Folk som ikke forstår

Ventetiden

Betatt av forumet
Sensommerbarna 2016
Marsboere 2020
Er det fler som har vært borti folk som ikke viser forståelse over at du er gravid? Ikke at det er en "sykdom", men visse hensyn må da andre kunne vise.
Jeg har heldigvis ikke opplevd dette før i dag. Men å oppleve det av min egen mamma var veldig kjedelig. Spesielt når hun har vist stor interesse for sitt kommende barnebarn tidligere.
Jeg er hjemme på juleferie og det stod ørret på menyen. Jeg spurte pent om hvor stor denne ørreten var, og fikk beskjed om over en kg. Siden jeg har lest at gravide ikke kan spise ørret over 1 kg pga fare for miljøgifter sa jeg at jeg måtte pent stå over fisken, men kunne spise det andre. Mamma ble veldig sur og kunne ikke forstå at jeg ikke kunne spise fisken. Jeg prøvde å fortelle at jeg ønsker å gjøre det som er best for barnet, og at dette er opp til meg. Dette kunne hun ikke fatte og begripe. Jeg forstår at hun hadde laget maten og sikkert ble lei seg når jeg måtte stå over, men likevel må da andre kunne vise litt forståelse over at den gravide kun ønsker å gjøre det beste for sitt barn? Jeg vil da heller være litt forsiktig og følge de matråd som er, enn å utfordte skjebnen og ikke vite hva som kan skje med den lille...
 
Er det fler som har vært borti folk som ikke viser forståelse over at du er gravid? Ikke at det er en "sykdom", men visse hensyn må da andre kunne vise.
Jeg har heldigvis ikke opplevd dette før i dag. Men å oppleve det av min egen mamma var veldig kjedelig. Spesielt når hun har vist stor interesse for sitt kommende barnebarn tidligere.
Jeg er hjemme på juleferie og det stod ørret på menyen. Jeg spurte pent om hvor stor denne ørreten var, og fikk beskjed om over en kg. Siden jeg har lest at gravide ikke kan spise ørret over 1 kg pga fare for miljøgifter sa jeg at jeg måtte pent stå over fisken, men kunne spise det andre. Mamma ble veldig sur og kunne ikke forstå at jeg ikke kunne spise fisken. Jeg prøvde å fortelle at jeg ønsker å gjøre det som er best for barnet, og at dette er opp til meg. Dette kunne hun ikke fatte og begripe. Jeg forstår at hun hadde laget maten og sikkert ble lei seg når jeg måtte stå over, men likevel må da andre kunne vise litt forståelse over at den gravide kun ønsker å gjøre det beste for sitt barn? Jeg vil da heller være litt forsiktig og følge de matråd som er, enn å utfordte skjebnen og ikke vite hva som kan skje med den lille...

Kanskje hun ble litt satt ut av at hun hadde forberedt noe du ikke kunne spise, at det på en måte var litt pinlig at hun ikke visste det. Og så reagerte hun sånn i selvforsvar istedenfor sånn "å herregud sorry, så dumt av meg å ikke tenke på det" som kanskje hadde vært bedre.

Jeg ble tilbudt kaffe med Baileys her om dagen. Fyren spurte flere ganger, jeg gjentok nei, nei, nei. Han vet jeg er gravid, men sa "det ikke er farlig med en liten da", og jeg måtte si skarpt NEI TAKK! Så ba kjæresten hans ham sint om å slutte å presse meg, heldigvis. Ærlig talt!
 
Jepp, gubben laga mat me ost som gravide ikke kan spise t vors.. Tørte ikke annet enn å stå over, gubben blei litt snurt og spurte om d virkelig kunne gjøre så mye, stod på mitt. Trur han bare trengte litt tid for å døyve skuffelsen, hørte d på han at han prøvde å støtte valget mitt etter litt motargumentasjon da. Han har utelattd nå, t tross for at han sjølv er glad i d;) værre me bestemor og søskenbarnet mitt som insisterte på å sitte å røyke uten åpne vinduer begge 2, enda de visste jeg er gravid og søskenbarnet mitt har 2 barn selv.. Fikk de motvillig t å åpne vinduet mens jeg stod lengre bort imens i alle fall.. Men litt usikker på om jeg vil bort dit på en stund pga d:p respekterer barn som er født litt bedre i alle fall da;)
 
Er det fler som har vært borti folk som ikke viser forståelse over at du er gravid? Ikke at det er en "sykdom", men visse hensyn må da andre kunne vise.
Jeg har heldigvis ikke opplevd dette før i dag. Men å oppleve det av min egen mamma var veldig kjedelig. Spesielt når hun har vist stor interesse for sitt kommende barnebarn tidligere.
Jeg er hjemme på juleferie og det stod ørret på menyen. Jeg spurte pent om hvor stor denne ørreten var, og fikk beskjed om over en kg. Siden jeg har lest at gravide ikke kan spise ørret over 1 kg pga fare for miljøgifter sa jeg at jeg måtte pent stå over fisken, men kunne spise det andre. Mamma ble veldig sur og kunne ikke forstå at jeg ikke kunne spise fisken. Jeg prøvde å fortelle at jeg ønsker å gjøre det som er best for barnet, og at dette er opp til meg. Dette kunne hun ikke fatte og begripe. Jeg forstår at hun hadde laget maten og sikkert ble lei seg når jeg måtte stå over, men likevel må da andre kunne vise litt forståelse over at den gravide kun ønsker å gjøre det beste for sitt barn? Jeg vil da heller være litt forsiktig og følge de matråd som er, enn å utfordte skjebnen og ikke vite hva som kan skje med den lille...

For å forsvare moren din litt, det å spise det en gang eller to er ikke farlig og hvis det er oppdrettsfisk er det helt trygt. Og kostrådene er at gravide bør spise fet fisk som ørret så hun har nok virkelig prøvd å gjøre det beste hun kan. Jeg forstår at dine ønsker ikke ble hørt er pyton og opplevde det flere ganger selv med storebror. Når vi var hos familie i Tyskland mente de at jeg fint kunne ta et glass vin og spise spekemat og synes jeg var helteit som ikke gjorde det.
 
Dersom voksne mennesker ikke kan respektere at vi gravide ønsker å gjøre det beste for vårt barn så kan de holde seg unna :s dumme mennesker! Alltid er det bedrevitere der ute.. sukk
 
Min mor er akkurat lik, tyter og gnålet om at det ble mennesker av oss..
 
Back
Topp