettertid så hadde jeg litt vondt i magen i den uken.. ellers ingen blødning eller noe slikt.

på den ultralyd uke 11 var det bekreftet ma og fikk tabletter for å sette i gang aborten. det var tung følelse.

hadde gravidsymptomer ei stund etter ma pga hormoner.
hadde ikke noe symptomer på ma. ettertid at jeg tror jeg hadde litt vondt i magen i noen minutter en dag i den uka. men kunne og vært bare vanlige smerter sa sykehuset

er gått ett år nå vi er på gang med ny prøving
 
Hei❤️

Har nettopp gjennomgått MA og medikamentell abort på sykehus. Pga en udugelig fastlege, måtte jeg til privat gyn den dagen jeg var 10+0, og der var ett foster som ble målt til 7+0,ingen tegn til liv. Ble henvist på sykehus, men pga corona og stor pågang på avdelingen fikk jeg med Mifegyne hjem som jeg tok lørdag, og ble innlagt på sykehus mandags morgen for å starte Cytotec. Ingen blødninger før Cytoteckur. Gikk heldigvis fort på sykehuset, tok ca 8 timer, så fikk jeg reise hjem. Bare spør om det er mer du lurer på. Jeg grudde meg veldig, og var veldig frustrert over at ting tok så lang tid, men ble faktisk veldig lettet dagen etterpå, for at ting endelig var overstått. ❤️
 
Hei❤️

Har nettopp gjennomgått MA og medikamentell abort på sykehus. Pga en udugelig fastlege, måtte jeg til privat gyn den dagen jeg var 10+0, og der var ett foster som ble målt til 7+0,ingen tegn til liv. Ble henvist på sykehus, men pga corona og stor pågang på avdelingen fikk jeg med Mifegyne hjem som jeg tok lørdag, og ble innlagt på sykehus mandags morgen for å starte Cytotec. Ingen blødninger før Cytoteckur. Gikk heldigvis fort på sykehuset, tok ca 8 timer, så fikk jeg reise hjem. Bare spør om det er mer du lurer på. Jeg grudde meg veldig, og var veldig frustrert over at ting tok så lang tid, men ble faktisk veldig lettet dagen etterpå, for at ting endelig var overstått. ❤️
Tusen takk for svar.
Var det noe mulighet for å få cytotec og dra hjem eller må man være på sykehuset. Legen min sa det kan ta opptil flere dager, kommer ann på hvordan kroppen reagerer..... jeg har sånn angst for å være på sykehus.
Hvordan følte du deg etterpå, tar det lang tid å komme seg fysisk? Er så ille å gå igjen dette midt i juletiden...
 
Tusen takk for svar.
Var det noe mulighet for å få cytotec og dra hjem eller må man være på sykehuset. Legen min sa det kan ta opptil flere dager, kommer ann på hvordan kroppen reagerer..... jeg har sånn angst for å være på sykehus.
Hvordan følte du deg etterpå, tar det lang tid å komme seg fysisk? Er så ille å gå igjen dette midt i juletiden...

Jeg fikk beskjed om at man normalt tar det hjemme så lenge fosteret er yngre enn 9 uker. Er fosteret eldre enn 9 uker så er risikoen for sterke blødninger så stor at aborten gjennomføres på sykehuset. Jeg er glad for at jeg gjorde det på sykehus da jeg fikk tilgang til smertestillende og jeg synes det var godt å ikke være i mitt hjem samtidig som det skjedde. Følte meg tryggere på sykehus rett og slett.
 
Tusen takk for svar.
Var det noe mulighet for å få cytotec og dra hjem eller må man være på sykehuset. Legen min sa det kan ta opptil flere dager, kommer ann på hvordan kroppen reagerer..... jeg har sånn angst for å være på sykehus.
Hvordan følte du deg etterpå, tar det lang tid å komme seg fysisk? Er så ille å gå igjen dette midt i juletiden...

Jeg fikk ikke velge å utføre det hjemme, da det gikk på størrelsen av morkake og foster. I min region er grensen 7 uker. Nå er det 6 dager siden, merker det enda, ubehagelig å sitte, vil helst ligge eller stå. Blødningen har avtatt gradvis, så det er ikke så ille. Det som ingen advarer deg mot, er hormontoppen som kommer noen dager etterpå, kan sammenlignes med barseltårer. Her rant tårene i tide og utide, og ett kviseutbrudd uten like. For min del er den psykiske belastningen tyngst. Vil ta noe tid å komme seg ut av denne nedturen.
 
Jeg har hørt flere tilfeller hvor noen blir fortalt om BO og så får se et normalt foster på kontroll. I forhold til størrelse så burde det jo ha vært hjertelyd, men du kan ha vært tidligere påvei enn du trodde ved første ultralyd.
Jeg går igjennom en MA nå, var på ultralyd uke 7, så et hjerte som banket alt for sakte så fikk beskjed om at det kom til å ende i en SA og at jeg kom til å begynne å blø innen noen dager. Fikk kontroll 6 dager etterpå som viste at hjertet hadde sluttet å slå kort tid etter vi var der, for det hadde krympet med en mm. Jeg følte meg veldig gravid hele den siste uken. Kvalmen ble nesten verre og jeg hadde murringer og stikninger som vanlig hver dag. Jeg ble henvist til sykehuset for en kontroll ultralyd som viste at fosteret hadde krympet enda en mm, ingen tegn til blødning eller noe. Fikk den første tabletten og tok cyrotecen i dag for ca 3 timer siden. Det har gått fint så langt, milde mensensmerter gjennom smertestillende (1 g paracet og 50mg voltaren). Har ikke begynt å blø så veldig mye enda, men det har kommet ut en del koagler som jeg kjente når de poppet ut, det var litt ekkelt. Håper det fortsetter sånn og ikke blir verre.

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne vente å se om ting gikk i gang av seg selv, men jeg syntes det var for ubehagelig å føle meg så gravid når jeg visste at det ikke var liv der inne.

Ønsker deg lykke til videre og sender deg en varm klem :Heartred
 
Back
Topp