Folsyre gir kort tungebånd?

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Ei som er lege fortalte at det nyeste forskningen tyder på at folsyre i svangerskapet kan være årsaken til økt forekomst av kort tungebånd. Hun har nettopp vært å klippet tungebåndet på babyen sin og slik funnet ut av det. Folsyre gjør visst bløtvev hardt.

Noen andre som har hørt det?

Dette høres veldig usannsynlig ut, og uansett om dette hadde vært tilfelle, hadde jeg foretrukket det fremfor f.eks. ryggmargsbrokk.
Folsyren danner røde blodlegemer, har stor betydning for celledeling og dannelsen av DNA, og er viktig for produksjon og omsetning av proteiner. Anemi som følge av folatmangel er heller ikke noe å hige etter.

Jeg ser gjerne studier som bekrefter dette, og som anbefaler å kutte ned/ut folat, men hun vil garantert ikke finne noen. ;)

Dette høres veldig usannsynlig ut, og uansett om dette hadde vært tilfelle, hadde jeg foretrukket det fremfor f.eks. ryggmargsbrokk.
Folsyren danner røde blodlegemer, har stor betydning for celledeling og dannelsen av DNA, og er viktig for produksjon og omsetning av proteiner. Anemi som følge av folatmangel er heller ikke noe å hige etter.

Jeg ser gjerne studier som bekrefter dette, og som anbefaler å kutte ned/ut folat, men hun vil garantert ikke finne noen. ;)

Var vel ikke en anbefaling mot å kutte ned/ut folat, men er årsaksforklaring til hvorfor stramt tungebånd oppstår :)

Hadde vært interessant å visst om det var høyere andel av barn med stramme tungebånd nå som det er anbefalt med folat enn før ambefalingen kom! Synd det ikke finnes noe på d :)

Var vel ikke en anbefaling mot å kutte ned/ut folat, men er årsaksforklaring til hvorfor stramt tungebånd oppstår :)

Hadde vært interessant å visst om det var høyere andel av barn med stramme tungebånd nå som det er anbefalt med folat enn før ambefalingen kom! Synd det ikke finnes noe på d :)

Ja altså legene har vel litt tilgang til ulike studier og følger med på faglig utvikling. Det er isåfall høyt opp og langt fram til anbefalinger for mengde folsyre vil bli endret.

Folsyre må man jo ha og det er jo naturlig i kosthold. Men så har ikke alle gravide godt nok kosthold og det anbefales derfor tillegg. Hvor mye tillegg av folsyre som anbefales varierer mye fra land til land - sikkert ut fra hvor mye kvinnene i de landene gjerne får gjennom kostholdet. I Norge er vel anbefalingene ganske lave. Tror de er dobbelt i noen andre land.

Den anbefalingen ift folsyre fra tre måneder før befruktning har vel vært i ihvertfall 20 år nå da....
Har aldri hørt noen teori om sammenheng med folsyre vs kort tungebånd. Forøvrig enig med hun over, heller kort tungebånd enn ryggmargsbrokk dersom det skulle vært en sammenheng

Det er sånn at om kroppen ikke tar opp folsyre(kunstig fremstilt folat), så kan barnet få stramt tungebånd. Hos noen klarer ikke kroppen å omgjøre folsyre til folat. Methylfolat er ordentlig folat, som anbefales framfor den kunstige folsyren som man får kjøpt på apoteket. Methylfolat fås kjøpt på helsekost. Men selv om man tar methylfolat så er det ingen garanti at barnet ikke får stramt tungebånd. Stramt tungebånd er arvelig.

Anbefaler gruppen på FB: norsk støttegruppe for stramt leppe- og tungebånd. Der får man mye viktig info. Stramt tungebånd skulle vært mere opplyst!

Last edited:
Det er sånn at om kroppen ikke tar opp folsyre(kunstig fremstilt folat), så kan barnet få stramt tungebånd. Hos noen klarer ikke kroppen å omgjøre folsyre til folat. Methylfolat er ordentlig folat, som anbefales framfor den kunstige folsyren som man får kjøpt på apoteket. Methylfolat fås kjøpt på helsekost. Men selv om man tar methylfolat så er det ingen garanti at barnet ikke får stramt tungebånd. Stramt tungebånd er arvelig.

Anbefaler gruppen på FB: norsk støttegruppe for stramt leppe- og tungebånd. Der får man mye viktig info. Stramt tungebånd skulle vært mere opplyst!

Ah altså omvendt! Takk for info :)

Folat etter 1. trimester kan visst for noen føre til kort tungebånd. Jeg sluttet med folat etter første trimester. Tar ikke gravid-vitaminer (der er det mye folat) men vanlige multivitaminer (fra møllers, med omega 3), og ikke en gang hver dag, og de har halvparten så mye folat som vitaminene som markedsføres for gravide (og som er mye dyrere).

Folat etter 1. trimester kan visst for noen føre til kort tungebånd.
Det gjelder folsyre(om den ikke blir tatt opp i kroppen), ikke folat [emoji4] Gjelder i 1. trimester også. Derfor burde man ta folat, ikke folsyre. Men det er fortsatt ingen garanti på at barnet ikke får stramt tungebånd.

Last edited:
Det gjelder folsyre(om den ikke blir tatt opp i kroppen), ikke folat [emoji4] Jeg vet ikke noe om at det gjelder kun etter 1. trimester. Trodde det gjaldt 1. trimester også. Kan du forklare? [emoji4]
Folat er det samme som folsyre. Altså vitamin B9. (På samme måte som at askorbinsyre=C-vitamin.) Mange navn på det samme. Alle navnene listet opp her: https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer/vitamin-b9 På norsk kaller vi det stort sett folat i dagligtale (og ikke folsyre), mens på engelsk kaller de det folic acid. Men det er akkurat det samme. Folsyre er også brukt om den syntetiske varianten.

I første trimester er risikoen ved å ikke få i seg nok folat stor, fordi da dannes organene, og mangel på folat i den perioden kan føre til feil alvorlige på ryggmargen, som ryggmargsbrokk eller anencefali. Derfor vil det uansett alltid anbefales. Kort tungebånd er uansett et mye mindre problem.

Det virker ikke som om litteraturen og studiene om tungebånd og folat har kommet så langt ennå, men det har uansett ingenting for seg å fortsette med folat etter 1. trimester, da ryggmargen er ferdig dannet, så da bør man slutte å ta tilskudd som inneholder store mengder av dette, med mindre man fra lege har fått diagnostisert B9-mangel, og må ta TrioBe eller lignende.

Ikke hørt den men jeg tok kun folsyre med mellomste og hu hadde faltisk veldig kort tungebånd, de andre hadde ikke det, mulig tilfeldig da men litt artig at det kan være sammenheng[emoji5]

Jeg tok apoteket sin folsyre med begge mine, de har stramt tungebånd. Om vi skal ha fler skal jeg prøve folaten jeg linker til [emoji4] Jeg fant ut alt jeg vet om stramt tungebånd da yngste var 6 mnd. Hadde jeg visst alt jeg vet nå, før jeg fikk de to, så hadde jeg brukt den folaten før/under svangerskapet med de.

Tok trippel dose folsyre, hele graviditeten. Ikke noe stramt tungebånd å snakke om her. (I samråd med lege ja).

Tatt folsyre med alle tre og ikke noe kort tungebånd på dem.Er nok bare helt tilfeldelig at noen har og andre ikke ; uavhengig av hvilke typer folat/folsyre man tok undergraviditeten:)

Tisser på seg om natten av stramt tungebånd?

Høres veldig useriøst ut det der!

Å ha stramt tungebånd påvirker ikke bare tunge, munn og spising. Å ha stramt tungebånd KAN påvirke hele kroppen på forskjellige vis. Anbefaler deg å lese om vagusnerven og stramt tungebånd [emoji4]

Å ha stramt tungebånd påvirker ikke bare tunge, munn og spising. Å ha stramt tungebånd KAN påvirke hele kroppen på forskjellige vis. Anbefaler deg å lese om vagusnerven og stramt tungebånd [emoji4]

Send gjerne noen gode forskningsartikler på det der :)

Back
Topp