For andregangsfødende:

M

Moderator Marte

Guest
Kor stor forskjell var det på din fyrste og din andre graviditet?
 
Første kvalm over halve svangerskapet. Andre litt kvalm ca uke 6 til uke 11.
Magen kom mye raskere med andre.
 
Var stor forskjell: forrige gang hadde jeg null kvalme eller bekkenvondt. Var i så fin form at jeg trente til og med fødedagen. Forutenom voksende mage og spark, kjente jeg meg ikke så gravid.
Denne gangen var jeg mye kvalm og har flere vondter her og der, samt mye svimmel.
Graviditetene har dog vært helt like i forhold til vektøkning og størrelse på magen, nesten identiske:)
 
Forrige var null stress, merket kun bevegelse og spark fra fosteret. Ellers kunne jeg ikke merke at jeg var gravid (+voksende mage selvsagt);)
Denne gangen hadde jeg migrene annenhver dag mellom uke 7 og uke 15. Følte meg fyllesyk uten og spy. Kunne ikke levere minsten i bhg uten at jeg grein på veg hjem for jeg ble så sliten ++. Bestemte meg da for at det blir med disse 2 barna:happy: magen er mindre denne gangen. Første var gutt, venter nå jente. Er spent på hvordan fødselen bli, er 36+2:wideyed:
 
Med første var jeg veldig kvalm i første trimester. Slet med oppkast hver dag i en periode.

Denne gangen var jeg bare litt kvalm før frokost i første trimester.

Første gang hadde jeg mindre ømme bryst, denne gangen har brystene vært veldig ømme.

Jeg hadde ingen problemer med bekkenet eller rygg da jeg gikk med førstemann. Denne gangen har jeg av og til hatt vondt i korsryggen og stråling fra bekkenet. Har også hatt behov for å gjøre knipeøvelser.

Jeg fikk den mørke linjen over og under navlen sist. Nå har jeg den ikke.

Ellers kom magen fortere denne gangen, og den er mye større enn forrige gang.

Fikk gutt sist og venter gutt denne gangen også.
 
Helt like den første halvdelen (veldig trøtt).
Første graviditet var ganske grei mot slutten. Sliten, men ingen andre plager.

Nå har jeg hatt halsbrann og er veldig plaget med bekkenet i tillegg, så denne graviditeten er verre. Den er også verre psykisk fordi jeg gruer meg til det som eventuelt kan komme (fikk fødselsdepresjon som varte i 1 år, og er redd for å ta med meg følelsene fra den over til den nye babyen).
 
Med første var jeg kvalm i 3 uker - og kun plaget med litt halsbrann helt på slutten. Helt OK svangerskap! :)
Nå med andremann derimot.. Spydde i 7 uker, tett etterfulgt av bekkensmerter.. Så svangerskapsdiabetes oppå der igjen..:arghh:
 
Nr 1: Mye ligament smerter og noe halsbrann/tidvis lett kvalme i første trimester. Bekkenløsning fra rundt uke 20/22, mye halsbrann fra slutten av 2.- starten avv3. Trimester. Alvorlig svangerskapsforgiftning med start i uke 33 og AKS i uke 38+5.

Nr 2: Mye trøtthet og begynnende murringer i bekkenet i 1. Trimester og godt ut i 2. Trimester. Følt meg generelt tung i kroppen siden rundt uke 20, halsbrann, dårlig søvn pga kraftig snorking, 5 runder med forkjølelse, så langt ingen svangerskapsforgiftning (men går også på medisiner for å forhindre det da) (er nå 36+3).

Så langt føler jeg at de er både like, men ulike, kjennes i allefall tyngre ut denne gangen.
 
Back
Topp