Folk som slanker seg i graviteten.

Firstimemother

Forelsket i forumet
Seriøs vet ikke om skal gråte eller noe men satt å leste innlegg i kk blad at det er trend nå å få mineste baby og være slank i hele svangerskapet og gravid magen skal forsvinner rett etter fødselen. Er virkelig oppgitt av folk tenker mer på utsende enn helsen til babyen i disse tider. Er det mulig?? For en gal verden!

Har lest det samme innlegget og ble lei meg og oppgitt av å lese det [emoji22] Forferdelig trend! [emoji173]

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke vil legge på meg mye mer en 10 kg gjennom svangerskapet, ser ikke no vits i å legge på meg en masse kg som jeg skal slite med å ta av etterpå( det har jeg gjort en gang før) men driver ikke å slanker meg, å babyen må gjerne bli over 4 kg for min del. Men å slanke seg er sykt. Spiser sunt å trener for å ikke bli like stor som sist

Det er STOR forskjell på en kontrollert vektoppgang og fokus på dette vs. det å slanke seg og være opptatt av å få barn som er minst mulig. Har selv såpass høy BMI at det anbefales minimal vektoppgang, men slanking som i det å sulte seg og drive med ting som utsetter babyen for fare er likevel langt utenfor det som er greit!!

Det er STOR forskjell på en kontrollert vektoppgang og fokus på dette vs. det å slanke seg og være opptatt av å få barn som er minst mulig. Har selv såpass høy BMI at det anbefales minimal vektoppgang, men slanking som i det å sulte seg og drive med ting som utsetter babyen for fare er likevel langt utenfor det som er greit!!

Jeg er normal vektig, men jeg har angst for å bli stor/legge på meg. Vet at jeg ikke kan gå gjennom et svangerskap uten å legge på meg noe som helst. Å er så pass voksen/gammel, at jeg vet at jeg ikke kommer utenom det,å jeg vet også at det går an å kontrollere vektoppgangen, med sunn mat å trening. Vi er alle forskjellige å det er også svangerskapene våres. Vi har forskjellige behov og lyster, jeg har vært heldig for jeg orker ikke en gang tanken på fet å usunn mat. Men vet også at det å være gravid kan være vanskelig for flere på grunn av nettopp vektoppgangen. er ikke alle som klarer å slappe av og kose seg med å være gravid, å alt det fører meg. Men at det er en trend å slanke seg er sykt,det er jeg 100% enig i, men husk at dette ikke er like lett for alle.

Jeg sa på ingen måte at det er enkelt. Tro meg, jeg vet mye om utfordringer med kroppsbilde og det å ha det vanskelig med seg selv og kroppens endringer. Poenget med denne artikkelen var at noen jenter fokuserer på å slanke seg i svangerskapet uten å tenke på at det kan gå ut over babyens helse. Det håper jeg det er lov til å være motstander av!?! Beklager om du følgte deg tråkket på tærne, det var ikke i min mening i det hele tatt. Ble bare frustrert selv over å ha lest artikkelen og synes det er en syk trend.

Vektoppgangen er ikke noe gøy, og jeg er en av de som har lagt på meg 30 kg + i mine svangerskap. MEN jeg har gått ned alt etterpå, og jeg har også vært veldig takknemlig for store, sunne og friske babyer [emoji173]️ De har tålt vektnedgangen som stort sett alltid kommer etter fødsel og før ammingen er godt i gang, de har vært svært fornøyde babyer begge to.
I min mening så er det sykt å slanke seg bevisst i et svangerskap og spesielt for å få underernærte barn. Samme som med røyk, snus, alkohol og potensielt skadelig mat: man bør la være for å ha fokus på å gi barnet sitt den beste starten som mulig her i livet, og ikke ha fokus på å ha mistet all babyvekten etter 2 dager.... [emoji849]
Verden er "gal" og denne sinnsyke kroppsfikseringen gjør meg kvalm.

Vektoppgangen er ikke noe gøy, og jeg er en av de som har lagt på meg 30 kg + i mine svangerskap. MEN jeg har gått ned alt etterpå, og jeg har også vært veldig takknemlig for store, sunne og friske babyer [emoji173]️ De har tålt vektnedgangen som stort sett alltid kommer etter fødsel og før ammingen er godt i gang, de har vært svært fornøyde babyer begge to.
I min mening så er det sykt å slanke seg bevisst i et svangerskap og spesielt for å få underernærte barn. Samme som med røyk, snus, alkohol og potensielt skadelig mat: man bør la være for å ha fokus på å gi barnet sitt den beste starten som mulig her i livet, og ikke ha fokus på å ha mistet all babyvekten etter 2 dager.... [emoji849]
Verden er "gal" og denne sinnsyke kroppsfikseringen gjør meg kvalm.
Veldig enig med deg!!!

Jeg sa på ingen måte at det er enkelt. Tro meg, jeg vet mye om utfordringer med kroppsbilde og det å ha det vanskelig med seg selv og kroppens endringer. Poenget med denne artikkelen var at noen jenter fokuserer på å slanke seg i svangerskapet uten å tenke på at det kan gå ut over babyens helse. Det håper jeg det er lov til å være motstander av!?! Beklager om du følgte deg tråkket på tærne, det var ikke i min mening i det hele tatt. Ble bare frustrert selv over å ha lest artikkelen og synes det er en syk trend.

Jeg er veldig enig med deg om at det er sykt å gå inn med viten å vilje å slanke seg når en er gravid, du må ikke tro noe annet. Jeg føler meg ikke tråkket på tærna i det hele tatt. Men at ikke alle kanskje slanket seg med "vilje"
Min første var over 4 kg, å jeg hadde over 30 kg ekstra ved termin.

Last edited:
Jeg tror man må selv lese artikkelen selv for å forstår hva det dreier seg om. Dette er ikke folk som vil spise sunt og holde seg til stabilt kosthold. Det er mer om å vise hvor slank de er rett etter og før fødsel ,magen skal være nesten usynlig og babyen skal ha den minste xxxs størrelse nær premature. Noe som er veldig skremmende med tanke på helsen til barna.

Jeg har også hørt om galninger som prøver å få barn med unormalt lav kroppsvekt fordi små babyer er søtere enn store babyer. Har også hørt at noen røyker i svangerskapet med det målet. Syns det er helt sprøtt, og unngår egentlig sånne artikler nå fordi jeg blir så utrolig lei meg av å se det :(

Jeg syns kontrollert vektoppgang er helt OK, og noe helt annet.

Jeg tror man må selv lese artikkelen selv for å forstår hva det dreier seg om. Dette er ikke folk som vil spise sunt og holde seg til stabilt kosthold. Det er mer om å vise hvor slank de er rett etter og før fødsel ,magen skal være nesten usynlig og babyen skal ha den minste xxxs størrelse nær premature. Noe som er veldig skremmende med tanke på helsen til barna.

Det er bare sykt

Må skille mellom det å ha et bevisst forhold på å ikke legge sånn på seg og å forsøke å hindre babyen i å bli mer enn 2,5. Det første er helt OK, det andre er sykt!

Håper sånne som bevisst slanker seg for å få små babyer får et rent helv**** etterpå, med amming fast 2.hver time de første månedene for at babyen skal nå ei sunn vekt! Sånne folk vil vel forresten ikke amme heller fordi de kan få hengepupper av det...Jeg blir så sint!! I min familie sliter samtlige med at babyene har lav fødselsvekt, enda så mye og næringstett vi spiser. Og jeg skriver SLITER, fordi det er et slit som absolutt ikke gir babyen en sunn og optimal startpå livet. Dessuten påvirkes også melkeproduksjonen negativt, slik at man får en heltidsjobb med å få til amming, og samtlige i familien min har måttet gi seg på fullamming fordi barna ikke har fått i seg nok. Alt jeg ønsker meg er fødselsvekt over 3000g og nok melk liksom.

En syk verden!! Bruk tiden når babyen er kommet ut til å få bort evnt. Overflødige kilo med å gå mange trilleturer, og ikke minst amme!! Amming sluker kiloene :-) Men å bestrebe å få en liten baby, som kanskje ender opp med både ADHD og andre sykdommer senere i livet pga mors slanking under svangerskapet, ja det er utrolig egoistisk og svært lite gjennomtenkt!! Man går opp det man går opp og det er utrolig individuelt. Men så lenge man har et relativt sunt kosthold og ikke dytter i seg en pose chips og en stor plate sjokolade hver dag bør det gå heeelt fint. Størrelsen på baby er også arvelig betinget. Jeg vet om damer som valgte å røyke i svangerskapet for å få et lite barn. Det fikk de også, men en måned etterpå er jo babyen normal størrelse, og nå sliter disse barna med kraftig astma pga røykingen under svangerskapene. Tipper man bebreider seg selv litt da altså... :-(

Back
Topp