For å beroligere dere alle1

mammamoren

Elsker forumet
Februarlykke 2015

Fant dette! Så altså fra uke 6..... kun 8% sjanse for spontanabort! 

Sjanse for spontanabort

Man antar at ca. 30 % av alle påbegynte svangerskap ender i spontanabort. Halvparten av disse vil skje så tidlig at man ikke rekker å finne ut at en er blitt gravid. Aborten vil da oppleves som en noe forsinket og kraftig menstruasjon. Innen kvinnen rekker å oppdage at hun er gravid har sjansen for spontanabort sunket til 15 %. Fra den 6. svangerskapsuke er det mulig å ta ultralyd for å finne ut om svangerskapet er inntakt. En slik undersøkelse er noe man må betale for selv om man ikke har hatt gjentatte spontanaborter. Dette koster gjerne i underkant av 1 000 kr. En slik undersøkelse viser bl.a. om hjertet til fosteret slår. Om alt er i orden i 8. uke er sjansen for spontanabort sunket til 5 %.

Oppsummert kan vi da sette opp følgende tabell over risiko for spontanabort:

• 25 – 30 % risiko fra unnfangelse
  • 15 % sjanse fra ca. uke 3.
  • 8 % sjanse fra uke 6.
  • 5 % sjanse fra uke 8
  • 2 % sjanse fra uke 9
  • mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke.

Jeg likte veldig godt å lese dette, det lettet mitt tunge hjerte. Ved forrige svangerskap hadde jeg nesten ingen bekymringer, men nå er jeg bekymret for alt..

Takk for beroligende lesning.

Værsågod! Det lettet mitt bekymrede hjerte også. Vi får prøve å slappe av og ta ting som det kommer. Ikke noe vi kan gjøre fra eller til uansett.... 

Perna skrev:
Jeg likte veldig godt å lese dette, det lettet mitt tunge hjerte. Ved forrige svangerskap hadde jeg nesten ingen bekymringer, men nå er jeg bekymret for alt..

Det er det samme her! Forrige gang var jeg bekymret men på en helt annen måte. Nå blir jeg livredd bare av å lese om folk som mister! :-(

den likte jeg å høre men vet også jeg var en av de få prosentene som gikk galt hos ved uke 7.... så jeg er aldri trygg før jeg ser den lille gråtende babyen eller har kommet til uke 12 tror jer.

Tweak skrev:
Perna skrev:

Det er det samme her! Forrige gang var jeg bekymret men på en helt annen måte. Nå blir jeg livredd bare av å lese om folk som mister! :-(

Sånn har jeg det også! Tror nok ikke at å være på sånne forum bare er positivt. Vi sammenligner så masse, og det sies jo at alle svangerskap er ulike. Nei,vi må prøve å bekymre oss mindre og glede oss mer og rett og slett prøve å fokusere på andre ting så tidlig...... ikke lett.... 

Fant også ut nå at 25% av alle aborter er MA! Det vil si at hvis det er 8% fare for abort ved 6 uker er det kun 25% sjanse a de 8% at du får en MA. Altså kun 2% sjanse for MA ved uke 6...... Regner ut for at helgen skal bli bra jenter!!! emoticon

Dessverre så kjenner jeg jo realiteten; uansett om sjansene er små så er det alltid en fare for at det kan gå galt. Jeg selv har mistet ved ma i begynnelsen av 2 tri! Og min svigerinne mistet sitt barn uken før termin.

MEN når det er sagt så kan vi like gjerne bli meid ned av en full sjåfør neste gang vi går ut døra. Vi har ingen garantier for noe her i livet.

Jeg prøver å godta at jeg kommer til å forbli bekymret samtidig som jeg prøver å unngå å lese det som gjør meg mer bekymret enn jeg allerede er. Det hjelper jo ikke akkurat at jeg kun har murringer som symptom... :-P

Tweak skrev:
Dessverre så kjenner jeg jo realiteten; uansett om sjansene er små så er det alltid en fare for at det kan gå galt. Jeg selv har mistet ved ma i begynnelsen av 2 tri! Og min svigerinne mistet sitt barn uken før termin.
MEN når det er sagt så kan vi like gjerne bli meid ned av en full sjåfør neste gang vi går ut døra. Vi har ingen garantier for noe her i livet.
Jeg prøver å godta at jeg kommer til å forbli bekymret samtidig som jeg prøver å unngå å lese det som gjør meg mer bekymret enn jeg allerede er. Det hjelper jo ikke akkurat at jeg kun har murringer som symptom... :-P

Selvfølgelig! Det vil alltid være noen som har opplevd det og som vet om noen som har opplevd det, men realiteten er faktisk de tallene jeg listet opp der oppe! Og de aller aller fleste har ikek opplevd det! Så man må kunne være positiv ved 6 uker når det i REALITETEN bare er 8% sjanse for at det ikke skal gå bra (om man ikke har høy alder eller andre risikofaktorer).

mammamoren skrev:
Tweak skrev:

Selvfølgelig! Det vil alltid være noen som har opplevd det og som vet om noen som har opplevd det, men realiteten er faktisk de tallene jeg listet opp der oppe! Og de aller aller fleste har ikek opplevd det! Så man må kunne være positiv ved 6 uker når det i REALITETEN bare er 8% sjanse for at det ikke skal gå bra (om man ikke har høy alder eller andre risikofaktorer).

Jeg prøver bare å få hodet mitt til å godta at sannsynlighet bare er tall og at jeg ikke kan gjøre noe med tilfeldighetene uansett. :-) Men jeg blir nok til å gå rundt og bekymre meg gjennom hele graviditeten og så blir det mammabekymringer etterpå også og de varer livet ut! Tenk at den følelsen for å beskytte starter allerede NÅ!

Beroligende, så er bare å krysse fingrene å håpe d går bra.. har god følelse så spennende å se om det stemmer!! :D

Dette var hyggelig lesning. Jeg har febrilsk letet rundt på nettet for å finne noe lignende, uten hell, takk skal du!
Det er jo dessverre slik at det er noen som må stå bak de mørke tallene i statistikken, men jeg håper det går bra for oss alle denne gangen, og at dere som har mistet tidligere ikke mister igjen. God helg alle sammen :) 

Gud så deilig å lese dette! Denne gangen er jeg liv redd for å miste. Er sikkert hormonene, men det hjelper å lese noe sånt positiv som dette. TUSEN TAKK!!!

Det var beroligende å lese :) Hadde litt rosa spor i går, men var såå lite, og ikke hvert noen siden den gang :)

Det hjalp litt... Bare at jeg har mistet to ganger i uke 6 før... Er livredd :(

lmk88 skrev:

Men denne gangen skal det gå bra!!!! emoticon Har en god følelse for deg! Kan jeg spørre hvordan du mistet de to forrige gangene?

mammamoren skrev:
lmk88 skrev:

Men denne gangen skal det gå bra!!!! emoticon Har en god følelse for deg! Kan jeg spørre hvordan du mistet de to forrige gangene?

Det var vanlig SA... Sjekket aldri ut mer... Men denne gangen vettu emoticon

Godt å se :)
Men vet ikke hva som skjer med meg.. Slår ikke ut på testene heller nå...
Venter bare på det skal fosse snart men, rare greier dette her...

Pinkie^pie skrev:
Godt å se :)
Men vet ikke hva som skjer med meg.. Slår ikke ut på testene heller nå...
Venter bare på det skal fosse snart men, rare greier dette her...

Du får bare vente..... huff, ikke noe kjekt! Håper det gir seg og at testen har to streker om noen dager...

Back
Topp