Folsyre

Iføøge legen var det ikke nødvendig, men jeg brukte de "gravid"-pillene frem til tredje trimester.

Jeg har sluttet

Er 12+0 i dag. Sånn jeg forstår tar vi folsyre for å forebygge ruggmargsbrokk. Nå skal ryggen være hel og lukket, det var den hos meg. Så ser ikke for meg at jeg har behov for dem lenger, men tar dem til boksen er tom eller til første kontroll. Da får vi jo vite på blodprøver om tilskudd er nødvendig :)

Hvor lenge skal man/burde man ta de pillene i gravidpakka? Jeg haaaater de pillene. Ihvertfall den hvite og den blå fordi de er umulig å svelge :( brekker meg hver gang

Folsyre står det at du bør ta til du er 3 mnd.

Men alle de andre vitaminene kan det hende at du vil trenge også, som jern eller d vitamin. Omega 3 er jo kjempe fint for barnet og deg også å ta.

Jeg kommer derfor til å fortsette med pakken gravid til jeg er ferdig gravid og gå over til ammende når jeg har født. Jeg hadde veldig lavt jern da jeg gikk gravid sist, og var ekstremt slapp. Det orker jeg ikke denne gangen.

Jeg også bruker den gravid-pakken og kommer til å bruke den opp. Etterpå går jeg over til mine vanlige vitaminer, omega-3, magnesium, og en multivitamin etellerannet :P

Slutta rundt veke 12. Fekk beskjed at eg hadde høgt jernnivå, så slutta da med desse gravid vitaminene fra apoteket.

Back
Topp