Folkeopplysningen - sukker

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Noen som har sett på det?

Ang smoothieposene til barn. Har aldri tenkt på at dette rett og slett er sukkerbomber og selv om de ikke er tilsatt sukker, så er de kokt ned til det uendelige så det er raffinert sukker i seg selv. Noe å tenke på neste gang frøkna skal få en smoothiepose [emoji14]

Har du?
 
Aldri tenkt på [emoji848]

Men forklarer hvorfor frøkna nekter å spise det [emoji23]
 
Tja, jeg har forsåvidt alltid sett på smoothieposene som godteri/snacks, ikke måltid, men har ikke sett programmet da :p Min er ikke veldig glad i det uansett da.
 
Ja, det har jeg tenkt på. Frukt skal man jo ikke spise mengder av akkurat, pga fruktsukkeret. Bær derimot kan man spise mer av.
 
Ja, det har jeg tenkt på. Frukt skal man jo ikke spise mengder av akkurat, pga fruktsukkeret. Bær derimot kan man spise mer av.
Men man kan jo ikke sammenlikne de smootiheposene med vanlig frukt heller, da smoothiene er omtrent rent sukker. I ren frukt er det andre ting man trenger og :)
 
Har forsåvidt ikke sett på det som et måltid jeg heller, men at det er rent sukker omtrent har jeg ikke tenkt på
Tja, jeg har forsåvidt alltid sett på smoothieposene som godteri/snacks, ikke måltid, men har ikke sett programmet da [emoji14] Min er ikke veldig glad i det uansett da.
 
Det er det samme som vanlig juice det. Mye sukker i frukt, men det er bedre å spise frukt enn det er å drikke juice.
Når man juicer frukt så mister man alt det gode og sitter igjen med sukker. Man får i seg vitaminer osv selvvalgt. Men alt av fiber er borte i juice.
 
Det tar kortere tid å få i seg innholdet fra smoothieposen, enn å spise fruktmengden som er brukt for å lage smoothien. Får i seg mye fruktsukker på kort tid med smoothie, kontra og spise all frukten aom brukes for å lage den. Ved å spise frukten tar det lengre tid å få i seg samme mengden fruktsukker som er i smoothien, og man får i seg fiberet i tillegg.
 
Ikke sett programmet og ikke tenkt på det som rent sukker men alltid tenkt på det som relativt "snacks" ja.
 
Noen som har sett på det?

Ang smoothieposene til barn. Har aldri tenkt på at dette rett og slett er sukkerbomber og selv om de ikke er tilsatt sukker, så er de kokt ned til det uendelige så det er raffinert sukker i seg selv. Noe å tenke på neste gang frøkna skal få en smoothiepose [emoji14]

Har du?
Har tenkt på det, og fint å vite at jeg har tatt riktig valg der. Jeg har ikke kjøpt en eneste smoothie-pose. Her gir jeg hele frukten. Og det er vel uansett billigere med fersk frukt. Mindre sjanser for gris også, er redd ettåringen hadde klemt ut hele smoothie-posen og lekt med innholdet. All ny mat må hun bare utforske, så akkurat smoothie syns jeg høres litt upraktisk ut uansett.
 
Jeg har hørt om dette før men ja, det blir brukt og har periodevis hvert brukt mye her. Ikke alltid jeg har mulighet til å velge sunnhet forran det å få i minsten noe spisbart. Bruker forresten smoothie eller fruktmos i grøten da det ikke er smak på den...
 
Jeg synes de smaker altfor søtt selv. Etter at lille passerte året og var gammel nok til yoghurt har han fått de posene i stedet. Så lenge man er bevisst på valget kan man finne alternativ med lite/ingen sukker som har en bedre balanse mellom proteiner, karbohydrater og fett enn smoothieposene. Får fremdeles ikke mer enn en om dagen :)
 
Jeg har ikke tenkt på det, men i de sjeldne tilfellene vi tilbyr dem brukes de stort sett som snacks her også.
 
Jeg syns det er galskap at man skal telle sukkergram på frukt, rett og slett galskap, jeg vet hva smoothieposene er og hvordan de er laget, ungene mine spiser de og det er med god samvittighet, utrolig hva man skal lage hysteri over[emoji17]
 
Jeg syns det er galskap at man skal telle sukkergram på frukt, rett og slett galskap, jeg vet hva smoothieposene er og hvordan de er laget, ungene mine spiser de og det er med god samvittighet, utrolig hva man skal lage hysteri over[emoji17]

Litt enig med deg, altså. Det er jo noe nytt hele tida som man skal være forsiktig med. Før var det nok å ha et allsidig kosthold, nå er det så mye fokus på sukker, fett osv i absolutt alt at det er til å bli sprø av. Dette skal man jo selvsagt også for all del være bevisst på - jeg er opptatt av sunn og variert mat til hele familien selv - men jeg synes fokuset på fy-mat kan bli i overkant innimellom.
 
Litt enig med deg, altså. Det er jo noe nytt hele tida som man skal være forsiktig med. Før var det nok å ha et allsidig kosthold, nå er det så mye fokus på sukker, fett osv i absolutt alt at det er til å bli sprø av. Dette skal man jo selvsagt også for all del være bevisst på - jeg er opptatt av sunn og variert mat til hele familien selv - men jeg synes fokuset på fy-mat kan bli i overkant innimellom.

Enig, vi spiser variert uten spess fokus på nei-mat og ja-mat, vi passer på å bevege oss mye og finne på noe i helgene så vi begrenset stillesitting. Tenker dette gir ungene et godt utgangspunkt[emoji5]
 
Jeg er ihvertfall langt unna hysteri når det kommer til slikt, men syns det var interessant å vite siden de selges som sunne varer.

Gir eldste her en smoothie innimellom fordi hun liker dem jeg altså, og uten dårlig samvittighet. Og hun spiser mye vanlig frukt. Kommer aldri til å telle noe der altså.
Men det er heller ikke rent sukker :D
Jeg syns det er galskap at man skal telle sukkergram på frukt, rett og slett galskap, jeg vet hva smoothieposene er og hvordan de er laget, ungene mine spiser de og det er med god samvittighet, utrolig hva man skal lage hysteri over[emoji17]
 
Back
Topp