Folsyre

Rosa89

Rosa89
Hei.Eg går på B12 vitaminer som inneholder 0,8mg folsyre.Da er det ikke behov for og ta egne folsyre tabletter utenom?Vanelig og ta når en ønsker og bli gravid er tilskudd på 0,4 mg..

Ser ikke ut som du har behov for det da, nei :)
Men ta en telefon til legen for sikkerhetsskyld (og gjerne oppdater:)

Ikke visst du ikke har ekstra behov for folsyre. Jeg ville snakket med legen, for det er kanskje en grunn til at du må ta de tablettene i utgangspunktet? Kanskje du trenger mer enn andre?

Jeg tar samme som deg (regner med det er triobe?). Jeg har fått beskjed om at det er nok, men jeg har ikke ekstra behov for det ellers. Dersom du ikke har det er du godt dekket :)

Det er triobe ja :)
Eg tar de pga b12 mangel.Så
Jern utenom det.Eg regnet igrunn med at eg var dekket når eg tok de men bedre og spørre 1 gang for mye ;)Sist tok eg bare rene folat tabletter fra apoteket.

Dosen din inneholder jo dobbelt av det som normalt er anbefalt til prøvende, så det burde gå fint. Likevel lurt å spørre legen om det :)

Jeg har spurt litt rundt og alt over 0,4 mg er bra, men ikke over 1 mg. Og når man blir gravid bør man gå ned til 0,4 mg, for for mye er ikle bra for ungen

Takk for svar Eg må til legen så fort eg blir gravid pga sv.diabetis sist graviditet.Så da skal eg spørre da

Jeg har spurt litt rundt og alt over 0,4 mg er bra, men ikke over 1 mg. Og når man blir gravid bør man gå ned til 0,4 mg, for for mye er ikle bra for ungen

Overskuddet av folsyre skilles ut via urinen. Og det er ingen kontraindikasjoner ved å ta triobe, (som inneholder 0,8 mg folsyre), så jeg vil gjerne se hvor du har det fra at mer enn 0,4 ikke er bra for ungen?

Takk for svar Eg må til legen så fort eg blir gravid pga sv.diabetis sist graviditet.Så da skal eg spørre da

Du kan trygt ta triobe ved en graviditet. Overskuddet av folsyre vil skilles ut via urin. Hvis du er usikker, se i felleskatalogen på triobe, og graviditet :)

Overskuddet av folsyre skilles ut via urinen. Og det er ingen kontraindikasjoner ved å ta triobe, (som inneholder 0,8 mg folsyre), så jeg vil gjerne se hvor du har det fra at mer enn 0,4 ikke er bra for ungen?

Jeg spurte både jordmor og farmasøyt når jeg var gravid, og fikk da beskjed om å gå ned til 0,4 når jeg var gravid og kutte ut tilskudd etter uke 12 om blodprøvene tilsa det. Så jeg har ikke noe link annet enn at du kan få ringe føden og apotektet.

Du kan trygt ta triobe ved en graviditet. Overskuddet av folsyre vil skilles ut via urin. Hvis du er usikker, se i felleskatalogen på triobe, og graviditet :)

Trodde igrunn det var trygt med de B12 vitaminene mine da.Siden eg allerede har vært hos legen min for og måle sukkeret før vi startet og prøve.Han nevnte ikke noe om det og eg må jo ha B12 tilskuddet for og fungere :-(
Var vel mest om mengden var tilstrekkelig eg lurte på :P

Trodde igrunn det var trygt med de B12 vitaminene mine da.Siden eg allerede har vært hos legen min for og måle sukkeret før vi startet og prøve.Han nevnte ikke noe om det og eg må jo ha B12 tilskuddet for og fungere :-(
Var vel mest om mengden var tilstrekkelig eg lurte på :P

Det var akuratt det som var poenget mitt, det er helt trygt :)
Vedr. mengden folsyre inneholder triobe det dobbelte av anbefalt dose, så det er nok tilstrekkelig ja :)

Jeg spurte både jordmor og farmasøyt når jeg var gravid, og fikk da beskjed om å gå ned til 0,4 når jeg var gravid og kutte ut tilskudd etter uke 12 om blodprøvene tilsa det. Så jeg har ikke noe link annet enn at du kan få ringe føden og apotektet.

Det trenger jeg ikke ;) men ettersom felleskatalogen sier at de er trygg ved graviditet og legen som har skrevet ut resepten vet at trådstarter er prøver, så vil jeg råde henne til å gjøre som legen har sagt :) (TrioBe er på resept, og man skal ikke kutte ned på/kutte ut det, uten å snakke med legen).

Back
Topp