For fosterets del er det fra før du blir gravid og tom uke 12 det er anbefalt, for å motvirke ryggmargsbrokk.
Jeg har ikke blitt gravid enda, men har spist noen piller med folat ja. Jeg begynte da vi begynte å være såpass "uforsiktige" at det teoretisk sett kunne skje (vi skulle egentlig ikke begynne prøvingen før noen måneder senere) og fortsatte til jeg var sikker på at jeg ikke var gravid etter siste syklus før prøvepausen. Og jeg har begynt igjen nå, prøvingen begynner om et par-tre måneder (og siden anbefalingene sier fra tre måneder før man blir gravid...)
I en periode brukte jeg "gravitamin", multivitaminer for prøvere/gravide i første trimester, som har rett dose folat. Disse sluttet de å selge på norske apotek, oppdaga jeg da jeg begynte igjen nå nylig begynte igjen, så akkurat nå tar jeg en vanlig multivitamin og en folatpille i tillegg (det gir litt for mye folat, men ettersom folat bare er et b-vitamin er det vannløselig, og ikke farlig å få litt for mye)
Det selges jo multivitaminer for gravide, med folat, som heter "gravid", men disse liker jeg ikke (ble kvalm av dem, de er stooore, og man må ta to hver dag) så jeg er litt "på vippen" om jeg skal fortsette med rene folatpiller, eller bestille gravitamin fra nettet...
Jeg kommer i alle fall til å ta folat frem til jeg passerer 12 uker, og da spise opp den boksen/esken jeg har. Evt fortsette ut svangerskapet, i alle fall dersom jeg ender med en multivitamin-løsning. Gitt at jeg noen gang blir gravid da...