Folsyre

Pulverhexa

Betatt av forumet
Tar dere det? Det har jeg glemt helt bort... Litt svakt siden jeg selv jobber på apotek...[8|]

Jeg vet jeg mangler folsyre så jeg tar fast hver dag.
Men nå som jeg har en liten spire i magen, vet du om jeg burde ta dobbelt opp da?
Eller hvor mye er det normalt og ta når man er gravid??

Jeg tar, hver dag så fremt jeg husker.. Gjort det i snart 3 mnd nå tror jeg.. [:D]

Eg tar en som heter Gravid, men skal begynne på Lifeline nå :-) Folk har
jo klart seg uten den før, så det gjør vel ikkje noe :-)

Jeg har prøvd så lenge, at jeg har glemt bort alt som heter folsyre... Burde jo ta det siden jeg har hatt prøverør...
Må bli flinkere til å ta den nå...

Jeg må ta folsyre hver dag resten av livet, gravid eller ei, så jeg tar det :)

Jeg tar 0,8 mg, men det er vel vanlig å ta 0,4 mg for de som ikke har folsyremangel... :)

hm, må beg å ta det jg oxo, men det er vel ingen garanti? men det er større sjangs å få barn ,ed ryggmargsbrokk om man ikke tar, så her jenter er det bare til å hive i seg ;)

Har tatt det par mnd før jeg ble gravid, og kommer til å ta det 3 mnd ut i svangerskapet

ORIGINAL: kricam

Jeg vet jeg mangler folsyre så jeg tar fast hver dag.
Men nå som jeg har en liten spire i magen, vet du om jeg burde ta dobbelt opp da?
Eller hvor mye er det normalt og ta når man er gravid??

Det er normalt å ta (man BØR ta) 4 mikrogram folat daglig dersom man er gravid, men om du skal øke dosen når du har folsyremangel fra før, vet jeg ikke... Hør med farmasøyt eller lege.

Litt mer info om folat (dersom noen ønsker det): http://www.vitusapotek.no/Baby-og-barn/Graviditet-og-amming1/Folat-tilskudd/ [:)]

Det var ei veninne av meg som tipsa meg om at eg måtte ta folsyre. Så på torsdag kjøpte eg inn eit lite glas og tok den fyrste tabletten. I går (lørdag) vise testen positiv... Jammen bra veninna mi tipsa meg! [:)]

ORIGINAL: Nommiz

Det var ei veninne av meg som tipsa meg om at eg måtte ta folsyre. Så på torsdag kjøpte eg inn eit lite glas og tok den fyrste tabletten. I går (lørdag) vise testen positiv... Jammen bra veninna mi tipsa meg! [:)]

Så bra! [:D]

Ja, eg syns det! :o)  Er det nokon som veit om Zyrtec allergimedisin er dumt å ta når ein er gravid?

Hei jenter! jeg er her og sniker lite, presenterer meg senere når jeg ev får bekreftet at jeg er gravid. Men klarte ikke å dy meg for å svare på denne tråden...
Folat er kjempeviktigt å ta! Man bør ha et lager av Folat i kroppen før man blir gravid og man rekomenderer da at ta minst 1 måned før man blir gravid, folat er vanskelig å få seg via kosten hvis man spiser normalkost. Det forhindrer ikke bare ryggmargsbrokk som er alvorlig å fødes med, men også leppe- og ganespalt. Har hørt at visse også sier at folat er så viktig at alle fertile kvinner bør ta det.
Ang zyrtec søkte jeg på fellesktalogen.no og fannt dette:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Utilstrekkelig erfaring. Forsiktighet må utvises ved graviditet. Overgang i morsmelk: Går over. Forsiktighet må utvises ved amming.

Ikke ta Zyrtec før du snakker med legen din synes jeg.

Håper dere ikke synes at jeg klamper inn her med høyt pekefinger, ikke min tanke i hvertfall. Lykke til videre med deres graviditeter!

Ja, jeg tar folysre. Begynte når jeg ble gravid sist, men fortsatte selv etter at jeg mistet. Så er liksom inne i en rutine nå. Skal ta det til og med 3 måneder ut i svangerskapet. [:)]

Back
Topp