Folsyre og metylfolat, erfaringer?

Tjueåtte

Andre møte med forumet
Hei!
Er det noen som har erfaring med å ta metylfolat i stede for folsyre i svangerskapet? I denne sammenhengen tenker jeg på å forebygge/minske sjangsen for veldig stramt tungebånd.
Spiser normalt kosthold, men anbefalingen er jo å ta folat før og i svangerskapet.

Har det noe å si? I forhold til mine barn så stemmer det ikke.

Takk for at du svarer :)
Jeg vet ikke om det stemmer, men noen mener det. Og jeg ønsker jo gjerne at det ikke blir stramt...
Har du brukt metylfolat altså?:)
Nei. Kun vanlig folat. Brukte det før og under med eldste og mellomste. Mellomste har stramt tungebånd. Minste ble lagd tidligere enn planlagt så jeg begynte på folat ca ved 5-6 uker gravid. Han har ikke stramt tungebånd.

Om tilskudd av folat eller metylert folat har noen påvirkning på stramt tungebånd, kan jeg ikke svare på.

Ang. Metylert folat, så er det kort forklart enklere for kroppen å ta opp metylert folat enn vanlig folsyre.

Begge er vitamin b9 og innenfor anbefalningene å ta i svangerskapet.

Om tilskudd av folat eller metylert folat har noen påvirkning på stramt tungebånd, kan jeg ikke svare på.

Ang. Metylert folat, så er det kort forklart enklere for kroppen å ta opp metylert folat enn vanlig folsyre.

Begge er vitamin b9 og innenfor anbefalningene å ta i svangerskapet.

Helt korrekt! I følge forpakningen på mine vitaminer før svangerskapet, står det at 400mjug metylfolat og 400mjug normalfolat er det optimale for kroppens opptak av folatet. Om man tar 800mjug av det ene eller andre vil ikke ha forskjellig innvirkning, annet enn at produsenten av metylfolat er ivrige i å støtte forskningen på raskt opptak. Kanskje er de inne på noe, kanskje ikke? xsmile2

Back
Topp