Folk som uoppfordret snakker om sin fødsel!!

Hva tenker du om at folk uoppfordret snakker om sin fødsel?

  • Helt ok, bryr meg ikke egentlig.

    Votes: 28 42,4%
  • Det skremmer meg litt og jeg liker det ikke

    Votes: 6 9,1%
  • Føler fødsel ikke er en samtale jeg vil ha med hvem som helst

    Votes: 13 19,7%
  • Syntes det er lærerikt og det gir meg noe

    Votes: 29 43,9%

  • Antall som har svart
    66

Familielykke

Betatt av forumet
Merker at det er mange som vil dele sin erfaring om fødsel uoppfordret og kjenner at dette blir et problem for meg, spesielt nå det er personer jeg ikke kjenner så godt som skal brette ut om det ene og det andre.

Eks. «Ja nå er det ikke lenge igjen, du får huske på at når..»

Jeg gruer meg ikke særlig til fødsel, men kjenner en snikende redsel når folk skal uoppfordret snakke om egen fødsels erfaring. Jeg og mannen min har egne planer for forberedelse og veien til fødsel og vi har ikke snakket om dette til andre.

For min del er det viktigere for meg å ikke stresse eller bruke de siste ukene av svangerskapet på å grue meg til fødsel når jeg har muligheten til det :happy:

Derfor strever jeg litt når folk skal fortelle meg, spesielt eldre mennesker, om hva jeg bør gjøre og hva de mener min fødsel kommer til å se ut og oppleves.

Hvordan er dette for andre gravide? Opplever dere mye av dette eller er det kanskje kun i noen kretser. Jeg vil helst ikke at folk skal stå å snakke om min kropp på den måten, folk tar seg pent til rette med å snakke om at du lekker fra puppene og dette foran svigerfar etc. syntes ikke noe om det. Fødsel er naturlig ja, men også en privatsak etter min mening. Syntes det er litt vanskelig at mange skal ha en formening om min kropp og underliv i henhold til fødsel :eek:

Jeg har en fantastisk jordmor som flaks nok i hovedsak jobber som fødsels jordmor på sykehuset jeg har fødeplass på, så opplever å ha en god samtalepartner i henne :cool:
 
Last edited:
Jeg spør alle gravide om de vil høre eller ikke, jeg :)
Eller så snakker jeg bare om de gode erfaringene ved fødsel (uten å rosemale liksom). Har født 3 ganger og det er 3 ganske ulike opplevelser. Men om det er gravide tilstede eller man er gravid selv, så synes jeg man kan si at man ikke orker å høre på skrekkhistoriene. Likevel, det kan være skikkelig traumatiske greier så jeg tror det er derfor folk har litt behov for å snakke om det til andre :)
Eldre folk tenker jeg er type slektningene dine? De kan du hevrtfall si at du ikke vil høre om fødsler og greier fra ;)

Men generelt, enkelte folk vil fortelle deg alt hva du bør gjøre og ikke og det starter i svangerskapet og fortsetter definitivt når babyen er ute :banghead::joyful::shifty:

For min egen del elsker jeg både å snakke om mine egne og høre om andres fødsler. Men prøver å spør alltid om noen som snart skal føde for første gang er i nærheten.
 
Jeg spør alle gravide om de vil høre eller ikke, jeg :)
Eller så snakker jeg bare om de gode erfaringene ved fødsel (uten å rosemale liksom). Har født 3 ganger og det er 3 ganske ulike opplevelser. Men om det er gravide tilstede eller man er gravid selv, så synes jeg man kan si at man ikke orker å høre på skrekkhistoriene. Likevel, det kan være skikkelig traumatiske greier så jeg tror det er derfor folk har litt behov for å snakke om det til andre :)
Eldre folk tenker jeg er type slektningene dine? De kan du hevrtfall si at du ikke vil høre om fødsler og greier fra ;)

Men generelt, enkelte folk vil fortelle deg alt hva du bør gjøre og ikke og det starter i svangerskapet og fortsetter definitivt når babyen er ute :banghead::joyful::shifty:

For min egen del elsker jeg både å snakke om mine egne og høre om andres fødsler. Men prøver å spør alltid om noen som snart skal føde for første gang er i nærheten.
Skjønner at man kanskje har et ønske om å dele erfaring og mulig jeg får andre impulser etter fødsel selv, tenker ikke på at ting skal være tabu rundt fødsel altså. Men syntes det du gjør er supert, det kan være noen gravide som blir redde av slike samtaler. Om man spør om andres erfaring så er jo det greit, da ønsker man jo å ha den samtalen. En av de som gjorde meg usikker var en venninne av min manns mormor, hun er veldig rar og sier og roter litt og bokset meg att på til i siden på magen også når jeg tok igjen i henhold til dette med fødsel og svangerskaps snakk. :shifty:
 
Fikk ikke så mange fødselshistorier uoppfordret heldighvis. Verre etter fødsel hvor det oppleves som om «alle» har en mening om alt man gjør (eller ikke gjør) som mamma :schocked028
 
Fikk ikke så mange fødselshistorier uoppfordret heldighvis. Verre etter fødsel hvor det oppleves som om «alle» har en mening om alt man gjør (eller ikke gjør) som mamma :schocked028

Å, ser den! Det må være litt sært og trått at folk skal drive å kommentere og vite «bedre». Tenker at de fleste tror de gjør noe godt, men syntes at det å blande seg inn i hva en familie gjør er frekt :shifty: Merker at jeg blir lei den «å nå får dere ikke sove på lenge», «nå får dere ikke gjøre noe som dere vil i mange år fremover», «nå kommer dere til å finne ut at dere aldri har vært trøtte før nå» :banghead: Nå har jeg master i pedagogikk og elsker å arbeide med og se utvikling hos barn og det å være med barn, sikkert annerledes når det er eget vs andres, men vi ser frem til nytt familiemedlem og prøver å fleipe unna alle disse teite kommentarene.
 
Å, ser den! Det må være litt sært og trått at folk skal drive å kommentere og vite «bedre». Tenker at de fleste tror de gjør noe godt, men syntes at det å blande seg inn i hva en familie gjør er frekt :shifty: Merker at jeg blir lei den «å nå får dere ikke sove på lenge», «nå får dere ikke gjøre noe som dere vil i mange år fremover», «nå kommer dere til å finne ut at dere aldri har vært trøtte før nå» :banghead: Nå har jeg master i pedagogikk og elsker å arbeide med og se utvikling hos barn og det å være med barn, sikkert annerledes når det er eget vs andres, men vi ser frem til nytt familiemedlem og prøver å fleipe unna alle disse teite kommentarene.


Ja jeg synes det er bedre å forberede og snakke om alt man har å glede seg til i stedet for «nå blir det jævlig»-kommenterer. Men sånn er det visst :wacky:
Livet blir jo annerledes for alltid av å få barn, men ikke til det verre liksom og det er masse fantastiske øyeblikk å glede seg til. Tror de fleste vet at det uansett blir litt mer jobb enn ikke å ha barn :hilarious:
 
Back
Topp