For å unngår baksmell neste år:

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Hva skal jeg passe på nå?

På skattekortet mitt nå står det at jeg skal tjene ca 20 000 kr mer enn jeg gjorde i fjor, og det står at jeg har 70 000 mer i lån enn jeg pr i dag har.

Og når jeg ser på forrige års skattekort (2014) og sammenlignet med lønn (2014) så stod det også mer på begge disse postene enn jeg hadde i virkeligheten. Og jeg fikk baksmell nå.

Vil dette slå galt ut på neste års selvangivelse?
Bør jeg justere noe eller trekke mer skatt? Jeg synes jeg trekker mye allerede..

Jeg prøvde en type kalkulator på skatteetaten sine sider, og når jeg fylte inn så virket det som om de justerte ned en god del.

Kanskje jeg bør ta en tur til et skattekontor og få litt hjelp?

Hvis du har nedbetalingsoversikten på lånet ditt, vet du akkurat hvor mye du nedbetaler og må betale i renter, gitt at dagens rente holder seg. Det mange brenner seg på nå er at renta er så lav, lavere enn skattekortet tilsier. Det vil si at man har hatt lavere renteutgifter enn antatt og derfor også mindre i fradrag. Hvis man får skattekort ut fra riktige renter skal det bli ganske bra.

Fyll inn all gjeld og inntekt på skjema over nett. Så skal du få ny beregning.
Om du vil ha prosenttrekk så må du legge det til som en kommentar og da burde du få rett, men er du usikker trekk en tusenlapp ekstra i måneden :)

Be om å bli trukket 500-1000kr ekstra i skatt hver måned om du er usikker. Jeg syns 20.000kr mer i lønn året etter kan være lite hvis man jobber noe overtid og evt går opp i lønn når lønnsforhandlingene er klare. Men du må bare regne ut og fylle ut alt. De har en skattekalkulator på skatteetaten.no

Jeg pleier å sette opp lønna mer :) I hvertfall sånn 50 000 opp :) Men som andre her sier så må man være litt obs på den lave renta.. :)

Hjelper ikke å oppgi mer gjeld, er gjeldsrentene som har noe å si. Og husk at inntekten din i skattetermer er med feriepenger, så brutto månedslønn*12 blir for lite.

Strengt tatt så er det egentlig lønnsomt med en baksmell, da det er å anse som et gratis lån (så lenge du betaler innen 31.mai slipper du renter)

Back
Topp