Food for thought(Morkake) - inspirert

CecilieR

Gift med forumet
Januarlykke 2016
Ble inspirert av tråden om man kunne tenke seg å spist morkaka.
Jeg synes det er litt artig når det dukker diskusjoner akkurat angående det med morkaka og de som inntar den i en eller annen form etter fødsel. Mange synes det er ekkelt og unaturlig, for ikke å snakke om unødvendig.
Men med det sagt, så har jeg en liten sammenligning den generelle nordmannen ikke tenker på til daglig. De aller fleste inntar det ekvivalente(for å bruke et fint ord :P) til morkaka flere ganger i uka og noen daglig, noen inntar det til og med i rå form i smoothie for en bedre start på dagen. Den er næringsrik og er anbefalt for protein innholdet samt d-vitamin.
Ja kjære nordmenn, jeg snakker om helt alminnelige hønseegg!
Egg består av et hardt ytre, skallet, en tynn hinne, deretter eggehvita og plommen. Egget kan enklest sammenlignes med en tom livmor hos et pattedyr(så fremt det ikke er en kylling inni der da, da pleier de fleste bare å plukke den ut med en gaffel for deretter å bruke resten av egget).
Skallet med hinna er som livmorveggen og eggehviten er som fostervannet. Plommen er en næringsbombe som er tilknyttet kyllingfosteret med en streng som overfører næring fra plommen(navlestrengen anyone?) slik at den kan vokse og utvikle seg slik som menneskefosteret også gjør.

Så for du som rynker på nesa til de som spiser morkaka, men du selv spiser egg av noen form. Du gjør det samme selv, den eneste forskjellen er at det kommer fra et annet dyr :p

Med det sagt, vil jeg bare nevne at dette ikke er et angrep på noen som helst om noen skulle føle seg støtt, og for de som sitter med et godt måltid med omelett, speilegg eller annen eggrett, så beklager om du ikke så den komme :rolleyes:
Dette er bare food for thought siden jeg ofte opplever at folk ikke engang har tenkt tanken, men alikevel finner seg retten til å dømme de som skulle finne på å innta morkaka i en eller annen form ;)

Jeg skjønner hva du mener, men synes alikevel ikke det blir det samme. Det er vel ikke en morkake når det ikke er et foster der. Jeg har aldri hørt om noen som har plukket bort fosteret og spist egget, tror de fleste ville kastet det egget.. men uansett egg er vi så vant til å spise så det er ikke noe ekkelt ved det, å spise deler av kroppen vår er rart, uvant og for mange ekkelt. Egg er egg, morkake er morkake [emoji14] men kan du fortelle mer om hvorfor mange spiser morkaken? Kanskje jeg blir fristet [emoji14]

Så vidt jeg har forstått det spiser en morkaken fordi den er spesielt næringsrik og kan by på helsegevinst, men jeg har ikke satt meg inn i det. Syns for øvrig det er fint at mange setter seg inn i det og eventuelt velger å spise den :)

Men, for å sette sammenligningen med hønseegg litt på spissen: mange spiser dyrekjøtt, men kun de færreste av oss spiser menneskekjøtt. Bare for å nevne en annen sammenligning. Mener ikke å tråkke noen på tærne jeg heller :)

Jeg skjønner hva du mener, men synes alikevel ikke det blir det samme. Det er vel ikke en morkake når det ikke er et foster der. Jeg har aldri hørt om noen som har plukket bort fosteret og spist egget, tror de fleste ville kastet det egget.. men uansett egg er vi så vant til å spise så det er ikke noe ekkelt ved det, å spise deler av kroppen vår er rart, uvant og for mange ekkelt. Egg er egg, morkake er morkake [emoji14] men kan du fortelle mer om hvorfor mange spiser morkaken? Kanskje jeg blir fristet [emoji14]

Har nok vært borti mange som bruker egget etter de har plukket bort fosteret. Selv bare opplevd å finne et foster i egget engang og da gikk jeg på badet og holdt på å kaste opp..
Men det er ganske som du sier, vi er vant til det og derfor ikke rart. Men plommen vil ikke være annerledes bare fordi det ikke ble befruktet, det er nesten litt som en ferdig morkake klar til innkapsling, det bare blir ikke brukt.

Forskning på helseeffekten av å spise morkaka er litt opp og ned, noen mener det reduserer sjansen for fødselsdepresjon, gir tilførsel av jern og vitaminer og hjelpe på insomniaa. Det skal rett og slett bare være en næringsbombe. Men det er ikke forsket så veldig mye på så man kan ikke si det for sikkert. :)
En link om det å innta morkake: http://www.webmd.com/baby/should-i-eat-my-placenta

Så vidt jeg har forstått det spiser en morkaken fordi den er spesielt næringsrik og kan by på helsegevinst, men jeg har ikke satt meg inn i det. Syns for øvrig det er fint at mange setter seg inn i det og eventuelt velger å spise den :)

Men, for å sette sammenligningen med hønseegg litt på spissen: mange spiser dyrekjøtt, men kun de færreste av oss spiser menneskekjøtt. Bare for å nevne en annen sammenligning. Mener ikke å tråkke noen på tærne jeg heller :)

Haha, nei det er helt sant det, og ikke ment som en oppfordring til å spise menneskekjøtt! :hilarious:
Mest ment som en oppvekker på hva plomma faktisk er, siden den har samme bruksnytte som en morkake og er nærmeste sammenligning.

Vi spiser og drikker forøvrig ganske mye rart egentlig, apehjerne, oksetestikler, morsmelka fra et annet dyr(kua) selv om vi raser i sofaen når vi hører om noen som ammer en fireåring og mener det er så unaturlig(men det er en helt annen diskusjon;)).

Haha, nei det er helt sant det, og ikke ment som en oppfordring til å spise menneskekjøtt! :hilarious:
Mest ment som en oppvekker på hva plomma faktisk er, siden den har samme bruksnytte som en morkake og er nærmeste sammenligning.

Vi spiser og drikker forøvrig ganske mye rart egentlig, apehjerne, oksetestikler, morsmelka fra et annet dyr(kua) selv om vi raser i sofaen når vi hører om noen som ammer en fireåring og mener det er så unaturlig(men det er en helt annen diskusjon;)).

Hehe, det er sant, og morsomt å tenke på :) visste ikke at vi spiser apehjerne, hva er det i?

Hehe, det er sant, og morsomt å tenke på :) visste ikke at vi spiser apehjerne, hva er det i?

Ingen mer spesiell grunn enn at det er en delikatesse, hovedsaklig i Kina :P Det verste er at det er risikofylt da det kan forårsake nervesyksommer som blant annet Creutzfeldt-Jakobs.
I tillegg er det retter som balut, som er et 15 dager gammelt andeegg med et embryo, vi har smalahove(røkt sauhode), haggis som er hjerte, lunge og lever fra sau mm. kokt i sauemagen.

Så joda, mye man kan spise om man er vant til det, og mye mang mennesker rundt om i verden er vant til :eek:
Tror dog heller jeg ville holdt meg til min egen morkake kontra en apehjerne jeg kan faktisk bli syk av :p

Ingen mer spesiell grunn enn at det er en delikatesse, hovedsaklig i Kina :P Det verste er at det er risikofylt da det kan forårsake nervesyksommer som blant annet Creutzfeldt-Jakobs.
I tillegg er det retter som balut, som er et 15 dager gammelt andeegg med et embryo, vi har smalahove(røkt sauhode), haggis som er hjerte, lunge og lever fra sau mm. kokt i sauemagen.

Så joda, mye man kan spise om man er vant til det, og mye mang mennesker rundt om i verden er vant til :eek:
Tror dog heller jeg ville holdt meg til min egen morkake kontra en apehjerne jeg kan faktisk bli syk av :p

Uff, den apehjernen ville jeg nok unngått jeg også :p

Egg blir vel som plommesekken i livmora. Skjønner hva du mener.

Jeg tenker morkaka ikke er noe verre å spise enn annet kjøtt vi spiser, gjerne innvoller. Feks lever. Det er mye "restekjøtt" i pølser og kjøttdeig og annen farsemat man ikke tenker på hva slags kjøtt det egentlig er.

Egg blir vel som plommesekken i livmora. Skjønner hva du mener.

Jeg tenker morkaka ikke er noe verre å spise enn annet kjøtt vi spiser, gjerne innvoller. Feks lever. Det er mye "restekjøtt" i pølser og kjøttdeig og annen farsemat man ikke tenker på hva slags kjøtt det egentlig er.

Faktisk ikke. Når du knerter et egg og ser inni mot plomma, vil du se noe hvitt og langt som sitter fast på plomma. Det er den som befruktes og fosteret vokser inni den lille lomma ved plommen som er forbundet med en streng.

Faktisk ikke. Når du knerter et egg og ser inni mot plomma, vil du se noe hvitt og langt som sitter fast på plomma. Det er den som befruktes og fosteret vokser inni den lille lomma ved plommen som er forbundet med en streng.

Ja det vet jeg. Den lille hvite greia er ikke store delen av egget. Men jeg mente plommen, plommen er det som gir næring. Vi har plommesekk vi også som henger igjen etter evolusjonen.

Ja det vet jeg. Den lille hvite greia er ikke store delen av egget. Men jeg mente plommen, plommen er det som gir næring. Vi har plommesekk vi også som henger igjen etter evolusjonen.

Ja det stemmer det, jeg som misforstod.
Det er vel den primitive morkaka som eksistert før mutasjonen som lagde den til dags dato midlertidige morkaka?

Back
Topp