Food prep

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Hva er dine beste tips til food prep? Alt fra oppskrifter, type mat, forberedelse, oppbevaring, holdbarhet etc :) Fyr løs! Vi handler en gang per uke og prøver å forberede mest mulig for å unngå stress rundt dette!

Kjøp svineknoker (kokes i tre timer ca) og lapskausblanding, eller kutt gulrøtter som poteter, sellerirot, kålrabi, purre, pastinakk i små biter. Dette kokes i egen gryte med vann. Så har man kjøttet delt i biter i sammen med litt av krafta i.

Rester dersom man lager mye kan man lage lapskaus av ved å tilsette enten brun jevning (hjemmelaget) eller maisenna og pølsebiter.

Får man masse rester av kjøtt igjen kan man ha saltkjøtt og stappe sammen med poteter og røkte kjøttpølser.

Kjøp svineknoker (kokes i tre timer ca) og lapskausblanding, eller kutt gulrøtter som poteter, sellerirot, kålrabi, purre, pastinakk i små biter. Dette kokes i egen gryte med vann. Så har man kjøttet delt i biter i sammen med litt av krafta i.

Rester dersom man lager mye kan man lage lapskaus av ved å tilsette enten brun jevning (hjemmelaget) eller maisenna og pølsebiter.

Får man masse rester av kjøtt igjen kan man ha saltkjøtt og stappe sammen med poteter og røkte kjøttpølser.
Også kalt betasuppe. Nesten.

TS: seriøst? Food prep!!?? Kan du ikke si det på norsk? Må vi vanne ut språket vårt med idiotiske engelske uttrykk?
Ja, jeg lager opp mat og forbereder måltider dager i forveien. "Food prep" er ikke akkurat noe nytt som er funnet på akkurat nå.

Også kalt betasuppe. Nesten.

TS: seriøst? Food prep!!?? Kan du ikke si det på norsk? Må vi vanne ut språket vårt med idiotiske engelske uttrykk?
Ja, jeg lager opp mat og forbereder måltider dager i forveien. "Food prep" er ikke akkurat noe nytt som er funnet på akkurat nå.

Haha, ja nesten. Har ikke hørt navnet siden heimkunnskapen på barneskolen :facepalm:

Jeg sier også food prep. Eller mat-prepping. Er et eget uttrykk for dette, selv om det er engelsk.
Tror det handler litt om hva man er vant til.

Jeg er ikke så god på det enda, men planlegger også å forsøke å handle en gang per uke.
Å lage en meny er nok mest viktig. Og jeg planlegger menyen slik at man kan bruke mye av de samme ingredienser samme uke. Feks. En isbergsalat varer til 3 middager her.
Hvis jeg lager lapskaus så koker jeg gjerne ekstra kjøtt enten så jeg kan ha kjøttsuppe en annen dag ellers så lager jeg dobbel porsjon og fryser ned halvparten.
Hender vi har restemat dag om det er igjen mye rester, da spiste vi middagsrester for 3-4 dager som en middag.

Jeg lager grønnsaksgratenger i stort, og fryser dem, setter rett inn i kald ovn og lar den varmes opp, så kan vi ha enten kun hvitløksbrød til eller man kan ha pølser, karbonader o.l. i tillegg.

Vi pleier også ha pizzabunner i frysen, da er det fort gjort å ha på litt av det man ønsker, og tar lite tid.

Du burde søke det opp på YouTube, mener jeg så noen fine forslag der en gang i tida :shy:

Back
Topp